نسخه چاپی

سونامی انتشار لیست‌های انتخاباتی/پول بده در لیست باش؟!

انتشار بی‌سابقه لیست‌های انتخاباتی برای شوراهای شهر در تهران و كلان‌شهرها باعث بهت وحیرت شهروندان شده است كه متأسفانه موضوع دریافت پول برای گنجاندن اسامی برخی از نامزدها در این لیست‌ها قوت گرفته است!

به گزارش نما به نقل از تسنیم، تأیید صلاحیت بیش از 1700 نفر از نامزدها در تهران، و افزایش تعداد اعضای شورای شهر از 15 نفر به 31 نفر این انگیزه را در بسیاری از افراد ایجاد نموده است که به‌صورت ائتلاف و در لیست‌های متفاوت به میدان رقابت بیایند.

پیشینه لیست‌ها!؟

در تمامی انتخابات ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی و سه دوره قبلی شوراها در تهران این سابقه عینی در ذهن نامزدها و حتی غیرنامزدها به‌وجود آمده است، افرادی که در لیست گروه‌های سیاسی و اجتماعی قرار می‌گیرند از شانس بسیار زیادی برای راهیابی به مجلس ویا شورای شهر برخوردار می‌شوند.

در سنوات قبل که انتخابات مجلس برگزار می‌شد، عملاً فضای انتخابات دوقطبی بود و در آن زمان که اصطلاح سیاسی فعلی "اصول‌گرا و اصلاح‌طلب" وجود نداشت نامزدها در دو قطب "راست سنتی و خط سه" یا "محافظه‌کاران و چپی‌ها" ویا "یتی‌ها و یونی‌ها" خلاصه می‌شدند! که همه این عناوین امروزه به اصول‌گرا و اصلاح‌طلب تغییر نام داده‌اند!

گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، گویای این موضوع است که از انتخابات مجلس نهم و اینک هم در انتخابات دوره چهارم شوراها با تعدد بسیار زیادی از لیست‌های انتخاباتی روبه‌رو هستیم که عملاً یک نوع هنجارشکنی و انحصار شکنی‌های موجود در ارائه لیست‌های انتخاباتی است که فضای ارائه لیست‌های دوقطبی را شکسته‌اند.

شاهد مثال اینکه، بسیاری از افراد بوده و هستند و اعتقاد دارند، لیاقت و شایستگی آنها در هیاهو و انحصار باندها و گروه‌های سیاسی از بین رفته و عملاً به‌دلیل عدم وابستگی به گروه‌های سیاسی به بازی گرفته نمی‌شوند، و به همین خاطر امسال بسیاری از نامزدهای شورای شهر تهران، هرکدام بر اساس وابستگی‌های اعتقادی، سیاسی، شغلی، محله‌ای و... اقدام به انتشار لیست‌هایی کرده‌اند و نامهایی را نیز برای این لیست‌ها برگزیده‌اند.

بنا به این گزارش، تاکنون بیش از 50 لیست انتخاباتی مختلف و متنوع از گروه‌های مشهور سیاسی و غیرسیاسی و اجتماعی طی این چند روز گذشته در سطح شهر تهران منتشر شده و به در و دیوار چسبانده‌اند که این تعدد لیست‌ها درواقع نشان از نوعی تقابل و رقابت جدی قدیمی‌ها با جدیدی‌ها دارد و نمونه بارز مقابله با انحصارطلبی گروه‌های سیاسی مطرح هستند.

پول بده بیا در لیست!؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آنچه طی چند روز گذشته در پی انتشار این لیست‌ها در سطح جامعه منتشر شده است، این می‌باشد که برخی از افرادی که مسئولیت تهیه لیست‌ها را داشته‌اند ویا به‌اصطلاح "مسئول بستن" لیست‌های گروه‌های معروف سیاسی و اجتماعی هستند به برخی از نامزدهای متقاضی قرار گرفتن در این قبیل لیست‌ها، مبالغی هنگفت بین 10 تا 50 میلیون تومان را پیشنهاد داده‌اند!!

بنا به این گزارش متأسفانه این موضوع حتی از سوی چند گروه معروف سیاسی نیز مطرح شده است و افراد متقاضی با شنیدن این پیشنهادها،عطای رفتن در لیست را به لقایش بخشیده‌اند!

یک نامزد انتخاباتی به خبرنگار ما اظهار داشت: به من گفتند که اگر می‌خواهی در لیست ... قرار بگیری باید سی میلیون تومان بدهی، که من با شنیدن این مبلغ کله‌ام سوت کشید و فرار را بر قرار ترجیح دادم. این نامزد شورای شهر همچنین گفت: از لیست‌های دیگر هم مبالغی در حد 5 تا 10 میلیون تومان پیشنهاد کردند که من تصمیم گرفتم به‌صورت مستقل با چاپ تعدادی پوستر خودم را تبلیغ کنم.

گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم حاکی است، تعداد زیادی از افراد ثبت‌نام کرده در انتخابات شوراها با چنین پیشنهاداتی روبه‌رو بوده‌اند که باید بگوییم از به‌وجود آمدن و رشد چنین پدیده‌ای جز تأسف و تأثر کاری از کسی ساخته نیست و این مهم ضرورت بازنگری در کارهای جمعی و نظارت دستگاه‌های مسئول به‌ویژه کمیسیون ماده 10 احزاب در وزارت کشور را می‌طلبد.

۱۳۹۲/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...