نسخه چاپی

اشتون: به مذاكراه با ایران ادامه می دهیم

كاترین اشتون مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام كرد: كشورهای غربی و گروه ۵ + ۱ به مذاكرات هسته ای با ایران ادامه خواهند داد.

به گزارش نما به نقل از ايرنا، اشتون كه براي شركت در پنجمين كنگره جهاني عليه مجازات مرگ در مادريد به اسپانيا سفر كرده است، در نشست مجمع اروپا كه خوسه مانوئل گارسيا مارگالو وزير خارجه اين كشور نيز در آن حضور داشت، گفت: ما براي تضمين صلح آميز بودن اهداف برنامه هسته اي ايران و ايجاد اعتماد در جامعه بين المللي به مذاكرات خود با مسئولان ايراني ادامه خواهيم داد.

جمهوري اسلامي ايران در چندين دور مذاكرات با گروه ۱+۵، مستند به گزارش هاي رسمي و مكرر آژانس بين المللي انرژي اتمي و هزاران ساعت بازرسي ميداني و نظارتي كه هيچ دليلي براي اثبات ادعاهاي ضد ايراني يافت نشده، بر لزوم به رسميت شناخته شدن حق خود در استفاده صلح آميز از چرخه كامل استفاده از انرژي هسته اي تاكيد كرده است.

تهران همزمان با مطرح شدن ادعاهاي رد شده چند كشور غربي بويژه آمريكا و همچنين رژيم صهيونيستي مبني بر انحراف در برنامه صلح آميز هسته اي ايران، بر لزوم توجه به زرادخانه اتمي اين رژيم تاكيد كرده كه بدون نظارت جهاني و آژانس همچنان در حال گسترش است.
مقام ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا تصريح كرد:ما مي خواهيم اعتماد ايجاد كنيم و اميدواريم كه ايران به آن پاسخ دهد.

خبرگزاري رسمي افه اسپانيا كه اين خبر را مخابره كرد، با اشاره به ديدار حدود يك ماه پيش اشتون با سعيد جليلي ربيس گروه مذاكره كننده هسته اي ايران نوشت: اشتون در آن زمان تاكيد كرده بود كه اين ديدار موثر بوده و هر دو طرف، پس از مطالعه مرحله بعدي روند مذاكرات، به زودي با يكديگر ملاقات خواهند داشت.

بر اساس اين گزارش، معاون كميسيون اروپا همچنين از تلاش اتحاديه اروپا براي حل مساله فلسطين سخن گفت و اعلام كرد كه در اين زمينه ، هفته آينده براي ديدار با مقامهاي رژيم صهيونيستي و فلسطيني به اين منطقه سفر خواهد كرد.

وي ابراز اميدواري كرد كه دو طرف مناقشه فلسطين به راه حلي دست يابند كه به تن شهاي درازمدت ميان آنها پايان دهد، منجر به ايجاد يك دولت و حاكميت فلسطيني شود و امنيت اسراييلي ها را نيز تضمين كند.

اشتون گفت: اتحاديه اروپا با همكاري نزديك جان كري وزير خارجه آمريكا براي از سرگيري مذاكرات ميان فلسطيني ها و اسراييلي ها تلاش مي كند.

او در باره بحران سوريه نيز اظهارداشت: اتحاديه اروپا در سطح دوجانبه و چند جانبه براي رسيدن به يك راه حل صلح آميز در درگيري داخلي‌ كه از دو سال پيش در سوريه آغاز شده است، كار مي كند.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا افزود: تلاش هاي بسياري صورت گرفته است تا دو طرف - دولت سوريه و مخالفان- به صورت رو در رو در كنفرانس آينده ژنو شركت كنند .

وي اظهار داشت كه با ظهور قدرت هايي نظير هند، چين و برزيل توازن در جهان تغيير كرده است و به همين دليل، اتحاديه اروپا تلاش مي كند، مطمئن شود صدايش در جهان شنيده شود و در همين راستا، از توسعه و تقويت ائتلاف ها در جهان حمايت كرد.

اشتون گفت كه اعتقاد دارد اروپا بخاطر تاثيري كه سياست خارجي آن در ارتباط با همسايگانش خواهد داشت، مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

پنجمين كنگره جهاني مخالفت با مجازات اعدام كه از روز چهارشنبه گذشته در مادريد گشايش يافته است، پس از برگزاري ميزگردها و نشستهاي مختلف در اين زمينه، فردا شنبه با برگزاري يك تظاهرات در پايتخت اسپانيا به كار خود پايان خواهد داد.

۱۳۹۲/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...