نسخه چاپی

پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری توسط 200 خبرنگار خارجی/لزوم مخابره صحیح واقعیات حضور مردم از سوی رسانه‌های خارجی

سرپرست اداره كل رسانه‌های خارجی با بیان اینكه 200 خبرنگار غیرمقیم جهت پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری وارد ایران شده‌اند، گفت: امیدواریم رسانه‌های خارجی كه پا به پای رسانه‌های داخلی اقدام به پوشش این حماسه سیاسی می‌كنند واقعیت‌های حضور مردم در پای صندوق‌های رای را برای مردم كشورشان و افكارعمومی در سراسر جهان به درستی مخابره كنند.

به گزارش نما "محمدناصر حقيقت" سرپرست اداره کل رسانه‌هاي خارجي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چه تعداد خبرنگار خارجي جهت پوشش خبري يازدهمين انتخابات رياست جمهوري وارد کشورمان شد‌ه‌اند، گفت: تا بامداد صبح پنجشنبه 23 خرداد ماه،‌ 200 خبرنگار غير مقيم از خارج وارد ايران شده‌اند که از 85 رسانه و 27 کشور هستند.

وي ادامه داد: اين تعداد خبرنگاران از رسانه‌هاي غيرمقيم تاثيرگذاري وارد کشور ما شدند که اسامي آنها به شرح ذيل است: جمهوري آذربايجان، آلمان، اتريش، اسپانيا، استراليا، افغانستان، امارات متحده عربي، آمريکا، انگليس، اکراين، ايتاليا، برزيل، بلاروس، بلژيک، سوئد، دانمارک، روسيه، ژاپن، ترکيه، چين، سوئيس، سوريه، عراق، عربستان، عمان، فلسطين، فرانسه، فنلاند، قطر، کره شمالي، کلمبيا، کويت، لبنان، نروژ، ونزوئلا، هلند، هند، يمن و يونان.

حقيقت افزود: 200 خبرنگار خارجي غير مقيم از 85 رسانه و 27 کشور و در عين حال 235 خبرنگار غيرخارجي مقيم از 115 رسانه انتخابات فردا را پوشش مي‌دهند، بنابراين جمع خبرنگاران خارجي مقيم و غيرمقيم که اخبار انتخابات را پوشش مي‌دهند به 435 نفر و جمع رسانه‌ها به 200 رسانه مي‌رسد.

سرپرست اداره کل رسانه‌هاي خارجي يادآور شد: کشورهايي که در بالا نام برده شد بيش از 27 کشور بوده که اينها مجموع کشورهايي مقيم و غيرمقيم هستند.

حقيقت به فعاليت رسانه‌های کشورهاي خارجي غيرمقيم اشاره و تصريح کرد: اين کشورها شامل جمهوري آذربايجان، آلمان، اتريش، اسپانيا، استراليا،‌آمريکا، انگلستان، اکراين، ايتاليا، بلاروس، بلژيک، ترکيه،‌ دانمارک، روسيه، ژاپن، سنگاپور، سوريه، سوئد، سوئيس، عراق، فرانسه، فنلاند، لبنان، مصر، نروژ، ونزوئلا، هلند، هند، يونان و يمن هستند که جمعا 30 کشور مي‌شوند.

وي با اشاره به رسانه‌هايی که جهت پوشش انتخابات رياست جمهوري ايران در روز جمعه فعاليت خواهند کرد، اظهار داشت: تلويزيون‌هاي ARB و RPL و ZDF از آلمان، راديو تلويزيون ORS اتريش، تلويزيون SBS استراليا، کانال اينتر اکراين، تلويزيون CNN و راديو نشنال پابليک از آمريکا، کانال چهار انگليس، رآي 24، رآي دولتي، تلويزيون TG2 و راديوي اولترا از ايتاليا، تلويزيون‌هاي BR و TV2 از دانمارک، راديو FR از سوئد، راديو PFR و تلويزيون FRF و راديو تلويزيون TFR از سوئيس، تلويزيون‌هاي روسيه 24، راشاتودي و NTV و REN از روسيه، تلويزيون‌هاي TBF، فوجي، آساهي از ژاپن، تلويزيون‌هاي العهد، الاتحاج العربي و انگليسي، المسار و البلادي از عراق، الميادين و المنار از لبنان، کانال دو تلويزيون و راديو بين الملل فرانسه و فرانس 24، TV2 نروژ، تلويزيون تل‌سور ونزوئلا، تلويزيون NOS از هلند، تلويزيون المسيره از يمن، مجله تايم، روزنامه گلوبال پست و مجله مک کلاچي از آمريکا، فرانک فورت آليماينه و مجله فوکوس از آلمان، نشريه لاکرووا، ليبراسيون و ليگارو از فرانسه، مجله ساندي اينديا از هند و روزنامه السفير لبنان، رسانه‌های فعال در روز 24 خرداد هستند.

حقيقت افزود: اينها مهمترين رسانه‌ها هستند که جهت پوشش خبري انتخابات وارد ايران شدند که البته به جز اينها نيز رسانه‌هاي خارجي ديگري هم در روز جمعه فعالیت خواهند کرد.

سرپرست اداره کل رسانه‌هاي خارجي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه اگر انتخابات به دور دوم کشيده شود وضعيت استقرار خبرنگاران خارجي در کشورمان چگونه خواهد بود، اظهار داشت: در صورتي که انتخابات به دور دوم کشيده شود امکان دارد خبرنگاران خارجي که با تاخير درخواست‌هاي خود را ارسال کرده‌اند و موفق به اخذ ويزا نشدند درخواست‌هاي آنها بررسي شود يعني ما شاهد افراد و رسانه‌هاي جديدي از کشورهاي مختلف خواهيم بود.

حقيقت ادامه داد: خبرنگاران مقيم و غيرمقيمي که هم اکنون در کشور هستند اگر تقاضايي براي تمديد دهند تقاضاهاي آنها بررسي خواهد شد.

وي تصريح کرد: تاريخ ماندن خبرنگاران در ايران بستگي به نوع رسانه و تصميمي که ما بعد از کشيده شدن به دور دوم مي‌گيريم، دارد اما آنچه که مهم بوده اين است که اگرانتخابات به دور دوم کشيده شود اين امکان وجود خواهد داشت که رسانه‌هاي جديدي که در مرحله اول نتوانستند شرکت کنند، حضور یابند.

حقيقت با اشاره به محل استقرار خبرنگاران خارجي و فعاليت‌هاي آنها گفت: محل استقرار خبرنگاران به طور سنتي در هتل بين‌المللي لاله بوده و همچون سال‌هاي گذشته خبرنگاران خارجي براي فعاليت‌هايشان در این هتل مستقر شده‌اند.

وي افزود: اين هتل از هتل‌هاي بين‌المللي شهر تهران است و ويژگي‌هايي از جمله نزديک بودن به وزارت کشور و دواير دولتي را دارا بوده بنابراين خبرنگاران خارجي در اين هتل مستقر شده‌اند.

سرپرست اداره کل رسانه‌هاي خارجي تصريح کرد:‌ ما به صورت مستقیم با خبرنگاران در ارتباط هستیم و تا همین ديشب که برنامه‌هاي تبليغاتي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري ادامه داشت کليه اين برنامه‌ها از سوي ستادهاي تبليغاتي اين نامزدها به ما اعلام مي‌شد و ما هم بلافاصله از طريق سيستم پيامک به خبرنگاران مقيم و غيرمقيم اعلام مي‌کرديم و خبرنگاران به طور مرتب در برنامه ستادها و نامزدهاي انتخاباتي شرکت مي‌کردند.

حقيقت افزود: همچنين خبرنگاران خارجي در سفرهاي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري به استان‌ها حضور داشتند و از نزديک شاهد فعاليت انتخاباتي نامزدها در خارج از تهران هم بودند و اين مهم تا آخرین لحظه تبلیغات ادامه داشت.

وي ادامه داد: علاوه بر اين ما در هتل لاله سالني را براي مصاحبه‌هاي مطبوعاتي نامزدها و مسئولين اختصاص داديم که در اين بين دو مصاحبه مطبوعاتي انجام شد؛ یکی مصاحبه " سید محمد غرضي " کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و ديگري " عباس کدخدایی " سخنگوي شوراي نگهبان بود.

سرپرست اداره کل رسانه‌هاي خارجي افزود: ما انتظار داشتيم تعداد بيشتري از نامزدها در هتل لاله حضور يابند و از نزديک با خبرنگاران کنفرانس مطبوعاتي برگزار کنند اما همانطور که مي‌دانيد در روزهاي پاياني تبليغات، کانديداها تلاش دارند از فرصت سفر به استان‌هاي مختلف استفاده کنند و بسياري از آنها علي‌رغم تمايلي که براي حضور در هتل لاله داشتند وقت به آنها اجازه نداد که در اين مکان حاضر شوند.

حقيقت با اشاره به فعاليت خبرنگاران در روز جمعه، ادامه داد: اگر ستادهاي نامزدهاي انتخاباتي برنامه راي دادن کانديداي مورد نظر را به ما اعلام کنند به اطلاع خبرنگاران مي‌رسانيم که جهت پوشش خبري در مکان مورد نظر حاضر شوند.

وي تصريح کرد: خبرنگاران خارجي ابتدا در مراسم راي دادن " مقام معظم رهبري " در " حسينيه امام خميني (ره) " حضور پيدا مي‌کنند و سپس به شعب اخذ راي در سطح شهر عازم مي‌شوند و تا ساعات پاياني در آن مکان حضور دارند و گزارش‌هاي خود را تهيه مي‌کنند.

حقيقت ادامه داد: همچنين خبرنگاران خارجي اين امکان را دارند با هماهنگي که با وزارت کشور انجام داده‌ايم در ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور حضور یافته و از روند فعاليت اين ستاد هم گزارش تهيه کنند.

وي ادامه داد: کليه خبرنگاراني که با اخذ مجوز مطبوعاتي ما وارد کشور شده‌اند در حال حاضر مشغول فعاليت هستند و تا زماني که ويزاي اين افراد معتبر است اجازه فعاليت در کشور ما را خواهند داشت.

سرپرست اداره کل رسانه‌هاي خارجي با اشاره به حضور پرشور مردم در روز جمعه اظهار داشت: همانطور که " مقام معظم رهبري " فرمودند انشاالله جمعه 24 خرداد ماه ملت شريف ايران با حضورشان در پاي صندوق‌هاي راي بار ديگر حماسه‌اي را خلق خواهند کرد و مطمئن هستيم اين حماسه سياسي به وقوع خواهد پيوست.

وي در پايان خاطرنشان کرد: اميدواريم رسانه‌هاي خارجي که پا به پاي رسانه‌های داخلي اقدام به پوشش اين حماسه سياسي مي‌کنند واقعيت‌هاي حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي را براي مردم کشورشان به درستي مخابره کنند.

۱۳۹۲/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...