نسخه چاپی

حصول مذاكرات نتیجه‌بخش با به حداكثر رساندن منافع ملی در فرآیند چانه‌زنی

یك كارشناس مسائل هسته‌ای گفت: ماكسیمم كردن منافع ملی در فرآیند چانه‌زنی، ارائه كمترین امتیاز ممكن به طرف مقابل و ایجاد یك اعتماد دو طرفه منجر به مذاكره‌ای موفق خواهد شد.

به گزارش نما، " مهدي محمدي " در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به راهکارها و سياست‌هاي دولت جدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به مذاکرات مستقيم با آمريکا، گفت: در تمام دولت‌هاي پيشين سياست‌هاي کلي نظام و مسائل مهم سياست‌هاي خارجي توسط " مقام معظم رهبری " تعيین شده و در راستاي مذاکرات مستقيم با آمريکا دولت جديد ايران قصد ندارد خارج از چارچوب سياست‌هاي نظام عمل کند.

وي ادامه داد: دولت جديد فقط به لحاظ راهبردي، در حوزه تاکتيکي و اجرايي در سياست‌هاي خارجی گذشته تغييراتي را به وجود مي‌آورد و تمام مسائل مهم سياسي توسط "مقام معظم رهبري" صورت مي‌گيرد.

محمدي تصريح کرد: مذاکرات هسته‌اي و گفتگوی مستقيم آمريکا به طور کلي در چارچوب سياست‌هاي سابق باقي خواهد ماند و طرف‌هاي غربي بايد در ديدگاه خود تغيير ايجاد کنند.

وي با اشاره به لزوم ايجاد مذاکره موفق بين طرفين اظهار داشت: براي مذاکره موفق تعيين صحيح منافع ملي و خطوط قرمز باید در اولویت قرار گرفته و موضوعات قابل چانه‌زني مشخص شود.

اين کارشناس مسائل هسته‌اي با توجه به تعيين مباني مذاکره و چارچوب‌های حقوقی و اساسی مربوط به آن اظهارداشت: مذاکرات باید در چارچوب مشخص " معاهده NPT " و براساس حقوق و مسئوليت‌هاي طرفین در نظر گرفته شود.

محمدي با توجه به تکنيک‌هاي چانه‌زني در مذاکرات ادامه داد: ماکسيمم کردن منافع ملي در فرآيند چانه‌زني، ارائه کمترين امتياز ممکن به طرف مقابل و ایجاد یک اعتماد دو طرفه منجر به مذاکره‌ای موفق خواهد شد.

وي در پايان با تاکید بر مسئله اعتمادسازي براي حاصل شدن مذاکره موفق خاطرنشان کرد: ايران تلاش‌هاي متعددي براي جلب اعتماد طرف مقابل انجام داده که اين تلاش‌ها تا امروز هيچ نتيجه‌اي نداشته و از حجم رفتارهای خصمانه طرف‌ غربی کم نکرده بنابراین تا زمانی که نشانه‌هایی از کاهش این رفتارهای خصمانه دیده نشود به عقیده من با چانه‌زني شانس زيادي در مذاکرات هسته‌اي نخواهيم داشت.

۱۳۹۲/۳/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...