نسخه چاپی

افتخاری: كسانی كه عشق و فرهنگ را نمی‌شناسند چرا می‌خوانند

عکس خبري -افتخاري: کساني که عشق و فرهنگ را نمي‌شناسند چرا مي‌خوانند


علیرضا افتخاری گفت: در طول دو سال خانه‌نشینی‌ام، یک نفر هم یک شاخه گل نیاورد که از ما خبر بگیرد، این‌گونه رفتارها انگیزه و دلیلی برای آواز نخواندن است، اما امسال به یاری خدا تلاش می‌کنم تا پرکارتر باشم.

به گزارش فارس، برنامه «صبح باخبر» شبکه خبر امروز ساعت 8 صبح ‌‌اقدام به پخش برنامه موسیقی با موضوع «بهار و آواز ایرانی» کرد.

* من استاد نیستم؛ خواننده‌ام

این برنامه که به بهانه بهار اقدام به معرفی موسیقی سنتی و اصیل ایرانی و زنده نگه داشتن یاد و خاطرات استادان پیشکسوت عرصه موسیقی بود، به مجری‌گری «رضا مهدوی» به روی آنتن رفت. «علیرضا افتخاری» از پیشکسوتان عرصه موسیقی کشورمان در این برنامه اظهار داشت: بنده استاد نیستم بلکه خواننده هستم و معتقدم با سوز درونی، انگیزه‌ خوانندگی برانگیخته می‌شود؛ هر چند این امر در همه دنیا با سوز درونی همراه است اما آواز ایرانی دارای جایگاه ویژ‌ه‌ای است.

* برخی‌ها که عشق و فرهنگ را نمی‌شناسند، چرا می‌خوانند

وی با اشاره به سخنی از دکتر شریعتی گفت: هنرمندان ما باید درد را بشناسند‌ و جایی که درد را حس کردیم، کار خودش را نشان می‌دهد و در آن معلوم می‌شود اما بعضی با وجود اینکه عشق،‌ تاریخ، ‌فرهنگ یا فلسفه را نمی‌شناسند به این کار مبادرت می‌ورزند و باید گفت که این عزیزان چرا می‌خوانند.

* دو سال است که کار نمی‌کنم

افتخاری با اشاره به اینکه در کارم یک مقداری مردم را راضی نگه داشتم، گفت:‌ شاید برخی دلخوری‌ها پیش بیاید؛ چرا که بعضی وقت‌ها در کارمان خطایی ایجاد می‌شود. اکنون 2 سال است که کار نمی‌کنم و با بچه‌ها در منزل به سر می‌برم.

* «یاد استاد» یکی از شاهکارهای من بود که از خواندن آن پشیمان بودم

این خواننده پیشکسوت کشورمان در ادامه افزود: افراد باید تلاش کنند خودشان خوب بخوانند و با وجود اینکه در یک فستیوال حضور یافتم گروهی را مشاهده کردم که با استفاده از جزئی‌ترین ابزار موسیقی و با سادگی تمام برنامه خوبی از خود ارائه دادند.

افتخاری خاطرنشان کرد:‌ اجرای قطعه «یاد استاد» یکی از شاهکارهای هنری من بود که از خواندن آن پشیمان بودم اما بعدا به صورت شاهکار درآمد؛ هر چند برخی از کلمات آن را در هنگام خواندن تغییر دادم که بعدا با اعتراض شاعر آن مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز گویش و لهجه اصفهانی را رعایت می‌کند، گفت:‌ مادرم بختیاری است و پدرم اهل مهیار اصفهان و به جهت اصفهانی بودن تلاش می‌کنم که گویش و لهجه اصفهانی رعایت شود.

افتخاری در خصوص ویژگی‌های فصل بهار در این برنامه اظهار داشت:‌ بهار زود می‌گذرد و باید از تمام لحظات آن استفاده کرد و خموشی که در انسان وجود داشته است باید بیدار و هماهنگ با فصل شود و با قدر دانستن این موقعیت باید از مشغولی‌های دنیا دوری کرد و معتقدم که بهار بهشت فصل‌هاست و باید از آن بیشتر بهره گرفت.

* یک تبریک استاد انتظامی در برنامه‌های هنری می‌تواند یک ملت را دگرگون کند

وی با اشاره به اینکه عمر انسان زود می‌گذرد، گفت: اکنون جوانی من زود گذشت و بعد از این فکر می‌کنم که ای کاش بیشتر از افراد با‌تجربه مشورت می‌گرفتم و از جوانی خود استفاده می‌کردم. معتقدم که با استفاده از پیشکسوتانی همچون استاد مشایخی و انتظامی در برنامه‌های هنری می‌توان بیشتر جوان‌ها را راهنمایی کرد، چرا که یک تبریک استاد انتظامی می‌تواند یک ملت را دگرگون کند. باید قدر بزرگ‌ترها را دانست و برای تبریک گفتن ایام نوروز بهتر است که از بزرگ‌ترها در این گونه برنامه‌ها دعوت کنیم، هر چند جوان‌ها را هم دوست دارم.

افتخاری با انتقاد از برخی رفتارها با پیشکسوتان عرصه هنر، گفت: این افراد باید دلجویی شوند و معتقدم که زمان اجرای برنامه‌ها و کنسرت‌ها بهترین موقعیت برای دیدار مردم است.

* به یاری خدا در سال جدید پرکارتر خواهم بود

وی با یاد و گرامیداشت استاد «جلال ذوالفنون» گفت:‌ زمانی از حال و روز پیشکسوتان با خبر می‌شویم که کنسرتی برگزار می‌شود اما باید این کنسرت‌ها استمرار داشته باشد و برای اجرای این‌گونه برنامه‌ها هفت‌خوان رستم پیش نیاید و معتقدم اگر این افراد دارای ارزش هستند باید تلاش کرد که به اضمحلال نروند و باید بیشتر به هنرمندان پرداخت.

* گلایه افتخاری از برخی رفتارهای ناشایست

وی با مطرح کردن اینکه چرا ۲ سال در خانه باید بنشینم، گفت:‌ یکی نباید یک شاخه گل بیاورد و از ما خبر بگیرد و این‌گونه رفتارها انگیزه و دلیلی برای آواز نخواندن است و با نشستن در خانه خودمان را از بین می‌بریم، اما امسال به یاری خدا تلاش می‌کنم تا پرکارتر باشم.

* من گدای محبت و لبخند هستم

افتخاری با بیان اینکه گدای محبت است، خاطرنشان کرد: زمانی یک ناشر گفت این آهنگسازی که با او کار می‌کنی کاپشنی خریده و به نوبت به فرزندانش می‌دهد و می‌پوشند. من از شنیدن این خبر ناراحت شدم و کار مشترکی با این آهنگساز انجام دادم، هر چند ضعیف بود اما باید بگویم که گدای محبت و لبخند هستم.

۱۳۹۱/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...