نسخه چاپی

تحلیل رویترز از پیشنهاد محسن رضایی

عکس خبري -تحليل رويترز از پيشنهاد محسن رضايي

رویترز در ادامه گزارش خود به سمت رضایی به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره كرده و می نویسد كه این مجمع نهادی بانفوذ است كه به مقام معظم رهبری كه هدایت سیاست هسته ای ایران را بر عهده دارد، مشاوره ارائه می كند. از سوی دیگر اظهارات رضایی در انتقاد از تركیه در شرایطی مطرح می شود كه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر تركیه بر ارزش روابط تهران و آنكارا تاكید دارد.

دیپلماسی ایرانی نوشت:

اشاره محسن رضایی، یکی از چهره های سیاسی با نفوذ ایران در سه دهه اخیر به تغییر محل مذاکرات هسته ای ایران از استانبول به بغداد، بیروت و یا حتی دمشق، موجب شده که تحلیلگران آن را نمونه ای از صف آرایی علیه ترکیه توصیف کنند.

ترکیه در سالیان گذشته همواره کوشیده حتی اگر در موضع حامی برنامه های هسته ای ایران قرار نداشته، دست کم در موضع مخالف نیز قرار نگیرد و به نوعی نقش میانجی را در مجادله هسته ای تهران به غرب بر عهده داشته باشد.

توافق بر سر طرح تبادل سوخت هسته ای که بین ایران ترکیه و برزیل انجام شد از جمله دستاورد های دیپلماتیک آنکارا به عنوان یک میانجی به شمار می رود که البته با واکنش سرد آمریکا و اروپا به نتیجه نرسید. اما دیپلمات های زبده وزارت امور خارجه ترکیه و نخست وزیر این کشور همچنان قصد دارند با لابی و رایزنی های متعدد دور بعدی مذاکرات هسته ای ایران با غرب را در استانبول برگزار کنند. شهری که 14 ماه پیش نیز میزبان مذاکرات هسته ای بی نتیجه جمهوری اسلامی با گروه 1+5 ( آمریکا ، انگلیس، فرانسه، چین ، روسیه و آلمان) بود.

هرچند هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در تازه ترین اظهارات خود محل برگزاری مذاکرات هسته ای با ایران را استانبول اعلام کرده و مقامات ترک نیز بر این نکته صحه می گذارند اما برخی گزارش ها حاکی از آن است که هنوز مکان مذاکرات از سوی ایران قطعی نشده است.

موافقت آنکارا با طرح سپر دفاع موشکی ناتو در خاک ترکیه، بهار عربی و بحران سوریه از جمله موضوعاتی است که در یک سال گذشته روابط تهران و آنکارا را دستخوش تغییرات جدی کرده و البته تازه ترین اقدام ترکیه در کاهش واردات نفت از ایران نیز به تردید سیاستمداران ایرانی از جمله محسن رضایی در خصوص نقش آفرینی ترکیه دامن زده است. ترکیه پیش تر از سوی آمریکا و متحدانش در ناتو به جانبداری از ایران متهم می شد و اکنون نیز با توجه به اقدامات خود، ظن تهران را برانگیخته کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رضایی به عنوان یکی از چهره های سیاسی عالی رتبه ایران علیه میزبانی ترکیه برای مذاکرات هسته ای سخن گفته است و این در حالی است که علی اکبر صالحی ، وزیر امور خارجه ایران همچنان تاکید دارد که استانبول بهترین گزینه برای میزبانی این مذاکرات خواهد بود.

البته در سال گذشته نیز که برخی مقامات سپاه، در واکنش به موافقت ترکیه با طرح سپر دفاع موشکی ناتو ،تهدید حمله به پایگاه های ناتو در ترکیه را مطرح کردند، صالحی اعلام کرد که این موضع رسمی جمهوری اسلامی نیست و در صدد دلجویی از مقامات ترکیه برآمد.

با این حال رضایی بر این باور است که دوستان در ترکیه نتوانسته اند به برخی توافق ها جامه عمل بپوشانند و به همین دلیل بهتر است مذاکرات در یک کشور دوست دیگر برگزار شود. به عقیده وی، برگزاری مذاکرات در استانبول، این تصور را ایجاد می کند که ایران در موضع ضعف قرار دارد.

رویترز در ادامه گزارش خود به سمت رضایی به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرده و می نویسد که این مجمع نهادی بانفوذ است که به مقام معظم رهبری که هدایت سیاست هسته ای ایران را بر عهده دارد، مشاوره ارائه می کند. از سوی دیگر اظهارات رضایی در انتقاد از ترکیه در شرایطی مطرح می شود که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بر ارزش روابط تهران و آنکارا تاکید دارد.

علاوه بر این اسماعیل کوثری، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز ترکیه را پیام آور آمریکا و اسرائیل توصیف کرده که به دلیل گرفتار شدن در دست غرب از سوی مردم خود نیز مورد تنفر قرار دارد.

همچنین علی لاریجانی، سخنگوی مجلس شورای اسلامی نیز کنفرانس دوستان سوریه که اخیرا در استانبول برگزار شده را کنفرانسی برای رشوه دادن به اسرائیل خطاب کرده است.این در حالی است که به عقیده تحلیلگران، تنش در روابط ایران و ترکیه به ضرر تهران است چرا که در شرایط افزایش فشار تحریم های غرب به دوستان منطقه ای نیاز دارد.

۱۳۹۱/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...