نسخه چاپی

تمهیدات ثبت‌ احوال برای جلوگیری از تكرار احتمالی رای در انتخابات 24 خرداد

عکس خبري -تمهيدات ثبت‌ احوال براي جلوگيري از تکرار احتمالي راي در انتخابات 24 خرداد

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال كشور تاكید كرد: امكان دو بار رای دادن برای هیچ یك از ایرانیان وجود ندارد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حمید پارسایی با تشریح اقدامات صورت گرفته توسط ثبت احوال برای افزایش ضریب امنیتی انتخابات و جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی، گفت: در این دوره تقریبا تمامی شعب اخذ رای که تعداد آنها به بیش از 60 هزار مورد می‌رسد، به صورت آنلاین به پایگاه اطلاعات جمعیتی متصل هستند.

پارسایی ادامه داد: با اتصال آنلاین شعب اخذ رای، هویت هر فرد رای دهنده در بدو ورود با استفاده از تاریخ تولد و کد ملی بررسی می‌شود که در نتیجه این استعلام، نام و نام خانوادگی فرد به همراه اطلاعات دیگری نظیر سریال شناسنامه و وضعیت حیات برای مسوول شعبه نمایش داده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: امکان استعلام شماره ملی برای هر ایرانی فقط یک بار در سراسر کشور وجود دارد و به همین خاطر رای‌دهندگان نمی‌توانند به دو شعبه اخذ رای مراجعه کنند و بایستی در انتخابات میان دوره‌ای و شوراها نیز در همان شعبه‌ای که برای ریاست جمهوری اقدام می‌کنند، رای دهند.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: هر یک بار استعلام شماره ملی از هر فرد به منزله یک بار رای‌گیری است و به همین خاطر فرد باید با ورود به شعبه،‌ رای خود را در هر دو انتخابات به صندوق بریزد.

پارسایی با تشریح مزایای این شیوه، اظهار کرد: امکان رای‌ دادن با شناسنامه‌های باطله و فوت شده و یا دو بار رای دادن افرادی که شناسنامه متعدد دارند، وجود ندارد و به این ترتیب برخی از مشکلات انتخابات سنتی برطرف شده است.

وی تاکید کرد: در صورتی که احیانا اتصال آنلاین شعب اخذ رای از بین برود و ارتباط با پایگاه اطلاعات جمعیتی قطع شود، کلیه شعب اخذ رای به صورت آفلاین به این پایگاه متصل هستند و دست‌کم امکان دو بار رای‌گیری در یک شعبه توسط هر فرد دارای کد ملی واحد وجود ندارد.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر اینکه ارائه کد ملی برای شرکت در انتخابات الزامی است، یادآور شد: تا پیش از این مقرر شده بود که ارائه هر دو سند شناسنامه و کارت ملی الزامی باشد، اما برابر مصوبه اخیر مجلس، تنها ارائه شماره ملی برای شرکت در انتخابات کافی است.

۱۳۹۲/۳/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...