نسخه چاپی

سيد مهدي جولايي:

باید تلفیقی از شور و نشاط جوانی و تجربه افراد با سابقه تشكیل شود/ برای حل مشكلات پایتخت باید طرح های نوین و واقعی ارائه شود

عکس خبري -بايد تلفيقي از شور و نشاط جواني و تجربه افراد با سابقه تشکيل شود/ براي حل مشکلات پايتخت بايد طرح هاي نويني و واقعي ارائه شود

باید تلفیقی از شور و نشاط جوانی و تجربه افراد با سابقه و مجرب تشكیل شود، جوانان تجربه افراد مسن تر را چراغ راه حركت خود قرار دهند تا بتوانند از این مسیر برای پیشبرد اهداف نظام استفاده كرد.

به گزارش نما ؛ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را شاید بتوان عینی ترین نوع مشارکت مردم در اداره جامعه دانست. مشارکتی که مردمی ترین افراد را راهی پارلمان های محلی می کند. در مورد قضیه شهرهای بزرگ به ویژه تهران که با مشکلات پیچیده تر و بسا فرا محلی دست و پنجه نرم می کنند، انتخاب دقیق تر از بین افراد متخصص و متعهد و در عین حال مردمی حساس تر است. شاید به همین دلیل باشد که قانونگذار تشخیص داده اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این دوره نسبت به دوره پیشین به دو برابر افزایش یابد. افزایشی که می تواند به کاهش فاصله اعضای شورا با عموم مردم و حل محله به محله پایتخت کمک بیشتری کند. در همین رابطه کفت و کویی را با دکتر سيد مهدی جولایی یکی از کاندیداهای جبهه پیروان خط امام و رهبری داشتیم.


شاید یکی از دغدغه های مهم مردم تهران مساله حمل و نقل عمومی باشد؛ به نظر شما شورا در این زمینه چه گام مثبتی می تواند بردارد؟
یکی از مسائل بسیار مهم در حوزه شهری و کلان شهر تهران، بحث حمل و نقل شهری است که باید توجه بیشتری را به خود جلب کند.
چرا که حمل و نقل عمومی رابطه مستقیمی با بسیاری از مسائل موجود در شهر دارد که مهمترین آن رابطه حمل و نقل با آلودگی هواست؛ چون هرچه میزان سهولت در رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی افزایش یابد از میزان آلودگی هوا کاسته می شود.
مهمترین مساله در این خصوص نگراش سیاسی در دولت و در حوزه مدیریت شهری است که متاسفانه به خاطر نگراش یا رویکرد سیاسی نتوانسته فضای مناسب و مساعدی را برای پیشرفت حمل و نقل عمومی در شهر تهران به وجود بیاورد.
به عنوان نمونه در این رابطه می توان به رشد کند، ساخت و ساز مترو و نابسامانی ناوگان حمل و نقل شهری است؛ که وقتی مردم از منزل خارج می شوند با خیال راحت و بدون دغدغه وسیله نقلیه شخصی خود را استفاده نکنند و مطمئن باشند که حضور در خیابان با استفاده سهل و آسان از منابع حمل و نقل شهری همراه خواهد بود.
ضمن اینکه تقویت حمل و نقل شهری یکی از مسائلی است که به کاهش مصرف سوخت منجر شده و در نهایت رفاه حال شهروندان را به دنبال خواهد داشت.
به همین دلیل باید برنامه جامعی تنظیم و بر آن اساس طرح های نوینی ارائه شود که کمک به رفاه مردم و کاهش سفر با وسیله نقلیه شخصی در کلان شهر تهران نتیجه آن باشد.
علاوه بر آن مسیرهای رفت و آمد و جاده های درون شهری تقویت شود؛ البته بافت های فرسوده و قدیمی شهر نیازمند سرعت بیشتری در این زمینه هستند تا این مناطق نیز شرایط حداقلی را در سیستم مدیریت شهری داشته باشند.

فکر نمی کنید که اصلاح برخی سیاست ها در این حوزه می تواند در حل مشکلات راهگشا باشد؟
دوستان شورا توانسته اند برای تهران نقشه جامعی تهیه کند که به نظر می رسد آنها باید در این خصوص توجه داشته باشند که این نقشه واقعی باشد، مساله ای که قطعا باید در شورای آتی بر آن دقت ویژه شود.
نمی شود فقط به صورت مساله محور به مسائل نگاه کرد بلکه باید با رویکرد جامع و برآمده از همه این مسائل شهر را مدیریت و در دور جدید شورا با دقت بیشتری پیگیری کرد.
باید برنامه ها در یک طرح دقیق و جامع و کلان پیگیری شود تا نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد.

به نظر شما اولویت انتخاب اصلح برای شورا چه کسانی هستند؟ باید این انتخاب بر اساس تخصص و تجربه باشد یا تعهد و یا تلفیقی از همه شاخص ها؟
تمام افرادی که از سوی هیات اجرایی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی تایید صلاحیت شده اند شرایط حداقلی را داشته اند؛ اما آنچه که مهم است این که ما باید از ترکیبی استفاده کنیم که برای پاسخ به نیازهای مردم و شهر جامعیت داشته باشد و لازمه این مهم استفاده از تخصص های مختلف در حوزه های گوناگون است.
به نظر می رسد که اگر مردم به لیست های موجود اعتماد کنند لیست جبهه پیروان خط امام و رهبری از افراد متعهد، متخصص و باتجربه تشکیل شده که البته با تایید 17 تشکل عضو این جبهه وارد عرصه شده و آمادگی خدمت به مردم را دارند.

برخی معتقدند تجربه مهم تر از تخصص است؛ در همین راستا حضور جوانان نخواهد توانست در شورا مفید باشد؟
نکته قابل توجه این است که باید حضور جوانان در عرصه های مختلف تسهیل شود، البه نباید کشور را نه تنها در اختیار افراد مسن و با تجربه قرار داد و نه تنها در اختیار جوانان.
بلکه باید تلفیقی از شور و نشاط جوانی و تجربه افراد با سابقه و مجرب تشکیل شود، جوانان تجربه افراد مسن تر را چراغ راه حرکت خود قرار دهند تا بتوانند از این مسیر برای پیشبرد اهداف نظام استفاده کرد.
این مهم در لیست جبهه پیروان رعایت شده و تعدادی از افراد با تجربه و میدان دیده در کنار جوانانی که دارای تخصص های متعدد هستند قرار گرفته اند که امیدواریم شاهد هم افزایی نیروی تخصص، تجربه و تعهد باشیم و نتایج مفیدی را به دست آوریم.

نظر شما در رابطه با تعامل مثبت و سازنده میان دولت و شورا چیست؟
مساله ای که مهم است اینکه هماهنگی و همکاری 2 مجموعه حاکمیتی با هم می تواند به ایجاد هم افزایی، بهتر شدن و پیشبرد آسان تر فعالیت هایی که در شهر انجام می شود منجر و برنامه هایی برای آن تدوین شود.
در اصل 103 قانون اساسی تاکید شده که مسئولان در سطوح استانداران و فرمانداران و ... باید برای پیشبرد برنامه ها و اهداف با شوراها هماهنگ باشند؛ نکته مهم این است که هرچه که میزان همکاری و همیاری برای پیشبرد اهداف بیشتر باشد طبیعتا نتایج مطلوبی هم به دنبال خواهد داشت.
اما هرچه که تعامل و روابط سازنده کمتر باشد نتایج به دست آمده به حال مردم فایده ای نخواهد داشت و مشکلات آنها را نه کم که زیاد تر هم می کند.
مسئولین در 2 حوزه مدیریتی شهری و دولتی باید فراتر از نگراش های سیاسی به این مساله توجه داشته باشند که مسیر رفت و آمد بین نهادهای وابسته باید به رفاه حال مردم ختم شود.
باید سعی کنند که با تعامل سازنده به دور از نگرش سیاسی به مشکلات مردم توجه کنند و برای رفع مشکلاتشان ازخود گذشتگی داشته باشند.
اگر این مساله سرلوحه رفتار آنها باشد قطعا نتیجه خواهیم گرفت اما در غیر این صورت کشمکش های سیاسی مانع از تفوق می شود.
ما در شورای گذشته در این زمینه ضعف داشتیم؛ من همیشه بر 2 عنصر تاکید بر قانون گرایی در کنار پختگی سیاسی و توانمندی هاسی سیاسی شورا تاکید داشته ام. عناصری که عامل موفقیت عملکرد شورا و دولت خواهد شد.
منبع:هفته نامه شما

۱۳۹۲/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...