نسخه چاپی

تكذیب اعزام 4 هزار سرباز ایرانی به سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای بر اعزام 4 هزار سرباز از سوی ایران برای سوریه، گفت: این خبر را صد در صد تكذیب می كنم. دولت و ارتش سوریه نیازی به این قبیل كمك ها و ارسال افراد ندارند و خودشان قادر هستند با گروه های تروریستی مبارزه كنند.

به گزارش نما به نقل از مهر، سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تبریک به ملت ایران برای حضور حماسی در پای صندوق های رای و لبیک گفتن به ندای رهبری، گفت: مردم حقوق شهروندی خود را در نظام مردمسالاری دینی ایران با یک حماسه بزرگ رقم زدند و اقتدار و عزت و صلابت جمهوری اسلامی ایران را اثبات کردند. آنها بلوغ، شور و نشاط سیاسی در جامعه را به منصه ظهور رساندند و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند این انتخابات ارائه چهره پرمصمم از ایران در معرض نگاه دشمنان بود که باعث ابطال چهره تخریب نظام شد.

وی ادامه داد: این حماسه پشتوانه محکمی برای سیاست خارجی ایران در آینده خواهد بود و این سیاست به پشتوانه حمایت و مشارکت مردمی و اقتدار بالاتری پیش خواهد رفت.

عراقچی اظهار داشت: وزارت امور خارجه به عنوان متولی سیاست خارجی لازم می داند از همه مردم به خاطر این حماسه آفرینی تشکر کند و اظهار خوشبینی داشته باشد که به پشتوانه این حماسه اصول و اهداف انقلاب با اقتدار پیش می رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: خدمت رئیس جمهور منتخب جناب آقای حسن روحانی نیز تبریک می گوییم و امیدوار و مطمئن هستیم که با استمداد از عنایت الهی و به پشتوانه حضور مردم و تحت رهبری مقام معظم رهبری ان شاء الله موفق می شوند به اهداف و شعارهای اعلام شده عمل و جمهوری اسلامی را یک مرحله جلوتر به سمت پیشرفت و تعالی ببرند.

وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه متولی انتخابات در خارج از کشور بود و حضور پرشکوه ایرانیان خارج از کشور جای قدردانی دارد که صحنه های پرشکوهی در حمایت و پایبندی از نظام جمهوری اسلامی ایران آفریدند و علی رغم همه فشارها و جوسازی رسانه ها و علی رغم اینکه بعضی از کشورها که ادعای دموکراسی نیز دارند امنیت صندوق های رای و شرایط یک انتخابات آزاد را با اجازه دادن به گروه های معاند برای پرتاب رنگ و ... فراهم کردند حضور هموطنان باشکوه بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور تمام تلاش خود را در 96 کشور جهان با حدود 300 صندوق اخذ رای کرده است.

عراقچی اظهار داشت: وزارت خارجه همچنین برای پوشش خبری و رسانه ای انتخابات توسط خبرنگاران خارجی نیز تلاش کرد و 200 خبرنگار خارجی از وزارت امور خارجه ویزا دریافت کردند که با 200 خبرنگار خارجی مقیم ایران در حدود 400 خبرنگار انتخابات را پوشش خبری می دادند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: واکنش های بین المللی نسبت به انتخابات نیز بسیار گسترده بوده و ادامه دارد. انعکاس های رسمی و پیام های تبریک اگرچه هنوز دولت جدید مستقر نشده، آغاز شده است و این روند ادامه دارد.

به شعور سیاسی وزیر امور خارجه کانادا تردید می کنم
عراقچی در ادامه نشست در پاسخ به این سئوال که تنها واکنش منفی نسبت به انتخابات ایران از سوی وزارت خارجه کانادا با بیانیه ای توهین آمیز عنوان شد، گفت: درباره اظهارات سخیف وزیر امور خارجه کانادا ارزشی قائل نیستم و واکنش به این اظهارات نیز ضرورتی ندارد. این قبیل اظهارات در مورد ایشان تکرار شده و من به تدریج در شعور سیاسی ایشان تردید می کنم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: پاسخ لازم را خود ایرانیان مقیم کانادا در وبلاگ هایشان داده اند و اعتراض ها حتی از سوی مقامات آمریکایی نیز صورت گرفته و ارزش پاسخگویی ندارد.

وی درباره اظهارات چند تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره لغو مصونیت دیپلماتیک در خاک کشور مقابل در خصوص دیپلمات عربستانی که در ایران مرتکب تخلف شده است، بیان کرد: در مورد حادثه ای که از سوی دیپلمات سعودی اتفاق افتاد تبعات را در چارچوب کنوانسیون های وین و رایزنی با دولت عربستان پیگیری می کنیم. بر اساس کنوانسیون ها می توان از یک دیپلمات سلب مصونیت دیپلماتیک کرد و برای بازجویی فراخواند اما ما دلمان می خواهد که در این مورد با مذاکره و رضایت اولیای دم مسئله حل شود.

خوشحال هستیم که روابط ایران و آرژانتین روند معمول را طی می کند
عراقچی همچنین درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور آرژانتین که ادعای مقامات اسرائیل در آمیا را رد کرده است، بیان کرد: ما هم از طریق رسانه ها این خبر را شنیده ایم که صحت دارد و خوشحال هستیم که روابط ایران و آرژانتین روند معمول را طی می کند و حادثه ای که ما آن را از سوی عوامل صهیونیستی می دانیم و مدتی باعث چالش در روابط دو کشور شده بود خوشبختانه با درایت وزرای خارجه دو کشور حل شده و درک بیشتری در این مورد که عوامل خارجی در این حادثه موثر بودند، پدید آمده است.

اعلام رئیس جمهور مصر درباره حمایت از معارضین سوری غیر منتظره بود
سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر اینکه رئیس جمهور مصر اعلام کرده از معارضین سوری حمایت می کند، اظهار داشت: برای ما هم این خبر غیر منتظره بود و امیدواریم دولت مصر که دولت یک کشور بزرگ و صاحب نفوذ و تاثیرگذار در منطقه است، نقش سازنده ای در تحولات منطقه ایفا کند البته درک می کنیم که دولت مصر با مسائل داخلی و خارجی مواجه است اما انتظار ما این است که حضور مصر در مسائل منطقه سازنده باشد و به حل مسائل منطقه از طریق راهکارهای سیاسی کمک کند.

عراقچی ادامه داد: تماس های خود با دولت مصر را ادامه می دهیم و در تماس آقای صالحی با وزیر امور خارجه مصر نیز عمده مسائل مربوط به سوریه بود. ما طرح برگزاری گفتگوهای چهارجانبه را مفید می دانیم و امیدواریم در همین راستا مسائل سوریه با راهکار سیاسی حل و فصل شود.

ادامه مذاکرات به زمان روی کار آمدن دولت جدید موکول می شود
وی درباره ادعای نشریات آمریکایی در خصوص مواضع دولت جدید گفت: تمایل دولت های غربی برای ادامه مذاکره را از طریق رسانه ها شنیده ایم، هیچ چیز رسمی اعلام نشده است و طبیعی است که ادامه مذاکرات به زمان روی کارآمدن دولت جدید موکول شود. ممکن است تماس های بین مقامات شکل بگیرد اما مذاکرات رسمی با دولت های رسمی خواهد بود.

هیچ طرف خارجی حق دخالت در ترکیه را ندارد
عراقچی همچنین درباره ناآرامی ها در ترکیه تاکید کرد: همچنان امیدواریم که مسئله ترکیه با سعه صدر دو طرف حل و فصل شود و همچنان اعتقاد داریم که این یک موضوع داخلی ترکیه است و هیچ طرف خارجی حق دخالت ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: همچنان معتقدیم با درایت رهبران ترکیه و گروه های معارض، اختلافات حل و فصل شود. ترکیه با ثبات، امن و پیشرفته در همسایگی ایران بسیار مفید است و خواهان روابط سازنده دو کشور در آینده هستیم.

در مورد اجلاس ژنو 2 هیچ پیش قضاوتی نداشته باشیم
وی در پاسخ به سئوالی در این باره که رئیس مجلس اعلام کرده در صورت شرکت اسرائیل در اجلاس ژنو 2 ایران شرکت نخواهد کرد، بیان کرد: در مورد اجلاس ژنو 2 اجازه دهید هیچ پیش قضاوتی نداشته باشیم و بگذاریم رایزنی ها در سطوح مختلف ادامه پیدا کند.

عراقچی با اشاره به اینکه برگزاری این نشست با مشکلات مختلفی مواجه است، گفت: ناهماهنگی گروه های معارض و عدم تصمیم آنها در مورد نحوه حضور در نشست، معلوم نشدن دستور کار و تاریخ نشست از مشکلاتی است که وجود دارد و البته حضور کشورهای مدعو نیز یکی از موضوعاتی است که تصمیم نهایی در مورد آن گرفته نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: از هر راهکاری که به حل سیاسی مسئله سوریه منجر شود، حمایت می کنیم. از تلاش های روسیه نیز در این راستا حمایت کرده و امیدواریم که نشست ژنو در زمان مناسب با حضور کشورهای تاثیرگذار و همه طرف های درگیر تشکیل شود و بتواند به راهکار مورد نظر ملت سوریه برسد.

وی خاطر نشان کرد: در زمان خود وقتی دعوت رسمی از جمهوری اسلامی ایران به عمل بیاید، این مورد را بررسی خواهیم کرد. در حال حاضر طرف های مختلف برای حضور ایران اظهار علاقه کرده اند و دعوت های غیررسمی صورت گرفته ولی ما کماکان منتظریم که رایزنی ها به نتیجه برسد.

آمانو از برخوردهای سیاسی اجتناب کند
عراقچی درباره اظهارات اخیر آمانو در سفر به روسیه و اینکه همچنان معتقد است ایران با آژانس همکاری نمی کند و یک دور باطل را طی می کنیم، بیان کرد: انتظار ما از آمانو به عنوان یک کارشناس فنی در صحنه بین المللی و مسئول یک نهاد فنی این است که از برخوردهای سیاسی اجتناب و در چارچوب آژانس با ایران تعامل داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین المللی خود در چارچوب ان پی تی و پادمان های آژانس ادامه می دهد و به تعهدات خود عمل می کند و اگر آژانس چیزی فراتر از این را انتظار داشته باشد، نیازمند چارچوب جدیدی برای این همکاری ها هستیم که در حال حاضر این چارچوب در حال شکل گیری است اما اینکه چرا پیش نرفته را باید از آمانو پرسید چرا که جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود عمل کرده است.

عراقچی همچنین درباره نامه وزیر امور خارجه کشورمان به وزیر امور خارجه عراق درباره حمله به زائران ایرانی بیان کرد: رایزنی ها با عراق ادامه دارد. حفظ جان زوار ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است و آقای صالحی با وزیر امور خارجه عراق تماس تلفنی داشته و مشورت های امنیتی همچنان ادامه دارد.

وی درباره پیام تبریک رئیس جمهور آذربایجان اظهار داشت: از پیام تبریک رئیس جمهور آذربایجان تشکر می کنیم. اقتضای روابط دوستانه همین است که در این مواقع پیام تبریک ارسال شود. پیام ایشان نیز نشانه عمق روابط و حسن نیت دو کشور بود و اگر در گذشته تحرکاتی صورت گرفته، دولت آذربایجان بارها به ما اطمینان داده است که این مسائل قوم گرایانه ارتباطی با دولت ندارد و ما نیز دوست داریم این مسئله را بپذیریم.

عراقچی درباره محدود شدن کمیته امداد و هلال احمر در آذربایجان نیز گفت: رایزنی ها در این باره همچنان ادامه دارد. در خصوص هلال احمر توافقی صورت گرفته اما درمورد کمیته امداد همچنان در حال رایزنی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات احمد شهید درباره انتخابات ایران بیان کرد: اظهارات احمد شهید تعبیرهای نادرستی بوده که ظاهرا قبل از انتخابات مطرح شده است و یکی از برکات 24 خرداد این بود که بسیاری از اظهارات و تصورات در مورد ایران را خنثی کرد و امیدواریم احمد شهید نیز به عنوان یک گزارشگر حقوق بشر تحلیل غلط خود را بعد از انتخابات درک کرده باشد و اگر ایشان می پذیرد که چنین اشتباه بزرگی در مورد انتخابات ایران و مردمسالاری در این کشور کرده است باید بپذیرد که سایر ادعاهایش نیز اشتباه است و منابع ایشان غلط هستند و باید در این منابع تجدید نظر کند.

اعزام سرباز به سوریه را تکذیب می کنم
وی درباره ادعاها مبنی بر ارسال 4 هزار سرباز از سوی ایران برای سوریه، گفت: این خبر را صد در صد تکذیب می کنم. دولت و ارتش سوریه نیازی به این قبیل کمک ها و ارسال افراد ندارند و خودشان قادر هستند با گروه های تروریستی مبارزه کنند.

عراقچی درباره پیام های تبریک به رئیس جمهور منتخب به ویژه از سوی بریتانیا و آمریکا بیان کرد: این پیام ها تایید آن نکته است که حماسه و حضور مردمی و نشاط سیاسی که در جامعه ما نشان داده شد، عزت، اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی و منطقه ای را افزایش می دهد. مصداق این امر در پیام های رهبران کشورهای مختلف مشاهده می شود و کماکان نیز ادامه دارد و همان طور که آقای روحانی نیز گفته اند اولویت سیاست خارجی ایشان کشورهای منطقه است و امیدواریم یکی از برکات انتخابات اعتبار جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه باشد.

تاریخ جدید برای مذاکرات ایران و آژانس قطعی نشده است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات احتمالی ایران و آژانس در پاییز نیز گفت: هیچ تاریخ جدیدی قطعی نشده است اما آماده ادامه مذاکرات با آژانس هستیم.

اصول و ارزش های سیاست خارجی تغییرناپذیر است
سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که برخی تصور می کنند با تغییر رئیس جمهور سیاست خارجی ایران دستخوش تغییر و تحول خواهد شد، گفت: من فکر می کنم مصاحبه مطبوعاتی آقای روحانی رئیس جمهور منتخب کشور که دیروز برگزار شد همه مسائل را روشن کرده است.

وی افزود: سیاست خارجی ایران از اصولی پیروی می کند که منبعث از منافع و اصول و ارزش های کشور و بر اساس چارچوب و ارشادات مقام معظم رهبری است. عراقچی تاکید کرد: این اصول پابرجاست البته نحوه برخورد با سیاست خارجی با حضور دولت های مختلف از سبک و سیاق متفاوتی برخوردار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولتها با توجه به مسئولیتی که دارند شیوه های مختلفی را اتخاذ می کنند.

وی تاکید کرد: به هر حال اصول و ارزش های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تغییرناپذیر است و آنچه در عمل تغییر می کند سبک و شیوه هاست و مطمئنیم همان طور که آقای روحانی فرمودند ملاک و معیار حقوق ملت ایران است که در هر شرایطی هر دولتی خود را مصمم به آن حقوق می داند.

۱۳۹۲/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...