نسخه چاپی

خبر خاتمی از ائتلاف كاندیداهای اصلاح‌طلب

سید محمد خاتمی، تصمیم نامزدهای اصلاح طلب بر ائتلاف را نشان عقلانیت و ترجیح مسائل كلی بر فردی دانست.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمد خاتمی در دیدار جمعی از نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات شورای اسلامی سراسر کشور اظهار کرد: شاید به نظر بیاید که شوراها نسبت به ریاست جمهوری یا مجلس و بعضی نهادهای دیگر از اهمیت کمتری برخوردار است و به لحاظ حیطه کاری و حوزه تأثیر هر یک از آن‌ها شاید این امر قابل قبول باشد، ولی به لحاظ کلی این‌طور نیست.

وی ادامه داد: اگر ما شوراها را در جامعه مدنی که سرنوشتش در اختیار خودش هست، و مردم به حساب می آیند و رکن اساسی هستند به عنوان سلول‌های اصلی جامعه مدنی و مردم محور بدانیم و حکومت را برآمده از مردم و مسؤول در برابر آن به حساب بیاوریم، شوراها از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است.

رییس دولت‌های هفتم و هشتم خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات دولت ما این است که این اصل مهم که مورد غفلت بود و یا شرایطی

برای تحقشش نبود حتی قبل از ۲ خرداد مورد توجه قرار گرفت و بلافاصله اقدام شد و علی‌رغم همه مشکلات و موانع به یاری خداوند در سال ۷۷ اولین انتخاب شوراها انجام شد. آن زمان هم به لحاظ جایگاه قانونی شوراها هم به لحاظ بی‌تجربگی نقص‌هایی وجود داشت. ولی اصل کار که بسیار عظیم بود راه افتاد.

وی با تاکید بر این‌که «مشکلات باید در طول زمان حل شود» گفت: لازم بود که از همان دوره اول شوراها براساس کار کارشناسی متفکران و حقوق‌دانان و کارشناسان نقص‌ها و مضیقه‌ها در نظر گرفته شود و حتی اصلاحی در قانون شوراها و حدود اختیارات و میزان تأثیرگذاری‌شان بشود که کم و بیش شد، اما کامل نبود امیدوارم شماها بازنگری کنید و با استفاده از دانش و تجربه اندوخته شده در این سال ها جایگاه شوراها را ارتقا دهید تا موثرتر باشد. وقتی من به کارنامه دولت خود می‌نگرم یکی از مهمترین دستاوردهایش را پافشاری روی این اصل و جا افتادن آن می‌دانم و اگرچه هنوز نواقصی هست ولی تجربه هم انباشته شده است که خوب است از آن برای مدیریت بهتر شهری و مدیریت جامعه و برای ارتقای وزنی که شوراها باید در آینده داشته باشند و مشکلاتی که نباید داشته باشند استفاده کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که «این‌که تصور شود لیست خاصی متعلق به کسی است درست نیست» تصریح کرد: شورا مال هیچ کس

نیست مال ملت ایران است و باید باشد و باید سعی کنیم همه اندیشه‌ها و چهره‌هایی که می‌توانند در خدمت مردم باشند و تنوعی که لازم است در شوراها حضور یابند و خدمت بیشتری به مردم و کشور بکنند.

خاتمی در ادامه با طرح این سوال که «چه کنیم مشکلات حل شود و به آن‌چه که ملت شایسته آن است برسیم؟» گفت: فکر می‌کنم آن‌چه اولویت دارد این است که عقلانیت و اعتدال و پایبندی به حقوق ملت و توجه به مصالح ملی فراتر از مصالح جناحی باید میدان‌دار باشد. مدیریت خردمندانه داشتن و تدبیر لازم برای بهره‌گیری از امکانات و شناختی که از ملت و مردم باید داشته باشند و این‌که از امکانات چطور استفاده شود و بهتر و مناسب‌تر و کم‌هزینه‌تر پیشرفت را نصیب کشور کند؛ این است آن‌چه مورد نیاز اکنون ماست.

وی تاکید کرد: معتقدم اکثریت تفکر اعتدالی و خردگرا و عقلانی که به مسائل ملی می‌اندیشد و با تنگ‌نظری‌ها مخالف است در شوراها وجود دارد و این را می‌توان ثابت کرد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با انتقاد از روند بررسی صلاحیت برخی داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ابراز عقیده کرد: در مسأله ریاست جمهوری جامعه وقتی جناب آقای هاشمی به صحنه آمد دیدیم چه شوری ایجاد شد، چون مردم نسبت ایشان را با انقلاب و امام و مدیریت کشور در عرصه بین‌المللی می‌دانند، کسی که می‌تواند به عنوان یک سرمایه بزرگ مورد توجه قرار بگیرد و منشا یک هماهنگی شود که اختصاص به جریان خاص نداشت و می‌توانست حضور ایشان بزرگترین فایده را برای کشور و مردم و انقلاب داشته باشد و متأسفانه رد صلاحیت ایشان این فرصت بزرگ از جامعه و مردم گرفت.

وی در عین حال خطاب به نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات شورای اسلامی گفت: امیدوارم شما عزیزان موفق باشید و شاهد انتخاباتی خوب و جالب باشیم. البته انتخابات شوراها در تهران که آیینه کشور است از اهمیت بیشتری برخوردار است.الان که به هرحال جامعه ما از بسیاری از چهره‌های خوب و ارزنده محروم شده امیدوارم مردم دلسردی را کنار بگذارند، یه صحنه بیایند و انتخاب کنند و شاهد باشیم که شوراها در آینده کارامدتر و پویاتر باشند.

وی ادامه داد: البته نباید خیال‌پردازانه در شوراها و جاهای دیگر تصور کرد که مشکلات خیلی زود قابل حل هست، اما همین‌قدر که رویکردها عوض شود خیلی از مسائل حل می‌شود. مردم ما صبور هستند و توقعات خودشان را پایین می‌آورند. امیدوارم در آینده مشکلات کمتری داشته باشیم. آن‌چه که امروز مهم است این است که انتخابات پرشور داشته باشیم. مهم این نیست چه کسی بیاید همین اندازه که کسی باشد که به معیارها و چهارچوب های اصلی که مورد توجه ما و مردم است و در استقبال از کاندیداتوری آقای هاشمی نشان داده شد، رعایت شود.

خاتمی خاطرنشان کرد: در عرصه کنونی با توجه به مشکلات دو نفر از دوستان مانده‌اند که شایستگی‌های خود را دارند و ما هم در عین پایبندی به ایده‌آل‌ها باید واقع‌گرا باشیم. معتقدم تلاشی که شد و به این نتیجه رسیدیم که حتما باید ائتلاف باشد و نتیجه خوبی است، زیرا نمی‌دانیم چقدر می‌توانیم از امکانات‌مان استفاده کنیم. لااقل خودمان با تفرقه بدتر نکنیم و آن‌چه صورت گرفته نشانه تدبیر بوده است و ترجیح مسائل ملی بر گروهی و شخصی که دوستان و عزیزیان ما انجام دادند.

وی تصریح کرد: این‌که کاندیداهای محترم به این نتیجه می‌رسند که ائتلاف کنند و باهم باشند پیشرفت است و نشان از عقلانیت و ترجیح مسائل کلی بر فردی. امیدوارم بقیه راه را هم دوستان با موفقیت بروند و باید از تمام ظرفیت‌ها و امکانات استفاده شود.

وی با تاکید بر این‌که «در مناظره هم جناب آقای عارف و جناب آقای روحانی مواضع خوبی داشتند» افزود: از جمله سوال شد که آیا از هفت نفر دیگر استفاده می‌کنید؟ که گفته شد که علاوه بر هفت نفر دیگر هر کسی که برنامه داشته باشد ولو رد صلاحیت هم شده است باید از او استفاده کرد. از میان این دو نفر هر کدام باشند از توان و پشتوانه همدیگر حداکثر استفاده را خواهند کرد. باید از اندیشه‌ها و نیروهای دیگر هم استفاده کنند. ائتلاف در این عرصه دل جامعه را شاد می‌کند و انتخابات شور بیشتری داشته باشد و ان‌شاءالله به نتیجه‌ای بهتر برسد که به نفع مردم و کشور و انقلاب است.

خاتمی تاکید کرد: کسانی‌که گرایش به اصلاحات و عقلانیت دارند به صحنه بیایند. امیدوارم که اجرای انتخابات به روش عقلانی و سنجیده و نتیجه همان باشد که مردم می‌خواهند. مردمی که به صحنه می آیند هم در وجدان خود و هم نزد خدا رو سفید‌اند و هم ان‌شاء الله نتیجه انتخابات به نفع کشور و جامعه باشد و بیش از همه انقلابی که این همه برایش خون داده شده و سرمایه گذاشته شده است سود می‌برد و معتقدم مردم مظلوم هستند، ولی انقلاب مظلوم‌تر است که گاهی ارزش‌های والایش تحریف و از آن سوءاستفاده می‌شود.

۱۳۹۲/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...