نسخه چاپی

چرا ولایتی؟

به گزارش نما به نقل از خبر انلاین، روابط خارجی و پیچیدگی مسائل سیاست خارجی در چند سال گذشته، سهم مهمی از معادلات سیاسی کشور را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، تاثیر مشکلات اقتصادی بر زندگی مردم باعث شده است تا فردی همچون علی اکبر ولایتی با تاکید بر حل مشکلات اقتصادی از طریق دیپلماسی سازنده وارد عرصه رقابت شود. آقای دکتر ولایتی سابقه 16 سال مسوولیت وزارت امور خارجه را در کارنامه خود دارد و در مسائل مهم سیاست خارجی و جنگ تحمیلی، اوضاع خاورمیانه و همکاری با کشورهای همسایه و همچنین معرفی دیدگاههای اسلامی در عرصه بین المللی تجربه گران بهایی دارد.

عبور از دوران جنگ، برقراری روابط با کشورها، تلاش‌های دیپلماتیک برای شکل‌گیری سازمان‌های منطقه‌ای، سابقه دو میانجیگری صلح در آسیای مرکزی و بحران قره باغ را می‌توان در تجربه سالها حضور در راس وزارت امور خارجه توسط ولایتی مشاهده کرد. او در عین حال در تمام سال‌های پس از وزارت، مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری بوده است.
ولایتی فرد عملگرایی در سیاست خارجی است و اصول نظام را مبنای کار خود در این زمینه قرار خواهد داد. اصول سیاست خارجی ایشان بر مبنایی حرفه‌ای تنظیم شده و تکیه ایشان بر سند چشم انداز بیست ساله می‌تواند عامل موفقیت او در عرصه بین‌المللی باشد. تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که آقای ولایتی در عرصه سیاست خارجی پر کار و مشورت پذیر است و چون تاریخ را مطالعه کرده است، به خوبی می‌داند که برداشتن هر قدمی در سیاست خارجی می‌تواند آثار مثبت و منفی فراوانی داشته باشد و این آثار می‌تواند تا سالهای طولانی ماندگار باشند. به طور خلاصه می‌توان گفت در برنامه‌ای که دکتر ولایتی برای دولت احتمالی خود تدوین کرده است به این نکته اشاره شده که با حل مشکلات به وجود آمده در روابط خارجی می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی و داخلی را نیز برطرف کرد.
از سوی دیگر با توجه به اینکه ایشان دبیرکلی مجمع جهانی اهل بیت را بر عهده دارد، رویکرد مناسب و تاثیر گذاری در زمینه بیداری اسلامی و تحولات خاورمیانه اتخاذ کرده است. اقدامات ایشان برای شناساندن ابعاد بیداری اسلامی به جهانیان و برگزاری موفقیت‌ آمیز هم اندیشی‌ها و کنفرانس‌های مختلف در این زمینه با حضور نخبگان جهان اسلام موجب شده است تا دیدگاههای ایشان در این زمینه در میان کشورهای اسلامی شناخته شود.
آقای ولایتی به دلیل حضور مستمر در مسائل مربوط به سیاست خارجی، همواره به کار کارشناسی شده و تخصصی در این زمینه اهمیت فراوانی می‌دهد و لذا شاهد خواهیم بود که در صورت پیروزی در انتخابات، جنبه تخصصی و کارشناسی در تصمیم‌گیری‌ها اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد و در نهایت موجب خواهد شد که سیاست خارجی ما حرفه‌ای‌تر عمل کند.
یکی دیگر از مواردی که در برنامه سیاست خارجی دکتر ولایتی می‌توان به آن اشاره کرد، مساله هسته‌ای است. با توجه به اینکه رویکردهای کلان در این زمینه توسط مقام معظم رهبری تبیین می‌شوند و همچنین سالها حضور نزدیک دکتر ولایتی در خدمت ایشان در مقام مشاور امور بین‌الملل، می‌تواند در به نتیجه رساندن مساله هسته‌ای راهگشا باشد؛ چراکه از نزدیک با دیدگاههای رهبری درباره مساله هسته‌ای آشنایی کامل دارند و همواره طرف مشورت مقام معظم رهبری در مسائل هسته‌ای و سایر موارد بین‌المللی و دیپلماتیک بوده‌اند. آقای ولایتی بخاطر نوع مسوولیت‌هایی که بر عهده داشت هاست همواره در جریان جزییات امور بوده است که می‌تواند از این تجربیات در مسیر حل مشکلات موجود در سیاست خارجی استفاده کند. او معتقد است که با اتخاذ سیاست درست در عرصه بین‌الملل، دولت آینده می‌تواند در مذاکرات هسته‌ای نتیجه مطلوبی به دست بیاورد.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که ولایتی دو محور سیاست خارجی و اقتصاد را توامان مد نظر دارد. همچنین استفاده از افراد کاردان و متخصص در حوزه سیاست خارجی همواره مورد تاکید او بوده است.
به هر حال امیدواریم با پیروزی دکتر ولایتی در رقابت‌های انتخاباتی، بتوانیم قدم‌های سازنده‌تری برداریم.

۱۳۹۲/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...