نسخه چاپی

ولایتی: بیشتر از بقالی بانك خصوصی در كشور داریم!

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های جامعه فعالان اقتصادی با كاندیداهای ریاست جمهوری دوره یازدهم، امروز ۲۰ خردادماه با حضور علی اكبر ولایتی در محل اتاق ایران برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از ایلنا، محمد نهاوندیان رئیس اتاق ایران، در ابتدای جلسه با بیان اینکه آقای ولایتی بیشتر در دنیا شناخته شده‌اند تا در داخل کشور ۳ سوال مطرح کرد و اظهار داشت: امروز یکی از عوامل تاثیر گذار در شرایط اقتصادی کشور تحریم‌های اقتصادی است که تشدید شده و فشارهای فراوانی بر فعالان اقتصادی وارد کرده است شما چه طرحی در دیپلماسی بین المللی دارید که راهگشا باشد؟

رئیس پارلمان بخش‌خصوصی کشور با طرح پرسش دوم خاطر نشان کرد: یک دولت موفق در عرصه اقتصادی باید کیفیت مناسبات خود با بخش خصوصی را تعریف کند برنامه شما برای حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در اقتصاد چیست؟

نهاوندیان درخصوص پرسش سوم تصریح کرد: پیشینه اقتصاد ایران نشان داده که به اقدامات فوری نیاز دارد هر چند همیشه از برنامه‌های دراز مدت و اهداف چشم انداز صحبت شده است اما آنچه دیده شده لحظه‌پردازی و تصمیمات مقطعی بوده که بر رویکردهای بلند مدت ارجحیت داشته است چگونه بخش خصوصی می‌تواند در سرمایه گذاری‌ها مطمئن‌تر عمل کند؟

در ادامه علی اکبر ولایتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم اظهار داشت: از ابتدای انقلاب به دلایل گوناگون بین بخش خصوصی و دولت اختلالاتی وجود داشته و نگاه حاکم بر اقتصاد نگاه دولتی بود و کسی در هیات دولت جرات اظهار نظر در خصوص اقتصاد آزاد و فعالیت‌های بخش خصوصی نداشت و نوعی چپ گرایی حاکم بود که بخش مهمی از دولتی شدن میراث آن زمان است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که با نگاه مدبرانه مقام معظم رهبری که آن زمان رییس جمهور بودند مالکیت و سرمایه در اولویت بود (البته نه سرمایه و نظام سرمایه داری حاکم بر غرب) که متاسفانه تفکرات ایشان در ان زمان مورد توجه دولت و نخست وزیر وقت قرار نگرفت که آثار سوء آن هم مشخص شد.

این کاندیدای ریاست جمهوری بیان کرد: ‌ به نظر می‌رسد اگر کشوری بخواهد کار اساسی انجام دهد باید به شرایط بومی خود توجه کند مانند چین که در این زمینه موفق بوده است.

ولایتی در خصوص تحریم‌ها خاطرنشان کرد: کشور ما هیچ‌گاه از تحریم‌ها بی‌بهره نبوده است و غربی‌ها همواره به عنوان یک ابزار سیاسی آن را بکار گرفته‌اند، در خصوص اشغال افغانستان توسط شوروی نیز کشورهای غربی نظیر دانمارک در آن زمان صادرات کره را به شوروی محدود کردند، در مجموع قوانین تجارت بین الملل تابع تصمیات سیاسی است.

وی گفت: غربی‌ها می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را در حد کشورهای افریقایی عقب ببرند و یا مانند کره شمالی در انزوا قرار دهند اماشأن جمهوری اسلامی بسیار بالا‌تر از اینهاست و این راه تنها دیپلماسی خاصی را می‌طلبد.

ولایتی افزود: هم اکنون کار سخت‌تر از زمان جنگ نیست ما در قضیه هسته‌ای دستاورد بزرگی داشته‌ایم و این موضوع باید مورد توجه باشد که روزی نفت به اتمام می‌رسد و غربی‌ها در آن روز می‌خواهند انرژی پاک و هسته‌ای را به صورت قطره چکانی به ما بدهند و بابت آن کلی امتیاز سیاسی بگیرند.

در ادامه این نشست بدلیل کمبود وقت ۱۲ تن از ۱۶ تن فعالین بخش خصوصی که ثبت نام کرده بودند سوالات خود را مطرح کردند.

فزونی یکی از اعضای اتاق گفت: آیا در مدت ۱۰۰ روز که عنوان کردید می‌توانید التهابات اقتصادی را برطرف کنید البته این موضوع را نباید فراموش کرد که بین معالجه بیمار با اقتصاد تفاوت‌های اساسی وجود دارد.

محسن چمن‌آراء اظهار داشت: اگر تاکنون تحریم‌ها اثر نداشته است، دلیل آن اثر‌بخشی مسوولین نبوده است بلکه ما از منابع هزینه کرده‌ایم. برای جلوگیری از این موضوع چه کاری باید انجام دهیم؟

مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق ایران گفت: آقای ولایتی برنامه‌های اقتصادی خود را مطرح کنند. اگر شما رای بیاورید چه استفاده مشخصی از بخش خصوصی می‌کنید؟

فرزانه افزود: در راستای مشکلات موجود با اختلال مواجه شده و نتیجهٔ آن نیز بیکاری و افزایش معوقات بانکی است. شما برای حل این مشکلات چه برنامه‌ای دارید.

جمعه‌ای گفت: تیم اقتصادی شما ازچه گروهی خواهد بود؟

فاخر ادامه داد: در خصوص افزایش نرخ ارز و تزریق نقدینگی چه برنامه‌ای دارید؟

نوده‌فراهانی افزود: وظیفه دولت تنها باید نظارت و کنترل بر فعالیت‌های اقتصادی باشد. شما چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید.

جمشید عدالتیان گفت: چگونه می‌شود هزینه‌های تولید را کاهش داد به نحوی که بخش تولید نسبت به سایر بخش‌ها جذاب‌تر باشد؟

در ادامه علی‌اکبر ولایتی به فعالین اقتصادی پاسخ داد و خاطر نشان کرد: اشکالات فوری باید با معالجات فوری حل شود.

وی گفت: من گروه مشاور اقتصادی از اتاق بازرگانی ایران انتخاب کرده‌ام و جلسات متعددی با اتاق بازرگانی و این گروه اقتصادی برگزار کرده‌ایم و اظهار‌نظر‌های آن‌ها را جویا شده‌ام.

ولایتی افزود: دولت با بخشنامه‌های مختلف دست مردم را بسته است و تنها خود می‌تواند این بند‌ها را باز کند وتصمیمات سریع بدون برنامه‌ریزی مشکلاتی را به وجود آورده که باید برطرف شود.

وی با تاکید بر این‌که بیشتر از بقالی بانک خصوصی در کشور راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: این بانک‌ها هر کاری که دلشان می‌خواهد می‌کند.

۱۳۹۲/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...