نسخه چاپی

500 معترض در شهرهای استانبول و آنكارا بازداشت شدند

این بازداشت روز یك‌شنبه (۲۶ خرداد، ۱۶ ژوئن) در ادامه سركوب معترضان در سه هفته اخیر انجام شد.

به گزارش نما به نقل از پرس تي‌وي، پليس ترکيه ۵۰۰ نفر را در جريان تظاهرات ضد دولتي در شهرهاي استانبول و آنکارا بازداشت کرده است.

اين بازداشت روز يک‌شنبه (۲۶ خرداد، ۱۶ ژوئن) در ادامه سرکوب معترضان در سه هفته اخير انجام شد.

در همين حال، دو اتحاديه اصلي کارگري ترکيه در اعتراض به خشونت پليس عيله معترضان مخالف دولت خواستار برگزاري اعتصاب سراسري شده‌اند.

کنفدراسيون‌هاي کارگري «ديسک» و «کسک» اعلام کرده است که روز دوشنبه در اعتراض به حمله پليس به تحصن‌کنندگان در پارک گزي اعتصاب سراسري برگزار خواهند کرد.

اين دو اتحاديه نماينده صدها هزار کارگر هستند و اين اعتصاب شايد بر مدارس، بيمارستان‌ها و اداره‌هاي دولتي سراسر کشور تاثير گذارد.

سه گروه ديگري که نماينده پزشکان، مهندسان و دندانپزشکان ترکیه هستند، اعلام کرده‌اند به اين اعتصاب سراسري خواهند پيوست.

پليس ترکيه روز يک‌شنبه براي متفرق کردن معترضاني که سعي داشتند وارد ميدان تقسيم شوند از نارنجک‌هاي گاز اشک‌آور، اسپري فلفل و خودروهاي آب‌پاش استفاده کرد.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه نيز در همان روز گفت که «وظيفه» او بود که به پليس دستور دهد معترضان را از پارک گزي بيرون کند.

پليس ترکيه ۲۵ خرداد (۱۵ ژوئن) پس از درخواست اردوغان از معترضان براي ترک ميدان تقسيم به معترضان مخالف دولت در ميدان حمله کرد.

اعتراض‌هاي ضد دولتي در ترکيه پس از آن آغاز شد که پليس استانبول ۱۰ خرداد (۳۱ مي) به گروهي که در اعتراض به تخريب پارک گزي در ميدان تقسيم تحصن کرده بودند، حمله کرد.

معترضان مي‌گويند اين پارک که مکاني سنتي براي تجمع‌ها و اعتراض‌هاي اجتماعي است و يک مکان توريستي محسوب مي‌شود، آخرين فضاي سبز شهر استانبول است.

اين اعتراض‌ها به سرعت به شهرهاي ديگر ترکيه گسترش پيدا کرد و معترضان يک‌صدا خواستار استعفاي رجب طيب اردوغان هستند.

رفتار اردوغان در مواجه با بحران و استفاده بيش از حد پليس ترکيه از زور در سرکوب معترضان انتقادها و محکوميت‌بين‌المللي در پي داشته است.

بر اساس گزارش‌ها، تا کنون پنج نفر از جمله يک افسر پليس در اعتراض‌هاي ضد دولتي ترکيه کشته شده‌اند.

همچنين، در اين اعتراض‌ها بيش از پنج هزار نفر از معترضان و ۶۰۰ مامور پليس مجروح شده‌اند.

۱۳۹۲/۳/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...