نسخه چاپی

ضدونقیض‌گویی درباره واردات برنج‌های آلوده

ماجرای آلودگی برنج‌های وارداتی بار دیگر در كانون توجه مجلس و وزارت بهداشت قرار گرفته است.

درحالی‌که روز گذشته نماینده مردم لنگرود در مجلس تصریح کرد که سرطان‌زا بودن برنج‌های آلوده وارداتی مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته است و دولت باید پاسخگوی واردات برنج‌های آلوده به کشور باشد، وزیر بهداشت این خبر را نه تأیید و نه تکذیب کرد و تنها به اعلام این موضوع بسنده کرد که هنوز هیچ نمونه‌ای از برنج‌های وارداتی تحویل سازمان غذا و دارو نشده تا آزمایش شود. البته وزیر بهداشت توضیح نداد که آیا برای آزمایش برنج‌های وارداتی حتما کسی باید نمونه‌های آن را به آن وزارتخانه تحویل دهد و وزارت بهداشت قادر نیست خود به جمع‌آوری و آزمایش نمونه برنج‌های وارداتی موجود در بازار بپردازد؟

به گزارش همشهری موضوع آلودگی برنج‌های وارداتی نخستین‌بار در شهریور سال1388 زمانی که مرضیه وحید‌دستجردی تازه مسئولیت وزارت بهداشت را مطرح کرده بود، از سوی یکی از مسئولان مؤسسه استاندارد اعلام شد و در آن احتمال آلودگی این برنج‌ها به فلزات سنگین و آرسنیک مطرح شده بود؛ موضوعی که خیلی زود از سوی وزیر بهداشت وقت و رئیس‌وقت مؤسسه استاندارد کشور تکذیب شد.

اواخر شهریور88 بود که مهدی پور‌هاشم، مدیرکل استاندارد استان تهران مصرف 13‌نوع برنج خارجی وارداتی غیراستاندارد و غیرقابل مصرف را اعلام کرد. او گفت: کارشناسان این اداره با جمع‌آوری نمونه‌هایی از چند نوع برنج خارجی وارداتی، به آزمایش آنها از نظر میزان سم مایکوتوکسین، سرب، آرسنیک و کادمیوم پرداختند. پس از این آزمایش‌ها مشخص شد که 13نوع از برنج‌های خارجی وارداتی مشکل دارند و مصرف آنها برای مردم زیان‌آور است. به‌گفته پورهاشم براساس استانداردهای بین‌المللی (کدکس) و استانداردهای داخلی باید میزان این سموم به‌علت آنکه آرسنیک، کادمیوم و به‌ویژه سرب از فلزات سنگین هستند، صفر باشد. وی افزود: آزمایش کارشناسان نشان داد که میزان سم مایکوتوکسین در حد صفر است و مشکل خاصی ندارد ولی سرب در همه برنج‌ها موجود است و در برخی انواع آن این میزان بسیار بالاست.مدیرکل وقت استاندارد استان تهران نیز گفت: آرسنیک موجود در این برنج‌ها از حد مجاز استاندارد بالاتر بوده و خطرناک است اما از نظر وجود کادمیوم در حد استاندارد است.

اینک 4سال بعد از آن ماجرا بار دیگر موضوع آلودگی برنج‌های وارداتی در کانون توجه مردم و مسئولان قرار گرفته است. روز گذشته نماینده مردم لنگرود در مجلس، با بیان اینکه دولت باید پاسخگوی واردات برنج‌های آلوده به کشور باشد، گفت: سرطان‌زا‌بودن برنج‌های آلوده وارداتی مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته است.

به گزارش خانه ملت، مهرداد بائوج‌لاهوتی با تأکید بر اینکه سخنان ضد‌ونقیض مسئولان درخصوص کافی‌بودن تولید داخل و از سوی دیگر اقدام به واردات خود نوعی بی‌اعتمادی را در بین مردم به راه می‌اندازد، تصریح کرد: حتی درصورت تشخیص کمبود محصول یا کالایی در کشور باید واردات با درنظر گرفتن استانداردهای بهداشتی صورت بگیرد. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرنوشت شالیزارها در استان گیلان و ساخت ویلا در آنها افزود: مسئولان یا اطلاع دقیقی از میزان تولید ندارند و یا در جریان میزان و حجم واردات نیستند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: ادامه روند بی‌توجهی مسئولان به واردات برنج‌های آلوده و تهدید سلامت افراد موجب این شد که این بار نمایندگان به جای تذکردادن به مسئولان کشور به مردم هشدار داده و خواهان توجه بیشتر آنان حین خرید برنج شوند. وی یادآور شد: درصورت واردات هر نوع محصول آلوده به کشور، علاوه بر وزارت صنعت، معدن و تجارت سازمان استاندارد کشور نیز مسئول بوده و باید پاسخگو باشد.

در همین حال وزیر بهداشت گفت: هنوز هیچ نمونه‌ای از برنج‌های وارداتی یا حتی گندم‌های وارداتی برای بررسی به سازمان غذا و دارو ارسال نشده است؛ بنابراین فعلاً نمی‌توانیم شایعه آلودگی برخی برنج‌های وارداتی را تأیید یا تکذیب کنیم.حسن طریقت منفرد، در گفت‌و‌گو با فارس، در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره شایعه آلودگی برخی برنج‌های وارداتی چیست و چقدر صحت دارد، توضیح داد:

اینگونه که سازمان غذا و دارو نظر داده است، به‌طور قطعی، رسمی و عملی موردی به دستشان نرسیده که بررسی کنند، بنابراین این سازمان نمی‌تواند این اطلاعات و شایعات را تأیید یا تکذیب کند و یا در مورد آن توضیح بدهد. وی گفت: دوستان ما در سازمان‌های مربوطه، یعنی سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد منتظرند تا نمونه‌های لازم که درباره ‌آنها صبحت می‌شود به دستشان برسد تا آنها را آزمایش و بعد بتوانند اظهارنظر کنند؛ البته چندین سازمان در این زمینه مسئولیت دارند و درگیرند اما مهم‌ترین آنها این دو سازمان هستند.

۱۳۹۲/۳/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...