نسخه چاپی

كنایه زارعی به مطرح كنندگان مذاكره با آمریكا

عکس خبري -کنايه زارعي به مطرح کنندگان مذاکره با آمريکا

یك كارشناس مسائل سیاسی گفت: بعضی از افراد كه نقش عمده‌ای در حاكمیت جمهوری اسلامی ایران ندارند، برای جلب توجه داخلی و طرح بعضی از مسائل خاص، موضوع مذاكره با آمریكا را مطرح می‌كنند.

به گزارش نما، سعدالله زارعي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجو، با اشاره به مطرح شدن طرح مذاكره ايران با آمريكا گفت: در شرايط فعلي اگر موضوع مذاكره، گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌اي ايران باشد، اين گفت‌وگو در چارچوب 1+5 در حال انجام است و از حدود دو سال پيش آمريكايي‌ها با حضور فعال در اين مذاكرات، ديدگاه‌هاي خود را در مورد اين مسئله ابراز مي‌كنند.

وي افزود: هيئت نمايندگي ايران نيز در چارچوب يك برنامه تدوين شده، با آمريكايي ها در گروه 1+5 مذاكره دارد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به نقش مسائل منطقه‌اي در مباحث مربوط به ايران بيان داشت: آنچه به ايران مرتبط مي‌شود و پرونده‌هايي به صورت مستقيم و غيرمستقيم با موضوع ايران گره مي‌خورد، مسائل منطقه‌اي است.

زارعي افزود: در مسائل منطقه‌اي معنايي ندارد كه ايران از آمريكا درخواست مذاكره كند؛ زيرا مسائل منطقه‌اي به كشورهاي منطقه مربوط مي‌شود.

وي ادامه داد: بنابراين اگر قرار باشد ايران مذاكره‌اي انجام دهد اين مذاكره بايد با كشورهاي منطقه باشد كه اين كار نيز در حال انجام است.

اين كارشناس مسائل سياسي با بيان نحوه برخورد ايران در مقابل درخواست مذاكره از طرف‌ آمريكا گفت: ممكن است آمريكايي‌ها‌ در مسائل منطقه‌اي درخواست گفت‌وگو داشته باشند كه در اين صورت ايران چنين درخواستي را مورد بررسي قرار داده و در مورد آن تصميم‌گيري مي‌كند.

زارعي افزود: ايران حدود چهار سال پيش يعني در سال 2007، در مورد بحث عراق تصميم به ورود به پروسه مذاكراتي مورد درخواست آمريكايي‌ها گرفت و طي سه دوره مذاكره، چارچوبي با عنوان توافق‌نامه امنيتي بغداد- واشنگتن تنظيم شد.

وي تصريح كرد: در غير اين صورت درخواست مذاكره از سوي ايران به معناي به رسميت شناختن دخالت آمريكا در مسائل منطقه‌اي است و اين با سياست شناخته شده جمهوري اسلامي در زمان امام راحل مبتني بر پاكسازي منطقه از حضور آمريكايي‌ها منافات دارد.

اين كارشناس مسائل منطقه‌اي با اشاره به بحث تغيير مواضع آمريكا نسبت به ايران گفت: ‌بررسي تغيير مواضع آمريكا به مرحله بعد از درخواست اين كشور براي مذاكره مربوط مي‌شود؛ ابتدا بايد درخواستي از سوي آمريكا مطرح شود و سپس ايران به بررسي مواضع آمريكا در مورد كشور بپردازد.

زارعي با اشاره به علت طرح بحث مذاكره با آمريكا گفت: بعضي از شخصيت‌هاي سياسي كه نقش عمده‌اي در حاكميت جمهوري اسلامي ايران ندارند، جهت اعمال فشار بر جمهوري اسلامي و جلب توجه داخلي و طرح بعضي از مسائل خاص، موضوع مذاكره با آمريكا را مطرح مي‌كنند.

وي خاطرنشان كرد: موضوع مذاكره با آمريكا - در حالي كه چنين موضوعاتي، از سوي آمريكا به اختلاف‌نظر درون جمهوري اسلامي ايران و تمايل برخي از نخبگان به كوتاه آمدن در مقابل آمريكا تعبير مي‌شود - اساساً با مصالح و منافع جمهوري اسلامي ايران سازگاري ندارد.

۱۳۹۱/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...