نسخه چاپی

عربستان حج را به تأخیر می‌اندازد

عربستان سعودی در اقدامی بی سابقه از مسلمانان جهان خواست به دلیل عملیات ساخت و ساز و توسعه در مسجد الحرام، مراسم حج و یا عمره خود را به تأخیر بیندازند.

به گزارش نما نقل از العالم، مسؤولان سعودی در بیانیه ای که از رسانه‌ها و شبکه های ماهواره‌ای این کشور منتشر شده از مسلمانان در نقاط مختلف دنیا خواسته اند سفرهای خود را برای حضور در مراسم حج و یا عمره به تأخیر انداخته و یا برنامه خود را تغییر دهند.

"عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ" مفتی کل عربستان سعودی و رئیس هیأت علمای ارشد این کشور درباره این موضوع گفت: تصمیم دولت برای کاهش شمار حجاج برای چند سال، یعنی تقریبا دو تا 3 سال ضروری است، و باید این امر عملی شود زیرا این کار در طولانی مدت به نفع همگان است.

آل الشیخ درباره تصمیم مسؤولان سعودی برای کاهش تعداد حجاج داخلی و خارجی به دلیل ساخت و سازها، اظهار داشت: این برنامه های عظیم بسیار مهم و سودمند هستند و هدف از آن راحتی حجاج و فراهم کردن امکانات برای حضور همگان در مراسم است.

روزنامه "مدینه" به نقل از مفتی کل عربستان نوشت: بر همگان واجب است که به این درخواست گوش داده و عمل کنند؛ زیرا این امر به نفع همگان است .. کاهش تعداد حجاج و شرکت کنندگان در مراسم عمره طی یک یا دو سال ضروری است و باید اجرا شود.

گزارشهای رسانه ای اخیر در عربستان حاکی است که وزارت حج این کشور تصمیم گرفته که شمار حجاج خارجی در ایام ماه مبارک رمضان را کاهش دهد، این وزارتخانه همچنین برای تسهیل عملیات نوسازی و توسعه اجازه نمی دهد که شرکت کنندگان در مراسم عمره بیشتر از 15 روز در این کشور بمانند.

مسؤولان عربستانی از 10 سال پیش تخریب آثار اسلامی و تاریخی مکه مکرمه را آغاز کرده اند؛ آنها تخریب آثار اسلامی و تاریخی را با ادعای " لزوم توسعه صنعت گردشگری دینی " توجیه می کنند؛ چرا که این صنعت درآمدهای بسیار کلانی را برای آنها به همراه داشته که هر سال بر میزان آن افزوده می شود .

تا کنون آثار اسلامی بسیاری در شهر مکه به بهانه ساخت هتل های مجلل، برج های مسکونی، و مراکز خرید و تجاری تخریب شده است.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت چند ماه قبل به نقل از گزارش مرکز مطالعات خلیج فارس در واشنگتن تأکید کرده بود، طی 20 سال اخیر 95 درصد آثار اسلامی در مکه و مدینه که تاریخ آنها به هزار سال قبل می رسید، تخریب شده است.

مقامات سعودی علاوه بر مکه، برای "توسعه" مدینه منوره به‌ویژه مسجد پیامبر اعظم (ص) و آرامگاه مطهر ایشان نیز برنامه دارند.

درحالیکه سازمان های بین المللی مرتبط با میراث فرهنگی و تاریخی، از جمله یونسکو که در برابر تخریب یا حتی تغییر در بناها و سازه هایی با قدمت کمتر، به شدت واکنش نشان داده و مقاومت می کنند، در قبال این موج گستردۀ تخریب و انهدام میراث تاریخی و فرهنگی از خود واکنشی نشان نمی دهند.

۱۳۹۲/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...