نسخه چاپی

پدرم در دوران خاتمی بایكوت بود

كارگردان فیلم‌های انتخاباتی سعید جلیلی كه پسر رئیس سازمان سینمایی دولت دهم نیز هست معتقدست جلیلی با سینماگران مخالف عقیده‌اش برخورد سلبی نمی‌كند و اتفاقا در دولت خاتمی افراد بایكوت می‌شدند؛ مانند پدرش كه در آن دوران نتوانست فیلم بسازد.

به گزارش نما به نقل از مهر، حسین شمقدری کارگردان فیلم انتخاباتی سعید جلیلی در پاسخ به این پرسش که شما به عنوان یک فیلمساز نگاه فرهنگی این نامزد انتخاباتی را چگونه دیدید؟ گفت: من از قبل سعید جلیلی را نمی‌شناختم و در سفر به استانبول برای پیگیری مسئله هسته‌ای با وی همراه بودم و در آن سفر او را به خوبی شناختم.

وی در ادامه افزود: به اعتقاد من جلیلی فردی خوش تعامل است و تجربه در ساخت فیلم اول این نامزد انتخاباتی و سفری که با او داشتم بار دیگر به من نشان داد که او بسیار اهل تعامل است. یکی از ویژگی‌های خوب جلیلی این است که اهل بایکوت کردن افراد نیست. این درحالی است که در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی پدر من به عنوان یک کارگردان سینما بیکار بود و همان دو فیلمی که ساخت در دوران هاشمی رفسنجانی بود اما در دوران خاتمی شرایطی به وجود آمد که پدرم رسما هیچ فیلمی نساخت و تنها یک سریال ساخت.

شمقدری با اشاره به اینکه در دوران احمدی‌نژاد فضای کار برای فیلمسازان بهتر فراهم بود، عنوان کرد: در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی نژاد هر طیفی از تفکر توانست فیلم بسازد و هیچ فیلمسازی بایکوت نشد و مطمئن هستم اگر جلیلی رئیس جمهور شود این تعامل برقرار خواهد ماند و با طیف مخالف‌ش نیز به شکل سلبی برخورد نمی‌کند.

به دنبال پست دولتی نیستم

این مستندساز در پاسخ به این سئوال که این شائبه وجود دارد که هر یک از فیلمسازانی که فیلم های تبلیغاتی نامزدها را می سازند پس از انتخاب شدن آنها به عنوان رئیس‌جمهور دارای سمت می‌شوند. آیا ساخت این فیلم برای شما هم در صورت رئیس‌جمهور شدن جلیل منجر به گرفتن سمت خواهد شد؟ گفت: اگر درباره من صحبت می کنید باید متذکر شوم که جمعی از بچه های دانشگاه شریف دور یکدیگر جمع شدیم و در یک تشکیلات دولتی فعالیت می کردیم اما خیلی زود از آنجا استعفا دادیم و به این نتیجه رسیدیم که در سیستم دولتی نمی توان کار کرد و استعدادها شکوفا نخواهد شد. بنابراین اگر پیشنهاد هم بشود قطعا قبول نمی کنم.

شمقدری درباره دلیل این تصمیم‌اش توضیح داد: در فضای دولتی پول نفت بی حساب به افراد پرداخت می شود ولی این کار توان روی پا ایستادن فرد را می گیرد اما در فضای کار خصوصی افراد برای بالا رفتن کیفیت کار و حفظ سرمایه و کسب درآمد قطعا بهتر و دقیق تر کار می کنند.

پدرم به دلیل ساخت فیلم تبلیغاتی احمدی نژاد رئیس سازمان سینمایی نشد

کارگردان مستندهای انتخاباتی جلیلی در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه پدرش پس از ساخت فیلم تبلیغاتی محمود احمدی نژاد به ریاست سازمان سینمایی رسید، گفت: قبل از انتخابات پدرم در امور هنری و سینمایی به احمدی نژاد مشاوره می داد و معمول است که مشاوران بعد از انتخابات دارای سمت در امور مربوطه خود شوند. اما اینکه ساخت فیلم تبلیغاتی احمدی‌نژاد توسط جواد شمقدری باعث این شد که او دارای رتبه و مقام در دولت دهم شود از اساس اشتباه است.

وی در ادامه افزود: اگر پدرم سمت بالاترین فرد سینمایی را پس از انتخابات دوره دهم دریافت کرد به دلیل سابقه سینمایی او و شناخت اش از این هنر - صنعت بود.

حسین شمقدری در ارزیابی فیلم های تبلیغاتی کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در ارزیابی کلی فیلم های تبلیغاتی باید متذکر شوم که فیلم های تبلیغاتی نسبت به چهار سال پیش کمتر قالب مستند داشتند، به این معنا که فیلم درخشان در میان فیلم ها دیده نمی شد و در عین حال فیلم های بدی هم وجود نداشت و معدل فیلم ها متوسط بود.

یک ریال برای فیلم تبلیغاتی جلیلی نگرفتیم

کارگردان فیلم مستند "میراث آلبرتا" در ادامه با اشاره به فیلم‌های تبلیغاتی که خودش ساخته است، گفت: چند نکته را درباره ساخت فیلم سعید جلیلی باید متذکر شوم. فیلم "مردم +1" با هزینه شخصی گروه ساخته شد و یک ریال از ستاد جلیلی نگرفتیم البته پیگیر دریافت این پول هستیم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: نکته دوم اینکه سعید جلیلی فیلم تبلیغاتی خود را به یک گروه جوان کم سابقه داد و این اعتماد یعنی استفاده از همان ظرفیت هایی که جلیلی به آن اشاره می کرد. نکته سوم اینکه در این فیلم یک سبک راوی‌محور مورد استفاده قرار گرفت و طبق نظرسنجی که داشتیم 70 درصد فیلم را پذیرفتند و تنها 30 درصد با این فیلم ارتباط برقرار نکردند.

شمقدری در پایان متذکر شد: معتقدم این فیلم یک اثر کاملا تجربی بود و سعی نکردیم برخلاف بسیاری دیگر از فیلمسازان، از جلیلی بازی بگیریم. در واقع تجربه خودمان را با مردم در میان گذاشته و قضاوت را به عهده آنها گذاشتیم.

۱۳۹۲/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...