نسخه چاپی

در مستند دوم قالیباف چه دیدیم؟

دومین فیلم مستند محمدباقر قالیباف با عنوان «فرزند ایران» شامگاه سه شنبه - ۲۱ خرداد ماه - از شبكه اول سیما پخش شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، فیلم مستند قالیباف نخست با آیه‌ای از قرآن کریم شروع شد و سپس در قسمتی از آن، صدای امام خمینی (ره) شنیده شد.

پس از آن در این مستند قالیباف صدای افرادی همچون شهید بهشتی‌ شنیده می‌شد که می‌گفت: ما آزادی می‌خواستیم و آزادی را به دست آوردیم.

سپس صدای شهید مطهری در فیلم مستند قالیباف شنیده شد که این جمله معروف را بیان می‌کرد، انسان آن وقت آزاد است که سرنوشت خودش به دست خودش ساخته شود.

پس از آن صدای افراد دیگری همچون شهید هاشمی‌نژاد،‌ آیت‌الله طالقانی‌، شهید رجایی‌ و آیت‌الله خامنه‌ای پخش شد که درباره‌ی آزادی، سخنان کوتاهی گفتند.

بخشی از فیلم مستند محمد باقر قالیباف که شب گذشته به روی آنتن رفت، به نشان دادن تصاویر مربوط به آزادی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران اختصاص داشت. همچنین در بخشی از این تصاویر به شکل پلی‌بک زندان‌های زمان شاه و خراب‌ کردن آنها به تصویر کشیده شد.

سپس قالیباف در سخنان کوتاهی گفت: وقتی خداوند روحش را به انسان دمید، دو چیز را به انسان عطا کرد؛ اول انسانیت انسان و دوم آزادگی برای انسان.

وی افزود: ما در باورهای دینی هم این مساله را فهمیدیم و باید به عرف فرهنگ و خواسته‌ها و باورهای مردم احترام بگذاریم.

سپس ادامه‌ی فیلم قالیباف به افتتاح باغ موزه به دست عزت‌الله انتظامی که محمدباقر قالیباف هم در کنارش قرار گرفته بود، اختصاص داشت.

در ادامه‌ی این مستند، قالیباف طی سخنانی با اشاره به فعالیتش در نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: هیچ وقت فکر نمی‌کردم یک روز بروم در نیروی انتظامی اما به نیروی انتظامی رفتم چرا که برایم خیلی مهم بود. در آن زمان بخشی از زندان قصر، دانشکده پلیس بود. زمانی که وارد آن ساختمان شدم یک راه‌پله‌ای داشت که هیچگاه از یادم نمی‌رود از راه‌پله‌ها که بالا رفتم از همان بالا زندان قصر دیده می‌شد و پس از آن سال‌ها گردونه چرخید و ما به شهرداری آمدیم.

او ادامه داد: روزی که آمدم به شهرداری هنوز حس بالای راه‌پله همان ساختمان دانشکده پلیس در ذهنم مانده بود به همین خاطر به سراغش رفتم و برایم همیشه سوال بود که چرا این زندان وسط شهر است و چرا اصلا زندان! یعنی جز بدآموزی چه چیزی دارد؟

قالیباف گفت: در آن زمان با نیروی انتظامی و امور زندان‌ها صحبت‌هایی انجام شد، به هر حال در نهایت اینگونه اتفاق افتاد که امروز زندان قصر تبدیل به یک مرکز فرهنگی تربیتی شود و جایی که واقعا آثار ناهنجاری بود به یک هنجار تبدیل شد که من فکر می‌کنم امروزه یکی از زیبایی‌های شهرمان است.

***

در بخشی از فیلم مستند قالیباف، تصاویری از باغ موزه قصر را دیدیم که قالیباف در محوطه آنجا مشغول قدم زدن بود و دفتر یادداشتی را در دست داشت و چیزهایی را یادداشت می‌کرد و زمزمه‌هایی می‌کرد که زمزمه‌های او بر این مبنا بود که «ایرانم، ایران جاودانه‌ام، معنای زنده بودنم با تو بودن است. نزدیک، دور،‌ سیر‌، گرسنه‌، رها‌، اسیر‌، دلتنگ،‌ شاد و ...»

در ادامه قالیباف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رابطه‌ی شما با پارک شهر چطور است؟ اینگونه اظهار کرد: هیچ وقت فرصت نکردم بروم به پارک شهر و ورزش کنم و در آنجا بدوم ولی بعضی وقت‌ها فقط عرض آنجا را عبور کرده‌ام.

فیلم «فرزند ایران» سپس تصاویری از حضور قالیباف در دفترش را نشان داد که به همراه کوفی‌ عنان درباره‌ی اجلاس شهرداران آسیایی سخن می‌گفتند.

بخش‌هایی از تصاویر اجلاس شهرداران آسیایی که قالیباف در آن حضور داشت نشان داده شد و پس از آن قالیباف طی سخنان کوتاهی گفت: تنها مجموعه‌ای که می‌تواند بخشی‌نگر نباشد و بزرگترین ظرفیت را داشته باشدف دولت‌های محلی هستند که شامل شهرداری‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شما مشاهده کنید که در دوره مدیریت بنده در شهرداری تهران با همان شرایط سخت که در حوزه روابط بین‌الملل حاکم بود، توانستیم مجمع شهرداران آسیایی را با بیش از ۱۰۰ شهر مهم آسیا که دبیرخانه آن در تهران باشد، شکل دهیم.

بخشی از فیلم مستند قالیباف به تصاویر مربوط به پروفسور سمیعی اختصاص داشت که برای ساخت پروژه مرکز مغز و اعصاب در شهر تهران با قالیباف مذاکره می‌کردند. همچنین بخشی دیگر از فیلم قالیباف به نشان دادن اطلس خلیج فارس اختصاص داشت.

پس از آن محمدباقر قالیباف با اشاره به افتتاح پروژه مغز و اعصاب در تهران و حضور دکتر سمیعی در این پروژه، یادآور شد: دکتر سمیعی و همه همکارانش و همچنین اندیشمندان و عزیزان داخل کشور در این زمان کنار هم قرار گرفتیم تا یک افتخار بزرگ بیافرینیم. یک اتفاق بزرگی که در شأن یک ملت باشد.

سپس پروفسور سمیعی طی سخنانی کوتاه گفت: همه می‌دانند که واقعا این پروژه در حال تکامل است و فقط حرف نیست. از همان دقیقه اول کار به کاردان سپرده شد.

سپس قالیباف را در فیلم مستندش دیدیم که در بخش‌هایی از صحبت‌های خود تاکید کرد: ما جمعیت قابل توجهی از ایرانیان مقیم خارج از کشور داریم که واقعا می‌بینیم دلشان برای کشورشان می‌تپد و من بارها خودم این مساله را دیده‌ام. بر همین اساس آرزو می‌کنم که به این کشور برگردند و آروز می‌کنم که رفت و‌ آمد داشته باشند. ما باید این ارتباط را حتما برقرار کنیم اما راه اساسی این است که ما این قدرت انتخاب را به فرزندانمان بدهیم تا جوانانمان احساس کنند اگر در کشور خودشان کار کنند بهتر می‌توانند زندگی کنند.

***

در ادامه‌ی این فیلم مستند، تصاویری از پروژه اطلس خلیج فارس نشان داده شد که توسط قالیباف رونمایی شد.

قالیباف در ادامه‌ی مستند خود درباره‌ی دانشگاه گفت: دانشگاه باید در تصویرسازی ایفای نقش داشته باشد.

سپس فیلم حضور قالیباف را در دانشگاه نشان داد که دانشجویان از وی استقبال کردند و او در جمع دانشجویان گفت، بنده معتقدم که امروز استقلالی که باید در دانشگاه‌ها باشد وجود ندارد و نخبگان ما و دانشگاهیان و اساتید در متن مسائل تصمیم‌گیری و تصمیم سازی در اداره کشور نیستند.

همچنین بخشی از فیلم مستند محمدباقر قالیباف به پرسش و پاسخ دانشجویان از قالیباف اختصاص داشت.

پرسش‌هایی درباره‌ی سیاست‌ورزی، مقام اجرایی رییس جمهور‌، مقام سیاست‌گذاری و ... شنیده می‌شد که قالیباف پس از صحبت‌های دانشجویان، گفت: یکی از تلاش‌هایی که در زندگی‌ام کرده‌ام این است که رفتار دوگانه نداشته باشم. ما سیاست‌ورزی را به معنای تدبیر و خرد می‌شناسیم نه به معنای سیاست‌بازی. در کشور ما همین سیاست‌زدگی است که احساس می‌کنیم هر چه باغبانی است بر ماست.

این سخنان قالیباف کف زدن دانشجویان را در پی داشت.

سپس یکی از دانشجویان پسر که در جمع سایر دانشجویان قرار گرفته بود از قالیباف پرسید در یکی از انتخابات شهری، ما دیدیم و مشاهده شد که یکی از وانت‌های مربوط به شهرداری پوسترهای یکی از کاندیداها را تبلیغ می‌کرد، این در حالی است که این قانون نیست، شما در جواب اینکه از بیت‌المال استفاده شده است چه پاسخی دارید؟ این مساله حاکی از این است که یا تسلط ندارید به رییس جمهوری یا اینکه رویکردی است که باید اصلاح شود.

قالیباف در پاسخ به پرسش این دانشجو گفت: وزارت کشور به استانداری دستور داد که این مساله را پیگیری کند. استانداری از شهرداری تهران به خاطر اینکه از بیت المال استفاده کرده‌اند به دادگاه شکایت کرد و دادگاه هم زمانی که به این موضوع رسیدگی کرد از شهرداری خواست که دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر را کنترل کند و زمانی که نوارها بازبینی شد دیدند که در زمان مجاز تبلیغات همان شخصی که دیده شده تبلیغات خود را به تیرهای برق آویزان می‌کرد و مسؤول پیمانکار ما هم مشغول جمع کردن آن‌ها بود.

***

قالیباف در بخشی از سخنان خود در فیلم مستندش تاکید کرد: مطمئن باشید اگر در بعضی از کارها به عنوان مثال در حوزه BRT، محیط زیست و ... موفق هستیم، همه اینها موفقیت من نیست بلکه موفقیت دانشگاه است.

سپس در بخشی از مستند قالیباف، سخنانی از مقام معظم رهبری شنیده می‌شد که فرمودند، امروز بزرگترین مبارزه ما، مبارزه با آمریکا و کار کردن در این کشور است. ایشان خاطرنشان کردند، کار‌، تلاش‌ و مجاهدت بزرگترین مبارزه ما است.

***

در ادامه فیلم مستند محمدباقر قالیباف مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران پروژه بزرگراه امام علی (ع) به تصویر کشیده شد که قالیباف در سخنانی گفت: ۷۰۰۰ ملک،‌ ۱۲۰۰۰نفر با این همه معارضین و کار اجرایی پروژه، هیچ وقت هیچ کس زیر بار چنین کاری نمی‌رفت. آن روزی که بحث بزرگراه امام علی (ع) و صدر شروع شد، حس ششم این بود که این دو پروژه از این جهت با هم استارت خوردند نه به خاطر اینکه کارش دربیاید بلکه استارت خوردند که من لای آنها له شوم ولی ذره‌ای سستی در من ایجاد نشد و فرهنگ جهادی یعنی اینکه مدیران و کارگران در همه سطوح در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با دل با یکدیگر کار کنند. فرهنگ جهادی یعنی فرهنگ محبت‌، گذشت‌، دوری از تنش و اختلاف‌.

وی با اشاره به مقام کارگر اظهار کرد: هیچ وقت کارگر را به عنوان روزمزد بگیرد معرفی‌اش نمی‌کنیم بلکه آن را به عنوان یک مجاهد می‌شناسیم.

در ادامه‌ی فیلم صحبت‌های مردمی درباره‌ی پروژه بزرگراه امام علی (ع) و صدر شنیده می‌شد که می‌گفتند: مشکلات چند ساله تهران حل شد، خیلی زحمت کشیده شد.

فیلم در ادامه علی لاریجانی، رییس مجلس را نشان داد که برای راه‌اندازی بزرگراه امام علی (ع) و صدر از قالیباف تقدیر کرد و گفت: برای تهران چنین طرحی ضروری بود.

فیلم مستند قالیباف با نشان دادن تصاویری مربوط به بوستان ولایت ادامه داشت که مقام معظم رهبری را نشان می‌داد که کاشت اولین درخت در آن بوستان را افتتاح کردند و طی سخنانی فرمودند، مساله درخت و نگهداری درخت و جلوگیری از قطع درختان در احادیث ما توصیه شده است. به من گفته شده بود که آقای شهردار محترم، پروژه را تا خرداد تحویل می‌دهند، آقای شهردار گفته بودند که ان‌شاء‌الله منتظر باشید سوم خرداد ماه ۶۰ هزار هکتار همین جا تحویل بگیرید.

سپس تصاویر مربوط به ساخت بوستان ولایت و کار کردن کارگران به تصویر کشیده شد.

سپس رهبری طی سخنانی گفت: این جا متعلق به بخش کم‌برخوردارتر از شهر تهران است و وجود چنین بوستانی در این بخش از تهران فرصت بسیار خوبی است.

سپس قالیباف را نشان داد که گفت: قدرت نظام اسلامی به موشک‌های ۲۰ هزار کیلومتری‌اش و انرژی هسته‌یی‌اش نیست، بلکه قدرت نظام اسلامی به قلب مردم است.

بخش‌هایی از مستند قالیباف به حضورش در شهرستان ساری اختصاص داشت که وی در همان جمعیت میان مردم گفت: وقتی جمعیت را نگاه می‌کنم برق امیدی که در چشمان شما جوانان عزیزان امروز این کشور و این استان می‌بینم یاد همان امیدی که در چشمان نسل اول انقلاب و جوانان آن دوره بود می‌افتم.

سپس حضور وی در اردبیل را نشان می‌داد که طی سخنانی در جمع مردم گفت: چطور یک جوان ما احساس کند که ظرفیت دارد درس خوانده و قابلیت کفایت لازم را دارد ولی می‌گوید فرصت در اختیارش نیست. همچنین بخش دیگری از فیلم مستند قالیباف حضورش در گرگان را به تصویر می‌کشید که در میان مردم اینگونه اظهار کرد: به جوانان می‌گویم که بدانند اگر پیشکسوتان، بزرگان و مردان باتجربه کشورمان را فرانخبه کنیم حتما به بیراهه می‌رویم.

در میان جمعیت مردم اردبیل بنری بزرگ دیده می‌شد که روی آن نوشته شده بود دکتر جان حرف شما حرف است.

سپس قالیباف در بخشی از صحبت‌های خود مقابل دوربین گفت: در مقابل تغییرات، مقاومت کردن و نپذیرفتن تغییرات یعنی شکست. مدیر و جامعه‌ای موفق است که بتواند تغییرات را به سمت آرمان‌هایی که خودش تشخیص می‌دهد، هدایت کند.

در ادامه فیلم مستند قالیباف شاهد حضور وی در تبریز بودیم که گفت: اگر ما امروز می‌بینیم در دریاچه ارومیه دچار خشکی هستیم، این روند ضعف مدیریت در چندین سال گذشته است. در میان جمعیت مردم تبریز بنرهایی دیده می‌شد مبنی بر اینکه «قالیباف رزمنده = با رییس جمهور آینده».

سپس قالیباف در بخشی از صحبت‌های خود گفت: این ظرفیت در کشور وجود دارد اینکه ما به نخبگان توجه کنیم و همچنین به دانشگاهیان و نیروی ارزشمند جوان نخبه، توجه داشته باشیم.

***

همچنین او در ادامه فیلم مستندش طی سخنانی گفت: مردم باید بدانند چه حقی دارند و چه چیزی را باید از این دولت مطالبه کنند. اینکه قالیباف بشود رییس دولتشان حق مردم چیست؟ واقعا ما بخش قابل توجه‌ای از مردم را می‌بینیم که نمی‌دانند چه چیزی را مطالبه کنند. ما باید در دولت آینده به گونه‌ای عمل کنیم که مقام معظم رهبری هیچ نگرانی نداشته باشد. بلکه آسودگی خاطر داشته باشند و مطمئن باشند که قوه مجریه در راستای تدابیر سند چشم انداز و سیاست‌های ابلاغی حرکت کند؛ این مسیر، مسیر رشد و پیشرفت کشور است. هرگز دیگر این کشور تحمل ندارد که بحث‌هایی در آن مطرح شود که در کشور حاکمیتی دوگانه است. چرا که در این کشور حاکمیت دوگانه معنی ندارد.

قالیباف تاکید کرد: من از سال ۷۰ به خاطر مسؤولیت‌هایی که داشتم جنس مسؤولیت‌هایم، مسئولیت‌های ملی بوده است.

***

بخشی از فیلم مستند قالیباف به حضورش در شهر مشهد و زادگاه وی اختصاص داشت که با پخش نماهنگ و همچنین حضور طرفدارانش همراه بود و بنری دیده می‌شد که روی آن نوشته بود «نریمان =قالیباف».

سپس بخشی از تصاویر به نشان دادن قالیباف در هواپیما و فعالیتش در حوزه خلبانی مربوط می‌شد که به تصویر کشیده شد.

قالباف گفت، یکی از حس‌های پرواز این است که آدم خودش می‌فهمد که چقدر کوچک است. آنقدر کوچک است که خارج از تصور است. گاهی اوقات اتفاق افتاده که شهر تهران را از ارتفاع خیلی زیاد بالا نگاه می‌کردم و می‌دیدم که شهر تهران به اندازه یک فضای کف دست است که آن را نگاه می‌کنیم.

بخشی از فیلم مستند قالیباف به حضورش در بهشت زهرا (س) قطعه شهدا و همچنین حضورش بر سر مزار برادر شهیدش اختصاص داشت.

فیلم مستند وی فلش بکی به چند سال قبل و برنامه صندلی داغ داشت که قالیباف را با لباس‌ خلبانی روی صندلی نشان داد که مقابل دوربین می‌گفت: سخت‌ترین روزهایم آن روزهایی بود که در شلمچه نشسته بودیم و با هم وداع می‌کردیم ولی اصلا به خاطر ناامنی‌هایی که وجود داشت، امکانش وجود نداشت که صورت یکدیگر را ببوسیم. من در آن زمان فرمانده لشکر بودم و آرزو داشتم که در آن لحظه برادرم را بغل کنم ولی به خاطر شرایط امنیتی آنجا اصلا امکان این اتفاق نبود. حالا نمی‌دانم بگویم تلخ یا شیرین. نمی‌دانم چه بگویم.

قالیباف که در برنامه صندلی داغ حضور داشت، خاطرنشان کرده بود: در آن لحظه که در منطقه شلمچه بودیم برادرم که حالا شهید شده آنقدر به من نگاه کرد که یک لحظه او را بغل بگیرم ولی خدا شاهد است که به خاطر اینکه بچه‌های دیگری در آنجا بودند و من هم فرمانده لشکر بودم نمی‌توانستم این کار را انجام دهم.

زمانی که به من اطلاع دادند جنازه برادرت پیدا شده، من با حالاتی رفتم و پیش خود گفتم آن موقع نشد او را بغل بگیرم حداقل الان که شهید شده جنازه‌اش را ببینم. همین که وارد آن جا شدم دیدم بیش از ۳۰ خانواده شهید دور هم جمع شده‌اند و همه منتظر تحویل گرفتن جنازه‌هایشان هستند در همان مجلس اعلام کردند که فرمانده لشکر قالیباف آمده تا جنازه برادرش را ببیند.

وی در حالی که آرام آرام اشک می‌ریخت و گریه می‌کرد، گفت: زمانی که جنازه برادرم را بیرون آوردند تنها آرزویم این بود که یک بار او را ببینم. در یک لحظه دیدم که ۳۰ خانواده شهید هم در کنارم هستند و من آن لحظه فهمیدم که فرمانده لشکرم.

***

بخشی از فیلم مستند قالیباف به رفتن قالیباف به خانه پدری‌اش در طرقبه مشهد اختصاص داشت که به تصویر کشیده شد.

در این تصاویر مادر قالیباف نشان داده شد که به استقبالش آمد و روی او را بوسید. همچنین پدر قالیباف را نشان داد که در مقابل قالیباف ایستاده بود و می‌گفت شما الان اگر کار کنی به این معنی است که نان این کشور را آورده‌ای شما در این مملکت بزرگ شده‌ای زحمت کشیده‌ای و درس خوانده‌ای هر کاری کردی الان حق الناس مردم بر گردن توست.

پدر قالیباف خطاب به پسرش گفت: پدرجان کاری که از عهده‌ات بر می‌آید قبول کن انجام بده و کاری که از عهده‌ات بر نمی‌آید انجام نده.

سپس تصاویری مربوط به پدر و مادر قالیباف در فیلم مستندش پخش شد که او را از زیر قرآن رد کردند و بدرقه شد.

***

بخش‌های پایانی مستند قالیباف به نشان دادن شهر مشهد و حرم مطهر امام رضا (ع) اختصاص داشت. همچنین مناجاتی از کریم‌خوانی با عنوان «ای حرمت ملجأ درماندگان» برای بینندگان پخش شد و در پایان فیلم مستند قالیباف اینگونه نوشته شد: «با آرزوی ایرانی سربلند - محمد باقر قالیباف»

در فیلم مستند محمد باقر قالیباف از طریق زیرنویس زمان و مکان تجمع طرفداران قالیباف در روز چهارشنبه - ۲۲ خرداد ماه - اعلام می‌شد.

۱۳۹۲/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...