نسخه چاپی

هاشمی رفسنجانی : عارف مردانگی كرد

به گزارش نما، آیت‌‌ا... هاشمی رفسنجانی عصر دیروز در دیدار جمعی از جوانان فعال دانشجویی تهران، قم و دیگر استان‌های کشور با تاکید بر شور و نشاط جوانی در عمل و ادبیات حماسی در جوانان کشور گفت: موقعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران خطیر است و باید افرادی در مصدر امور قرار گیرند که بتوانند خواسته‌های جوانان را درک کرده و کشورمان را به موقعیت واقعی خود برگردانند. عضو خبرگان رهبری، با اشاره به توجه ویژه دین مبین اسلام به عقلانیت، تفکر و آزادی بیان و گفت‌وگو که پیامبر بزرگ اسلام الگوی این رفتار در عصر خود بودند، گفت: لازمه اقناع مردم به‌ویژه جوانان، مذاکره، مشورت و تعامل با تمام گروه‌های عضو خانواده انقلاب است. وی با استناد به آیه‌های سوره آل‌عمران در خصوص مباهله که خداوند می‌فرماید: استدلال‌های خود را با دیگران در میان بگذارید و اگر نپذیرفتند مباهله کنید، افزود: این نشان عظمت پیامبر اسلام است که در عین حقانیت، منطق مذاکره و گفت‌وگو را برای ترویج و معرفی اصول دین مبین اسلام به‌کار می‌گیرد و در شرایط امروز نیز همین روش باید الگو و سرمشق مسئولان کشور باشد. وی افراط گرایی را بدترین آفت برای جوامع بشری توصیف کرد و افزود: از ابتدای مبارزه تا کنون از افراط و تفریط حذر داشته‌ام و سعی کرده‌ام همیشه در خط اعتدال و منطق قدم بردارم تا دچار نقصان نشویم.

دلایل حضور در انتخابات ریاست جمهوری

هاشمی رفسنجانی در تشریح دلایل حضور خود در انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت: بنده واقعا تصمیمی برای حضور نداشتم ولی وقتی با تقاضاهای جمع کثیری از جوانان و قشرهای مختلف مردم و علما و مراجع مواجه شدم با یک کلمه‌ای که در جواب آنان اظهار داشتم که نمی‌گویم نمی‌آیم، ولوله‌ای در محافل افراطیون ایجاد کرد، هجمه‌های خود علیه بنده را با توسل به هر شیوه‌ای تشدید کردند، در نهایت تصمیم به حضور در انتخابات گرفتم. وی با اشاره به این‌که اکنون از شرایط به‌وجود آمده راضی هستم، گفت: تنها دلیلی که باعث حضور بنده شد و آن را نیز قبل از ثبت نام خدمت رهبری معظم انقلاب گفتم، خلق حماسه سیاسی مورد نظر ایشان بود. هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به تحمل بداخلاقی‌ها و تخریب‌هایی که طی سال‌های گذشته تا کنون از سوی افراطیون متوجه ایشان بوده است، افزود: البته مرز نقادی و انتقاد سازنده از تخریب جداست و بنده در این سال‌ها سعی کرده‌ام بر اساس اخلاق اسلامی صبر و تحمل را پیشه خود کنم که به لطف خداوند تا کنون در این مسیر قدم گذاشته‌ام. هاشمی‌رفسنجانی به سابقه دعوت خود از آقای ناطق‌نوری برای پذیرفتن کاندیداتوری ریاست جمهوری اشاره و تاکید کرد: پس از این‌که ایشان دعوت بنده را نپذیرفت مشترکا به آقای دکتر حسن روحانی پیشنهاد کردیم که ایشان به صورت مشروط پیشنهاد مارا پذیرفت. هاشمی رفسنجانی با تجلیل و قدردانی از شخصیت علمی و متعهد دکتر عارف، اعلام انصراف ایشان را تصمیمی بزرگ و ارزشمند خواند و بیان کرد: دکتر عارف یکی از عالم‌ترین شخصیت‌های دانشگاهی در رشته خود بوده و شخصیت متعهد و با اخلاقی است. وی افزود: آقای دکتر عارف برای جلوگیری از تفرقه، این مسیر را انتخاب کرد، چرا که ایشان از ابتدا نیز برای هوا و هوس قدم در این میدان نگذاشته بود و شخصیتی نجیب و با اصالت و متدین دارد. هاشمی رفسنجانی افزود: نهایتا آقای خاتمی که ایشان نیز ساعت‌ها مشورت و افکارسنجی و نشست با مشاوران داشت به دکتر عارف پیشنهاد انصراف داد که در نهایت آقای عارف نیز در کمال فروتنی آن را پذیرفت. هاشمی رفسنجانی شرکت در انتخابات را اصلی مهم و ضروری دانست و ضمن دعوت از همه مردم برای حضور پرشور در پای صندوق‌های رای افزود: آقای دکتر حسن روحانی با مشورت بنده قدم در راه انتخابات گذاشت و با احترامی که برای کاندیداهای دیگر قائلم به دکتر روحانی رای می‌دهم و ایشان را برای تصدی قوه مجریه مناسب‌تر می‌دانم. وی گفت: بدانید که رای اظهار عقیده بسیار مهمی است که نباید آن را کوچک شمرد و باید به دور از هرگونه تعصب و افراط باشد چرا که در آینده نزد خداوند و مردم باید پاسخگو باشیم. وی افزود: تفکرات و عقاید آقای دکتر روحانی برای همه مشخص شده است و امیدوارم حماسه سیاسی مورد نظر رهبری با تدبیر مسئولان اتفاق بیفتد.

جریانی افراطی درصدد تكرار مجدد اشتباهات 8 سال گذشته است

همچنین آیت‌‌ا... هاشمی رفسنجانی روز گذشته در جمع كارآفرینان شهرهای استان گیلان از نگرانی‌های خود گفت. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که این روزها سعی دارد در راستای حرکتی که از مدتها قبل آغاز کرده و بر مبنای آن مردم را دعوت به حضور در صحنه انتخابات می‌کند، بگوید از آنچه حرف دل اقشاری است که به دیدارش می‌آیند و اظهار امیدواری کند که با انتخاب فرد اصلح تا حدودی مشکلات کاهش پیدا خواهد کرد البته آیت ا... از جهاتی هم نگران است همانطور که روز گذشته هشدار داد جریان بی‌مسئولیتی درصدد تداوم اشتباهات 8 سال اخیر است. ایلنا نوشت؛ آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی با بیان هشداری جدی مبنی بر اینکه جریانی افراطی و بی مسئولیت درصدد ادامه مسیر و تكرار مجدد اشتباهات 8سال گذشته است، گفت: افراد و جریان‌های فكری افراطی كه مسئول پیش آمدن شرایط موجود كشور هستند و حتی تا سال‌های اخیر هم از سوءعملكردها دفاع می‌كردند، امروز با گرفتن وجهه حق به جانب، از پذیرش مسئولیت عملكرد خود امتناع كرده، دیگران را مقصر معرفی می‌كنند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از كارآفرینان شهرهای استان گیلان هم تاکید کرد: استكبار جهانی، از آغاز نظام اسلامی تاكنون، در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران، لحظه‌ای تردید نكرده، ولی آنچه تا امروز آنها را در رسیدن به مقاصد شوم خود ناكام گذارده است، حمایت آحاد مردم از نظام، پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام ناب، راه امام(ره) و حفظ وحدت و انسجام بین مردم و مسئولان بوده است. ایشان همچنین افزود: متأسفانه برخی سوءمدیریت‌های دوره‌های اخیر، راه تشدید فشار دشمنان به ایران را هموارتر كرد و اكنون شاهدیم كه آنها شدیدترین تحریم‌ها و تهدیدها را علیه ایران به كار می‌برند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، باتوجه به سیاست‌های كلی نظام، برنامه توسعه پنج ساله كشور، اصلاح اصل 44 قانون اساسی كه انتظار انقلاب اقتصادی از آن می‌رفت و سند چشم‌انداز 20 ساله گفت: به رغم ابلاغ این سیاست‌ها توسط مقام معظم رهبری متأسفانه عملاً اجرای این سیاست‌ها بر زمین مانده و به مرور زمان، انحراف از اجرای صحیح سیاست‌های ابلاغی، مشكلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی كنونی كشور را به وجود آورد. وی در ادامه گفت: شرایط امروز كشور، سخت‌تر از دوران پس از پایان دفاع مقدس نیست و می‌توان با ایجاد دولتی مقتدر و كارآمد كه در آن از همه مدیران مجرب كشور با سلایق مختلف استفاده شود، برای برون‌رفت از شرایط كنونی برنامه‌ریزی و بر مشكلات غلبه كرد.

مایوس نیستم

آیت‌‌ا... هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤالی درخصوص مسائل انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت: آنچه برای بنده در این دوره پیش آمد، چون برای رضای خدا، انجام تكلیف و ادای دین به اسلام و مردم وفادار ایران بود، خیر و قابل صبر و تحمل است. وی تصریح كرد: با این وجود، مأیوس نیستم و امیدوارم با حضور همه آحاد مردم با سلایق مختلف در پای صندوق‌های رأی، فرد صالحی انتخاب شود كه دارای تجربه اجرایی، سرد و گرم چشیده دوران‌های مختلف، معتدل و كارآزموده در فراز و نشیب‌ها و بحران‌ها باشد. آیت‌‌ا... هاشمی رفسنجانی تأكید كرد: ایران كشوری ثروتمند و غنی از لحاظ منابع طبیعی و نیروی انسانی است و كارآفرینان باتجربه بسیاری دارد كه باید دولت آینده بتواند موانع و مشكلات را برطرف و زمینه بروز و ظهور استعدادها و توانایی آنان را فراهم كند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاتمه گفت: اسلام دارای منطق گفت‌و‌گوست و باید حقانیت خود را از راه تعامل سازنده و به دور از افراط و تفریط براساس مصالح و منافع ملی در عرصه بین‌المللی اثبات و روابط خود با جهان خارج را ترمیم كرده و بهبود بخشیم. در ابتدای این دیدار، مهندس قلی‌پور از كارآفرینان استان گیلان و دیگر كارآفرینان از شهرهای مختلف این استان، مسائل و مشكلات موجود بر سر راه تولید و صنعت و اقتصاد را بیان كردند و از برخورد اصولی و همراه با متانت آیت‌‌ا... هاشمی رفسنجانی در قبال موضع اخیر شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، تشكر و قدردانی كردند.

۱۳۹۲/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...