نسخه چاپی

چرا حزب‌الله لبنان وارد معركه القصیر شد؟

یگان"سییرت متكال" از خبره‌ترین و قوی‌ترین یگان‌های ارتش رژیم صهیونیستی است كه نیروهای آن در خاك سوریه بسیار فعال هستند.

به گزارش نما به نقل از مشرق، در شب 5 ژوئن گذشته مناطق مرزی شهر القصیر آرام و باثبات بود، اما در سه شنبه شب روز چهارم این ماه، حالتی غیر عادی پیش آمد و حمله‌ای ناگهانی صورت گرفت و در پی آن نیروهای مسلح به طور منظم از این شهر فرار کردند. با این فرار، نبرد در آنجا پایان یافت، اما پیامدهای آن در حوزه های مختلف پدیدار شد.

نتایج این امر زمانی آشکار شد که کارشناسان و تحلیلگران رسانه‌های عبری از "تحولی استراتژیک" در سوریه سخن گفتند. سایت عبری "تیک دبکا" روز پنج شنبه مورخه 6/6/2013 اعلام کرد که شکست نیروهای تروریستی در القصیر، ضربه‌ای استراتژیک به آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب وارد کرده است. این سایت نزدیک به ادارات امنیتی رژیم صهیونیستی بیان داشت تسلط ارتش سوریه بر شهر القصیر، نه تنها باعث شکست نیروهای تروریست شده که ایالات متحده، غرب و رژیم صهیونیستی را با یک شکست استراتژیک بسیار بزرگ روبرو ساخته است.

هویت یگان‌های ویژه صهیونیست‌ها در سوریه

این سایت معتقد است که حوادث القصیر علاوه بر وارد آوردن ضربه‌ای استراتژیک بر پیکر رژیم صهیونیستی، ضربه‌ای قویتر را بر پیکر باراک اوباما و به طور مشخص جان کری وارد ساخت. پیروزی ارتش سوریه در القصیر نشان داد که سیاست اعلام عدم دخالت نظامی آمریکا، اروپائی‌ها و رژیم صهیونیستی در سوریه به شکست انجامیده است و این سه محور از مسئله به کارگیری سلاح شیمیایی در این کشور، به عنوان پوششی برای دیگر فعالیت‌ها و تهدیدات پوچ و بی‌ارزش خود به جای گزینه نظامی استفاده می‌کنند.

به گفته این سایت، درصورتی که ارتش سوریه بتواند کنترل مناطق جنوب سوریه- چنانکه در القصیر روی داد- را به دست گیرد در این صورت ایالات متحده و رژیم صهیونیستی مستقیماً به جای جنوب لبنان، در منطقه جولان با حزب‌الله روبرو خواهند شد.

رژیم صهیونیستی جزئیات نبرد القصیر را به دقت مورد بررسی قرار داده و دریافته ‌است که ورود حزب‌الله به صحنه نبرد، براساس اطلاعات درست و بعد از دستیابی به اطلاعاتی موثق در مورد تلاش عملی این رژیم برای حضور در خاک سوریه صورت گرفته است. بر اساس اطلاعات به دست آمده، مسئله حضور رژیم صهیونیستی در خاک این کشور، در پی بازداشت برخی افراد مسلح و بعد از انجام رصد الکترونیکی عملیات و بررسی میدان نبرد مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج دقیق این اقدامات، آشکارا حاکی از آن است که بیش از چندین یگان خبره این رژیم به همراه بسیاری از نیروهای اطلاعاتی منطقه‌ای، بین‌المللی و عربی، مأموریت‌های مشخصی را در سوریه برعهده داشته‌اند و کاملاً با یک دستگاه امنیتی که اطلاعات لازم در خصوص انجام عملیات در خاک سوریه را تهیه می‌کرده است، در ارتباط بوده‌اند.

نبردهای القصیر و حومه آن، حاکی از حجم تلاش رژیم صهیونیستی برای بازپس‌گیری این منطقه مهم استراتژیک است. اقدام برخی از مزدوران این رژیم برای مدیریت شبکه پیشرفته ارتباطات تروریست‌ها در القصیر، نشان داد که بیش از چندین یگان خبره رژیم مذکور در سوریه فعالیت دارند. یکی از این یگان‌ها، یگان "شالداگ" بود که از همان ابتدا مورد رصد قرار گرفت. مأموریت اصلی این یگان کماندویی وابسته به نیروی هوایی اسرائیل، تبیین اهداف دشمن و هدایت هواپیماهای جنگی و هواپیماهای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی برای حمله به اهداف مورد نظر بود.

حزب‌الله به هنگام تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان چندین بار با این یگان که مسئولیت هدایت موشک‌های پیشرفته به سمت پایگاه‌های سوری در نزدیک دمشق را بر عهده داشت، روبرو شد. نیروهای این یگان به دلیل تماس مستقیم با خلبانان نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی از دیگر یگان‌‌های خبره این رژیم برتری دارند.

یگان"سییرت متکال" از خبره‌ترین و قوی‌ترین یگان‌های ارتش رژیم صهیونیستی است که نیروهای آن در خاک سوریه بسیار فعال هستند. هدف این یگان از زمان تاسیس، انجام عملیات پیچیده نظامی در پشت خط دشمن و عملیات پاکسازی در خارج از جبهه نبرد بوده است. این یگان از نظر تشکیلاتی، مستقیماً با رئیس واحد اطلاعات نظامی اسرائیل «أمان» در ارتباط است.

اطلاعات حاکی از آن است که نیروهای این یگان عملیات مختلفی را انجام داده‌اند که از آن جمله است: کار گذاری دستگاه‌های شنود، رصد و دنبال کردن تحرکات ارتش سوریه و ارزیابی توان نظامی آن، دستیابی به اطلاعات لازم درباره طرح گسترش و پخش سلاح و موشک‌های دوربرد و میان برد بالستیک، انجام بسیاری از عملیات ترور افسران و اساتید دانشگاه‌‌های سوریه و همچنین انتخاب اماکنی که باید توسط خودروهای بمب‌گذاری شده مورد هدف قرار گیرند. افزون بر اینها باید گفت کار گذاشتن بسته‌های مواد منفجره به شکلی کاملاً دقیق و طبیعی در بسیاری از مناطق از جمله حومه حلب و حومه القصیر توسط این یگان انجام شده است.

یگان کماندویی «شیطیت 13» که یگان نخبه نیروی دریایی رژیم صهیونیستی است، نیز از یگان‌های فعالی بود که تحرکات آن در سواحل سوریه توسط کشتی‌های روسی رصد شده است. این اقدام در زمانی صورت می‌گرفت که کارشناسان روسی در حال توسعه رادارهای دریایی "یاخونت" بودند. باید گفت کارگذاشتن دستگاه‌های بسیار پیشرفته شنود در ساحل شهر طرطوس در نزدیکی یکی از جزایر دوردست توسط این یگان انجام شده است.

گروه‌های مسلح بسیاری به نیابت از رژیم صهیونیستی در خاک سوریه به انجام عملیات پرداخته‌اند. همه می‌دانیم که رژیم صهیونیستی همیشه تلاش داشته نیروهای زبده خود را از خط اول میدان جنگ دور نگه داشته و آنها را مستقیماً وارد نبرد نکند. آن‌ها با تمام ابزار لازم از جمله تأمین سلاح و تجهیزات برای تروریست‌ها و انجام تاکتیک‌های میدانی، تمامی جزئیات نبرد القصیر را مورد رصد قرار داده‌اند، ولی آنچه برای آنها مهم به نظر می‌رسد این است که القصیر نخستین نبرد تهاجمی است که حزب‌الله بعد از سی سال فعالیت نظامی و دفاعی بدان وارد شده است. این امر باعث شده است تا این رژیم نسبت به جنوب لبنان نگران باشد و از خود بپرسد: اگر این حزب که توانایی دفاعی خیره کننده خود را به رخ طرف مقابل کشیده است، بتواند به مانند میدان القصیر، در صحنه تهاجمی مبارزه نیز دستاوردهای خود را تکرار نماید، چه خواهد شد؟

عمق فعالیت‌های استراتژیک مقاومت اسلامی لبنان که در سوریه ظهور یافته و در واقع به مثابه نقطه قوت مقاومت به شمار می‌رود و همچنین شکل‌گیری روند حوادث به شکل کنونی آن برای مقاومت و سلاح آن بسیار سرنوشت‌ساز است. نمی‌توان ژئوپلتیک مقاومت در سوریه را نادیده گرفت و تمامی فضاها را برای تاخت و ساز این رژیم بازگذاشت. حزب‌الله به دلیل شناخت دقیق از عملکرد رژیم صهیونیستی، به خوبی می‌داند که کسی که با هدف ایجاد یک طوق امنیتی در اطراف کشتی‌های ایرانی که از طریق دریای سرخ وارد دریای مدیترانه شده است، برخی شهرهای سومالی را بطور کامل اشغال کرده است، اجازه نخواهد داد در یک فضای جغرافیایی، جبهه‌ای بر ضد آن شکل گیرد. از همین رو حوادث القصیر در چارچوب عملیات حمایت از سلاح مقاومت و صیانت از آن و ادامه تلاش برای کاستن موازنه قدرت به نفع رژیم صهیونیستی معنا پیدا می‌کند.

۱۳۹۲/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...