نسخه چاپی

حیرت رسانه‌های جهان از حماسه سیاسی ملت ایران

عکس خبري -حيرت رسانه‌هاي جهان از حماسه سياسي ملت ايران

شبكه‌های تلویزیونی و رسانه‌های خبری جهان روز گذشته به طور گسترده و لحظه به لحظه اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش دادند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فارس، برگزاری حماسی یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران روز گذشته در صدر اخبار رسانه‌های خبری و شبکه‌های تلویزیونی جهان قرار داشت و اغلب این شبکه‌ها به طور لحظه به لحظه اقدام به پوشش گسترده اخبار مربوط به آن کردند.

****رسانه‌های عربی‌زبان****

لحظه به لحظه بر حضور مردم افزوده می‌شود

شبکه المیادین لبنان که در دو هفته اخیر پوشش گسترده‌ای به اخبار انتخابات داده بود، روز گذشته نیز خبر انتخابات ایران را در صدر اخبارش قرار داد و خبرنگاران این شبکه با حضور در شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان، تبریز و مشهد لحظه به لحظه تحولات را گزارش دادند.

این شبکه که در هفته های اخیر در سری برنامه‌های با عنوان «رقابت در ایران، انتخاباتی بین‌المللی» تاکید کرد که زنان و جوانان حضور پر رنگی در پای صندوق‌های رای داشتند.

خبرنگار این شبکه از تهران در این باره گفت: مشارکت قابل توجهی در شهرهای تهران و اصفهان صورت گرفته است و پیش بینی می‌شود با فرا رسیدن ساعات عصر استقبال بیشتر شود.

شبکه الجزیره قطر نیز که تا پیش از این سعی می‌کرد اخبار انتخابات ایران را آنچنان مورد توجه قرار ندهد، روز گذشته اذعان کرد که مردم حضوری گسترده در پای صندوق‌های رای داشتند.

خبرنگار این شبکه در گزارشی مستقیم از حسینیه ارشاد تهران گفت: میزان مشارکت به سرعت و لحظه به لحظه در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: میزان مشارکت نسبت به ساعات ابتدایی صبح خیلی، خیلی بهتر شده و صف‌های طولانی رای دهندگان تشکیل شده است.

انتقاد شبکه نزدیک به شاهزاده‌های سعودی از مشارکت سیاسی در ایران

از سوی دیگر شبکه العربیه که وابسته به حکومت عربستان است، مدعی شد که انتخابات ریاست جمهوری در ایران چیزی را تغییر نمی‌دهد.

این شبکه در عین حال با استفاده از نظر کارشناسان تلاش کرد که انتخابات ایران و قدرت ریاست جمهوری را محدود معرفی کند و ادعا کرد که با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در ایران چیزی تغییر نمی کند زیرا قدرت در اختیار رهبر ایران است.

شبکه روسیا الیوم هم در گزارشی با اشاره به استقبال گسترده از انتخابات ریاست جمهوری در ایران تاکید کرد که ایرانی‌ها با مشارکت در انتخابات به دنبال تغییر در زندگی سیاسی خود هستند.

خبرنگار این شبکه در تهران تاکید کرد: «ما از ساعات ابتدایی صبح شاهد حضور گسترده‌ای بوده‌ایم و مردم آمدند تا رئیس جمهور جدید خود را انتخاب کنند.»

خبرنگار عرب زبان شبکه فرانس 24 نیز در گزارشی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تهران گفت: ما با حضور در برخی از شعبه‌های رای گیری شاهد استقبال گسترده رای دهندگان ایرانی بودیم.

خبرنگار این شبکه با اشاره به دعوت رهبر انقلاب از مردم برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که صف‌های طولانی از مردم را دیدیم و انتظار می‌رود در بعد از ظهر با ملایم تر شدن گرمای هوا بازهم بر تعداد حاضران افزوده شود.

صف طولانی رای دهندگان ایرانی در لندن

شبکه بی بی سی عربی در گزارشی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در شهر لندن تاکید کرد: اینجا صف‌های طولانی تشکیل شده است و همچنان بر تعداد رای دهندگان افزوده می‌شود.

خبرنگار این شبکه با اشاره به اینکه تنها شعبه رای گیری در انگلیس در ساختمان کنسولی ایران مستقر شده، تاکید کرد که ایرانی‌ها از شهرهای نسبتاً دور به لندن آمده‌اند تا امروز در رای گیری حضور داشته باشند.

انتخابات ریاست جمهوری «مهم‌ترین و آرام‌ترین» انتخابات تاریخ ایران خواهد بود

شبکه تلویزیونی المنار با پخش تصاویری از لحظه رای انداختن مقام معظم رهبری گزارش داد که ایشان لحظاتی پیش با حضور در صندوق‌های رای، رای خود را به صندوق انداختند.

المنار تاکید کرد که آیت الله خامنه‌ای پس از انداختن رای خود به صندوق های رای گفتند که رای مردم امانت است و انتخاب نیز حق آنها است.

روزنامه الاخبار لبنان روز گذشته در تیتر اول خود گزارشی در مورد انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در ایران منتشر کرده و اهمیت این انتخابات و آرامش و توازن موجود در آن را مورد بررسی قرار داد.

این گزارش پیش‌بینی کرد که انتخابات ریاست جمهوری ایران به دور دوم کشیده شود، اما در عین حال نوشت که نباید غافلگیری هایی که ملت ایران به آن شهره است را در این انتخابات نیز نادیده گرفت.

بر اساس این گزارش این شاید آرام ترین انتخاباتی است که در ایران برگزار می شود.

الاخبار در ادامه به اهمیت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره کرده و نوشت که این انتخابات احتمالا مهم‌ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی ایران است.

میزان مشارکت فراتر از 80 درصد بود

روزنامه فرامنطقه‌‌ای «الحیات» در گزارشی با عنوان «استقبال گسترده مردمی، رقابت‌ها را داغ‌تر می‌کند» به استقبال بسیار گسترده مردم ایران از انتخابات ریاست جمهوری اشاره و پیش بینی کرد که میزان مشارکت فراتر از 80 درصد بوده است. این روزنامه این میزان مشارکت را دلیلی بر عزم مردم ایران در تعیین سرنوشت کشور خود برای چهار سال آینده دانست و تاکید کرد که این استقبال گسترده رقابت‌های این دور از انتخابات در ایران را داغ‌تر و گرم‌تر کرده است.

روزنامه لبنانی «السفیر» نیز با اشاره به حضور گسترده مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری ایران تاکید کرد که شعب اخذ رای تا آخرین دقایق رای گیری که دو بار تمدید شد، مملو از رای دهنده ایرانی بود. السفیر میزان مشارکت مردم ایران را فراتر از 70 درصد برآورد کرده است.

روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» نیز در گزارشی از انتخابات ریاست جمهوری در ایران اگرچه تلاش کرد، فضای انتخاباتی را در ایران ملتهب جلوه دهد و به این نکته اشاره کرد که کاندیداها از هواداران خود خواسته‌اند به خیابان‌ها نریزند و بیم هراس‌هایی در میان برخی از آنها درباره تقلب در انتخابات وجود داشت، با این حال نتوانست حضور گسترده مردم ایران پای صندوق‌های رای را انکار کند.

****رسانه‌های انگلیسی‌زبان****

میلیون‌ها ایرانی امروز به پای صندوق‌های رای می‌روند

خبرگزاری رویترز برای پوشش لحظه به لحظه اخبار انتخابات ریاست‌جمهوری ایران صفحه‌ای ویژه (Live blog) اختصاص داد.

بنابراین گزارش، خبرگزاری بریتانیایی مزبور در اولین اخبار خود به بازتاب آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری و سخنان مقام معظم رهبری در هنگام انداختن رای به صندوق پرداخت.

رویترز تصریح کرد که رهبر عالی ایران از مردم خواست تا در برابر تلاش‌های ایالات متحده برای بی‌اعتبار نشان دادن انتخابات، حضوری گسترده در انتخابات داشته باشند.

رویترز نوشت که بعید است این انتخابات بتواند تغییری جدی در روابط ایران با غرب ایجاد کند اما ممکن است نگاه آنتاگونیستی دولت احمدی‌نژاد را تغییر دهد.

همزمان با آغاز یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران، شبکه الجزیره انگلیسی در گزارشی خبر آغاز انتخابات را در صدر اخبار خود قرار داد.

در این گزارش آمد: «میلیون‌ها ایرانی قرار است امروز در انتخابات ریاست‌جمهوری به پای صندوق‌های رای بروند.»

«ثریا لنی» خبرنگار این شبکه در تهران گزارش داد که مردم از ساعات اولیه به پای صندوق‌های رای آمدند و صف‌های رای تا بیرون از محل رای‌گیری شکل گرفته است.

سیاه‌نمایی شبکه اسکای‌نیوز درباره روند برگزاری انتخابات در ایران

اما شبکه اسکای نیوز در ادامه سیاه نمایی‌هایش از تحولات ایران، در گفت‌وگو با کارشناسان مغرض اقدام به مخدوش کردن روند برگزاری انتخابات و نتیجه آن کرد.

این شبکه با ادعا اینکه مقامات ایران در حال سانسور اخبار انتخابات است، تاکید کرد که ایران با ورود تیم خبری اسکای نیوز به تهران برای پوشش اخبار انتخابات مخالفت کرد.

شبکه خبری فاکس نیوز در گزارشی با اشاره به آغاز انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: رهبر عالی ایران امروز جمعه اظهارات مقامات آمریکایی درباره شفافیت در رقابتهای انتخاباتی ایران را به باد انتقاد گرفت.

آیت الله علی خامنه ای بعد از انداختن رای خود به صندوق گفت: «اگر آمریکاییها سیستم انتخاباتی ما را قبول ندارند به ما ارتباطی ندارد. به جهنم که قبول ندارند.»

روزنامه انگلیسی «گاردین» در صفحه ویژه‌ای که به مناسبت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران باز کرده بود به انعکاس مسائل پیرامون انتخابات پرداخت و نوشت: طبق گزارشی که بی‌بی‌سی منتشر کرده، به خاطر حضور بالای مردم انتظار می‌رود ساعت رای‌گیری تمدید شود.

به گزارش خبرنگار «صفحه تهران» گاردین، صف‌های بسیار بسیار طولانی در خیابان سجاد در بخش شمالی مشهد وجود دارد. صف زنان و مردان بسیار شلوغ است. مردم بسیار پرشور و خوشبین هستند. آنها درباره سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای بعد از رای‌گیری با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

اذعان شبکه بی‌بی‌سی به حضور میلیونی ایرانی‌ها پای صندوق‌های رأی

روزنامه انگلیسی «دیلی‌تلگراف» در بازتاب یازدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران عنوان کرد که ایرانی‌ها برای تعیین جانشین «محمود احمدی‌نژاد» به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

این روزنامه انگلیسی همچنین به سخنان مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله «علی خامنه‌ای» اشاره کرد و به نقل از ایشان نوشت که رهبر ایران، آنهایی که انتخابات ایران را بی‌اعتبار می‌دانند به درک بروند.

پایگاه خبری «سی‌بی‌سی»‌ با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در لحظه رای‌گیری نوشت: رهبر ایران انتقاد تندی به سخنان منتقدان آمریکایی به انتخابات ریاست جمهوری در ایران کرد.

این پایگاه خبری به نقل سخنان مقام معظم رهبری پرداخت و نوشت: اخیرا شنیده‌ام یک مقام امنیتی آمریکایی گفته آنها این انتخابات را نمی‌پذیرند. به درک که قبول ندارید.

شبکه‌ بی‌بی‌سی انگلیسی گزارش داد که میلیون‌ها ایرانی در سراسر این کشور در یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری رای خود را به صندوق‌ها می‌اندازند.

این شبکه با اشاره به 6 نامزد انتخابات افزود: ایرانی‌ها امروز جانشین «محمود احمدی‌نژاد» رئیس جمهور کنونی را انتخاب می‌کنند.

بی‌بی‌سی در ادامه بخشی از سخنان مقام معظم رهبری را منعکس کرد و نوشت که رهبر عالی ایران از مردم خواست تا به طور گسترده در انتخابات مشارکت کنند.

شبکه آمریکایی «ان بی سی» در بازتاب یازدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به میزان مشارکت رأی‌دهندگان اشاره و گزارش کرد که میلیون‌ها نفر از مردم ایران روز جمعه برای انتخاب رئیس‌جمهور خود از اوایل صبح به پای صندوق‌های رأی آمدند.

این شبکه آمریکایی با اشاره به این انتخابات اعلام کرد که اولین انتخابات ریاست‌جمهوری از سال 2009 تاکنون، بعید است که روابط استراتژیک ایران با غرب را تغییر دهد اما ممکن است تغییری در سبک مدیریت آن به وجود آورد.

رهبر ایران اظهار نظر مقام آمریکایی را بی‌اهمیت دانست

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز همانند سایر رسانه‌های خبری جهان به بازتاب خبر آغاز انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت و بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در ساعات اولیه رای‌گیری را منعکس کرد.

این روزنامه به واکنش رهبری به ادعای اخیر عضو شورای امنیت ملی آمریکا درباره شفافیت انتخابات ایران اشاره کرد و گزارش داد رهبری ایران به این اظهارات توجهی نکرد و درباره آنها گفت: «به درک».

هاآرتص در ادامه این بخش از سخنان رهبری را بازتاب داد که «آنچه مهم است مشارکت همه‌جانبه مردم در انتخابات است. ملت عزیز ما باید با شور و هیجان به پای صندوق‌های رای آمده و بدانند سرنوشت کشور در دست آنها است.»

خبرگزاری شینهوا نوشت: رهبر عالی ایران بعد از انداختن رای خود به صندوق، اظهارات مقامات آمریکایی درباره انتخابات ایران را بی‌اهمیت خواند.

****دیگر رسانه‌های جهان****

انتخابات ایران در یک فضای آرام برگزار شد

خبرنگار شبکه فرانس 24 در گزارشی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تهران گفت: ما با حضور در برخی از شعبه‌های رای گیری شاهد استقبال گسترده رای دهندگان ایرانی بودیم.

خبرنگار این شبکه با اشاره به دعوت رهبر انقلاب از مردم برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که صف‌های طولانی از مردم را دیدیم و انتظار می‌رود در بعد از ظهر با ملایم تر شدن گرمای هوا بازهم بر تعداد حاضران افزوده شود.

شبکه دویچه‌وله آلمان با اذعان به آرام برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری ایران، به حضور گسترده مردم در انتخابات اشاره کرد.

در گزارش این شبکه آمده است: «مردم ایران همچنان منتظرند تا ببینند چه کسی جانشین «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهور این کشور می‌شود. با این حال نخستین نتیجه شمارش آرا نشانگر پیشی گرفتن «حسن روحانی» نامزد میانه‌رو است که مورد حمایت اصلاح‌گرایان است.»

شبکه خبری سی سی تی وی چین در گزارشی درباره انتخابات ایران نوشت: بعد از 15 ساعت رای گیری در سراسر کشور ایران، شمارش آرا از ساعاتی پیش در حوزه‌های اخذ رای آغاز شده است.

وزیر کشور ایران به تلویزیون دولتی این کشور درباره نتایج شمارش اولیه آرا گفته، حسن روحانی کاندیدای میانه‌روها از بقیه کاندیداها پیش است.

سی سی تی وی نوشت: با این وجود نتایج اولیه حاکی از نزدیک بودن رقابت است.

شبکه تلویزیونی چین نوشت: این آمارها درحالی اعلام می‌شود که ایرانی‌ها در سراسر ایران حضوری گسترده در انتخابات داشتند.

خبرگزاری اتریش نیز با اشاره به تمدید چندساعته مدت زمان رای‌گیری و صفوف طولانی در برابر حوزه‌های اخذ رای، حضور مردم در این دوره انتخابات را بیشتر از دوره قبل برآورد کرد.

در پایان می‌توان گفت، حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای به حدی بود که امروز اکثر رسانه‌ها حتی رسانه‌هایی که همواره به بازتاب منفی اخبار ایران مبادرت می‌کردند را وادار به اعتراف به مشارکت سیاسی پررنگ ایرانی‌ها در چارچوب نظام جمهوری اسلامی شدند.

۱۳۹۲/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...