نسخه چاپی

دو اولویت كاری دولت در سال تولید ملی

عکس خبري -دو اولويت کاري دولت در سال توليد ملي

رئیس جمهور با بیان اینكه در سال گذشته كشور در بخش تولید ملی شاهد رشد خوبی بوده است، اظهار داشت: براساس نامگذاری سال جدید به نام سال «تولید ملى و حمایت از كار و سرمایه ایرانی» نیازمند این هستیم كه در بخش‌های مختلف از جمله كشاورزی و صنعت تلاش‌هایمان را مضاعف كنیم و این دو بخش از مهمترین اولویت های كاری دولت در سال جدید است.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، محمود احمدی‌نژاد عصر سه‌شنبه در دیدار نوروزی جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در نهاد ریاست جمهوری انجام شد، تاکید کرد: در حال حاضر با تحریم‌هایی که از سوی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، شرایط کمی متفاوت شده است چرا که دشمن تمام توان خود را بسیج کرده تا بتواند به ایران ضربه بزند.

مهمترین اولویت های کاری دولت در سال جدید
وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته کشور در بخش تولید ملی شاهد رشد خوبی بوده است، اظهار داشت: براساس نامگذاری سال جدید به نام سال «تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نیازمند این هستیم که در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت تلاش‌هایمان را مضاعف کنیم و این دو بخش از مهمترین اولویت های کاری دولت در سال جدید است.

رئیس‌جمهور با اشاره به استعدادهای موجود در بخش کشاورزی، گفت: ظاهر قضیه این است که ایران کشوری کم آب است به طوری که تا 25 سال گذشته کشاورزی از نقطه کانونی برنامه‌ریزی کشور خارج و از سوی دیگر تمام هزینه‌ها در بخش صنعت سرازیر شده بود در حالی که کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در گذشته برخی ها ادعای می کردند که کشاورزی شاخص رشد و اشتغال زایی ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر ریزش‌های آسمانی در کشور بالغ بر 400 میلیارد متر مکعب در سال است که از این میزان 40 میلیارد متر مکعب آن مهار می‌شود و نزدیک به 98 میلیارد متر مکعب از این میزان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که از این مقدار نزدیک به 5 میلیارد متر مکعب آب شرب شهری و روستایی، 2 میلیارد متر مکعب برای صنعت و بقیه آن نیز برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور با طرح این سوال که آیا از 90 میلیارد متر مکعب موجود در بخش کشاورزی درست استفاده می شود، گفت: در حال حاضر در بسیاری از شهرستان‌های کشور کشت گلخانه‌ای ایجاد شده که مصرف آب آن یک پانزدهم و محصول آن نیز سه برابر کشاورزی سنتی است.

استفاده نادرست از آب مشکل اصلی بخش کشاورزی
احمدی‌نژاد با بیان اینکه با وجود این میزان آب آیا باز می‌توان گفت ایران کشوری بی‌آب است، تصریح کرد: مشکل اصلی ما در بخش کشاورزی این است که از آب موجود درست استفاده نمی‌کنیم این به نوعی ناشکری است چرا که ما می‌توانیم 5 برابر بیشتر از ظرفیت موجود آبی که در کشور وجود دارد در کشاورزی استفاده کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بر خلاف گفته برخی افراد که اعلام می‌کنند زمین مناسب و کافی برای کشاورزی در کشور وجود ندارد، گفت: وسعت ایران اسلامی یک میلیون هشتصد و چهل و پنج هزار کیلومتر مربع است که از این میزان، 36 میلیون هکتار زمین خالص و قابل کشت در کشور وجود دارد که تنها 13.5 میلیون هکتار از 36 میلیون هکتار زیر کشت می‌رود که این امر بیانگر آن است که هنوز نصف از زمین‌های قابل کشت در کشور زیر کشت نمی‌رود.

1200 میلیارد تومان یارانه برای آبیاری تحت فشار اختصاص دادیم
احمدی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه ممکن است برخی‌ها بگویند آب و زمین برای کشاورزی وجود دارد، اما منابع لازم برای مهار آب و رساندن آن بر سر زمین‌های کشاورزی نیست، تصریح کرد: سال گذشته علاوه بر ردیف مستقل برای آبیاری تحت فشار، دولت 1200 میلیارد تومان یارانه آبیاری تحت فشار اختصاص داد که می‌توان با همکاری مجلس این مبلغ را افزایش داد.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به تاسیس صندوق توسعه ملی افزود: افتتاح این صندوق جزو افتخارات این دولت است چرا که همواره تمامی دولت‌ها تا یک دلار فروش نفت خود را در بودجه همان سال مصرف می‌کردند و هیچگاه یک دلار برای سال بعد ذخیره نمی‌کردند اما برای اولین بار در تاریخ این کشور و از زمانی که صندوق توسعه ملی تاسیس گردید تنها در سالها90-89 ، 35 میلیارد دلار ذخیره شده است.

وی ادامه داد: دولت این آمادگی را دارد تا با همکاری مجلس نصف این میزان پول را با مصوبه مجلس در اختیار بخش کشاورزی قرار دهد تا تمامی زمین‌های قابل کشت زیر آبیاری تحت فشار قرار گیرد که همین امر موجب ایجاد اشتغال در کشور و در نهایت رونق کشاورزی خواهد شد.

احمدی نژاد در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 150 هزار مهندس کشاورزی وجود دارد که از بین آنها 120 هزار نفر بیکار هستند، افزود: می‌توان با توسعه بخش کشاورزی بسیاری از این مهندسین را در رشته خود جذب کار کرد و این شدنی است.

رشد 7 درصدی صنعت در سال 89
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع صنعت در کشور اشاره کرد و گفت: صنعت در سال‌های گذشته رشد خوبی داشته است به طوری که در سال 89 ما شاهد رشد 7 درصدی بوده‌ایم و برای سال 90 نیز پیش‌بینی می شود همین میزان رشد را شاهد باشیم که باید تلاش کنیم آن را حفظ و افزایش دهیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به تحریم‌های صورت گرفته از سوی دشمنان، گفت: از دشمنان انتظاری جز این نمی‌رود از این‌رو تمام مسئولین کشور اعم از رئیس‌جمهور، نمایندگان و سایر مسئولان باید دست به دست هم دهند و در راستای پیشرفت اقتصاد کشور تلاش کنند. البته در این راستا دولت با همکاری مجلس باید برخی موانع اجرایی را نیز برطرف کند.

نوروز یک هدیه الهی ؛ برای همه بشریت است
احمدی‌نژاد در ادامه به موضوع نوروز اشاره کرد و گفت:‌ نوروز یک موضوع ایرانی و به معنای نژادی و قومی نیست بلکه امر آسمانی و هدیه الهی و برای همه بشریت است و خدا را شاکریم که با اقداماتی که صورت گرفت، نوروز در سازمان ملل به ثبت جهانی رسید.

وی اظهار داشت: امیدوارم سال جدید برای همه ملت ایران و جامعه بشریت سالی سرشار از لطف، برکت، عزت و رهایی از سلطه مستکبران و خودخواهان باشد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ایران اسلامی و جهان را باید بسازیم، گفت: اتفاقات بزرگی در جهان در حال رخ دادن است چرا که هنوز دشمنان بشریت در جهان بسیار هستند که بر بشریت حکومت می‌کنند از این‌رو باید تا برچیده‌ شدن کامل ظلم و برافراشته شدن پرچم توحید بر مناره‌های عالم که راه طولانی است با مستکبران مبارزه کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما همه نیروهای این انقلاب هستیم، تاکید کرد: باید دست به دست هم ایران را با کار وکار بسازیم تا به الگوی جهانیان تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه باید با عزم ملی برای انجام کارهای بزرگ آماده شویم، گفت: گاهی ممکن است کاری کوچک معادلات را در عالم به هم بزند اما برخی کارهای بزرگ موجی را ایجاد نکند.

احمدی نژاد افزود: شاید بهترین کارها سخت‌ترین آنها باشد که هیچ نام و نشانی هم از انسان بر جای نگذارد اما در بارگاه الهی دارای ارزش والایی است لذا امروز باید برای کارهای بزرگ آماده شویم و هرکس باید گوشه‌ای از فعالیت ها را بگیرد تا توفیق در همه امور ایجاد شود.

۱۳۹۱/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...