نسخه چاپی

امیرقطر به دستور آمریكا كناره‌گیری می‌كند

روزنامه السفیر لبنان نوشت كه یك فرستاده آمریكایی تصمیم قطعی واشنگتن مبنی بر كناره‌گیری امیر قطر را به وی ابلاغ كرده و از او خواست فرد مورد نظر آمریكا را جایگزین خود كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، منابع دیپلماتیک موثق اعلام کردند که تصمیم شیخ «حمد بن خلیفه» امیر قطر برای کناره‌گیری از قدرت در قطر یک تصمیم شخصی نبود که وی وضعیت جسمانی خود را برای توجیه آن آورده است؛ چرا که این مرد نقش خطرناکی را در سال‌های اخیر در عرصه‌های عربی و بین‌المللی ایفا کرده است.

این منابع اعلام کردند که این یک تصمیم صرفا آمریکایی است و آمریکا از طریق یک فرستاده ویژه نظامی خود که یک مسئول برجسته در دستگاه اطلاعاتی آمریکاست، این تصمیم را به امیر قطر ابلاغ کرده است.

در اطلاعاتی که از این منابع نقل شده، آمده است که این تصمیم در کاخ سفید گرفته شده و بعد از بررسی تمامی جوانب فعالیت‌های شیخ حمد و وزیر خارجه وی بویژه در قبال تحولات سوریه و حمایت‌های امیر قطر از برخی سازمان‌های اسلامگرای افراطی این تصمیم اتخاذ شده است، چرا که واشنگتن احتمال می‌دهد که دوحه در این اقدامات دست داشته باشد و حمایت‌های مادی و نظامی را از این گروه‌ها می‌نماید.

برخی از افراد مطلع می‌گویند فرستاده آمریکا این پیام را به شیخ حمد رسانده است: تو یک گزینه مشخص داری. یا اینکه ما تمامی اموال تو را در تمام دنیا بلوکه می‌کنیم یا اینکه منصب خود را ترک می‌کنی و آن را به یکی از فرزندانت که ما وی را انتخاب می‌کنیم، واگذار کنی.

بر اساس این گزارش هنگامی که امیر قطر سعی کرد به چانه زنی در اینباره بپردازد، فرستاده آمریکا گفت: من برای مذاکره با تو اینجا نیامده‌ام، بلکه آمده‌ام که تصمیم آمریکا را به تو ابلاغ کنم.

بر اساس اطلاعات موجود این فرستاده آمریکایی شرایط دیگری را نیز تعیین و گفته که شیخ حمد بن جاسم وزیر خارجه قطر نیز به همراه امیر قطر از سمت خود کنار رود و سرمایه گذاری‌های قطر در سایر نقاط جهان نیز متوقف شود و آنها هیچ سرمایه گذاری را جز با تصمیم آمریکا انجام ندهند، هر تصمیم قطر نیز باید با آمریکا هماهنگ شده باشد.

السفیر پیشتر اعلام کرده بود که روند انتقال قدرت در قطردر پایان ژوئن کنونی آغاز شد و در اول ماه آگوست به پایان خواهد رسید، ‌بر اساس این روند امیر قطر از قدرت کناره گیری می کند و امیر تمیم ولیعهد وی جانشینش خواهد شد.

دیپلمات های عربی و غربی در دوحه اعلام کرده‌اند که روند انتقال قدرت در قطر از سوی کشورهای غربی و عربی زیادی تضمین شده است. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز دو سناریو در این مورد وجود دارد، اول اینکه تمیم در ابتدا نخست‌وزیری را در دست بگیرد و بعد به قدرت برسد و دوم اینکه احمد المحمود معاون کنونی نخست‌وزیر در این سمت قرار بگیرد تا حمد بن جاسم از قدرت کناره‌گیری کند.

امیر تمیم 31 ساله دومین فرزند امیر قطر و اولین فرزند وی از موزه بنت مسند است، ‌وی به جریان افراط گرایی نزدیک است و قدرت در قطر را با در دست گرفتن پرونده‌های امنیتی و دفاعی و معاونت فرماندهی نیروهای مسلح آغاز کرده است.

۱۳۹۲/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...