نسخه چاپی

غفلت يا قدرت وارد كنندگان؟

مظلومیت صنعت نماد پوشش و حجاب برتر اسلامی در ایران

عکس خبري -مظلوميت صنعت نماد پوشش و حجاب برتر اسلامي در ايران

برخی محاسبات نشان می‌دهد كه با در نظر گرفتن قیمت 15 تا 20 هزار تومان برای هر متر پارچه چادر مشكی سالانه سودی معادل یك میلیارد دلار به جیب واردكنندگان پارچه چادر مشكی می‌رود.

به گزارش نما ، استفاده از «چادر مشكي» به عنوان پوشش و «حجاب برتر اسلامي»، در ميان زنان و دختران ايراني، به امري غيرقابل انكار تبديل شده، و در بسياري از مراكز و سازمانهاي اداري و آموزشي، پوشيدن چادر مشكي بر روي «مانتو» نيز الزامي است. و اما با توجه به اينكه ايران اسلامي و هفتاد ميليوني، بيشترين ميزان مصرف چادر مشكي را در بين كشورهاي منطقه و حتي جهان به خود اختصاص داده است، بازار پر رونق و مناسبي نيز در ايران به وجود آمده است؛ تا جايي كه كشورهاي شرق آسيا، به ويژه ژاپن و كره ‌جنوبي، كه در آن چادر مشكي مورد مصرف ندارد و مصرف نمي شود، به خوبي نبض «بازار» چادر مشكي ايران را به‌دست گرفته‌اند.

با توجه به نامگذاري سال 91 توسط مقام معظم رهبري با عنوان سال توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني، توليد و حمايت از منسوجات داخلي به ويژه چادر مشکي توسط توليد کنندگان داخلي حائز اهميت است زيرا چادر به عنوان پوشش ملي زنان ايراني به دليل کميت مصرف کنندگان اين محصول مي تواند نقشي محوري در توسعه ملي داشته باشد

ill9lvll.jpgعفت شريعتي نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي در اين باره مي گويد:"جمعيت زنان نيمي از جمعيت کشور را تشکيل مي‌دهند لباس ملي و چادر زنان نقش مهمي در فعاليتهاي اجتماعي زنان و دخترانمان دارد و متأسفانه ما تاکنون شاهد توليد چادر مشکي در کشور نبوده‌ايم.کشورهايي مثل ژاپن، کره، تايوان و چين و امثالهم توليد کننده لباس معنوي و اجتماعي کشور بودند و اين براي کشور اسلامي ما وجهه خوبي نداشته و ندارد در مجلس نهم با اميد به خداوند و تلاش و کوشش نمايندگان بر اين خواهد شد که ان‌شاءالله اين مشکل حل شود و کشور ما خود توليد کننده اين کالاي اساسي و ضروري براي جامعه زنان کشور باشد البته مقدمات اين امر در مجلس هشتم فراهم شد".

براساس آمار گمرک ايران واردات پارچه چادر مشکي به کشور در سال گذشته با افت سه درصدي نسبت به سال 1390 به 94 ميليون و 807 هزار و 908 دلار رسيد. همچنين وزن پارچه‌هاي وارداتي به بيش از 20 هزار تن رسيد. پارچه چادر مشکي در سال قبل عمدتا از طريق امارات، کره‌جنوبي، چين و هند وارد کشور شد.

براساس اعلام انجمن صنايع نساجي در حال حاضر 95 درصد از نياز بازار پارچه چادر مشکي از طريق واردات تامين مي‌شود. چند سال پيش يکي از کارخانه‌هاي داخلي براساس نتايج تحقيقاتي که انجام داده بود اعلام کرد که موفق به توليد بافت پارچه چادر مشکي و دسترسي به تکنولوژي رنگ اين نوع پارچه شده است. با اين وجود توليد پارچه چادر مشکي در اين کارخانه عملا به جايي نرسيد.همچنين براساس اعلام انجمن صنايع نساجي سه کارخانه‌ ديگر با هدف توليد پارچه چادر مشکي احداث شدند که از بين آنها فقط کارخانه حجاب شهرکرد هم‌اکنون در زمينه توليد پارچه چادر مشکي آن هم به ميزان بسيار محدود فعال است؛ به طوري که حجم توليد اين کارخانه تنها پنج درصد از نياز بازار داخلي را پوشش مي‌دهد.براساس آمار منتشر شده نياز سالانه کشور به پارچه چادر مشکي حدود 40 ميليون متر برآورد مي‌شود که از اين مقدار تنها حدود دو ميليون متر آن از طريق توليدات داخل تامين مي‌شود.

سال گذشته دفتر صنايع نساجي و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوين لايحه‌اي به منظور حمايت از توليدکنندگان پارچه چادر مشکي خبر داد. قرار بود اين لايحه در مجلس مطرح و با تصويب آن از توليدکنندگان اين محصول به صورت ويژه حمايت شود. با اين وجود اطلاعي از سرنوشت اين لايحه در دست نيست.

پيشتر جمشيد بصيري تهراني، دبير سابق انجمن صنايع نساجي درباره اينکه گفته مي‌شود يک گروه سياسي خاص در کشور در موضوع واردات پارچه چادر مشکي به کشور فعاليت زيادي دارد، گفته بود که
90 درصد بازاري‌ها وابسته به اين حزب سياسي خاص هستند، اما اين دليل نمي‌شود که اين افراد بخواهند در توليد داخلي پارچه چادر مشکي اخلال ايجاد کنند.

همچنين برخي محاسبات در گذشته نشان داده بود که با در نظر گرفتن قيمت 15 تا 20 هزار تومان براي هر متر پارچه چادر مشکي سالانه سودي معادل يک ميليارد دلار به جيب واردکنندگان پارچه چادر مشکي مي‌رود.

در حالي از چند سال پيش وعده توليد انبوه پارچه چادر مشكي در كشور از سوي مسئولان داده شده كه هنوز توليد اين محصول پرمصرف در ايران با موانع زيادي مواجه بوده و عملا وعده‌ها در اين زمينه محقق نشده‌اند.بحث توليد پارچه چادر مشكي در ايران چند سال پيش از سوي وزارت صنايع و معادن وقت با تبليغات فراوان مطرح شد.

با اين وجود كاهش تعرفه واردات اين محصول از 70 به 20 درصد آن هم با فاصله كوتاهي بعد از مطرح شدن ايده توليد آن حرف و حديثهاي فراواني را به همراه داشت.

اين در حالي بود كه مسئولان وزارت صنايع و معادن وقت وعده‌هاي زيادي در زمينه داخلي‌سازي پارچه چادر مشكي مطرح كرده و افزايش تعرفه واردات را نيز كمك به سرمايه‌گذاران اين حوزه اعلام كرده بودند.

در همين زمينه مهدي اسلام‌پناه مديركل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنين در پاسخ به اين سئوال كه توليد داخل چند درصد از نياز بازار را تامين مي‌كند؟ گفت: توليد پارچه چادر مشكي در كشور قابل ملاحظه نيست و اكثرا نياز بازار از طريق واردات تامين مي‌شود. واردات گسترده چادر مشكي به صورت قاچاق، كالاي همراه مسافر، ته لنجي، بازارچه‌هاي مرزي و همچنين واردات قانوني در حال انجام است و در چنين شرايطي پا گرفتن توليد دشوار است.اين مقام مسئول همچنين با اشاره به تخصيص اعتبار 48 ميليون دلاري از صندوق توسعه ملي به كارخانه حجاب شهركرد افزود: اين كارخانه به بانك عامل معرفي شده و پرداخت تسهيلات در مرحله عقد قرارداد است.به گفته اسلام‌پناه در چند وقت اخير متقاضياني براي سرمايه‌گذاري در حوزه توليد پارچه چادر مشكي به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه كرده‌اند.عمده نياز ايران به پارچه چادر مشكي از طريق واردات از كشورهاي شرق آسيا به ويژه كره‌جنوبي، ژاپن و اندونزي تامين مي‌شود. برآورد مي‌شود كه حداقل نياز سالانه كشور به پارچه چادر مشكي 35 ميليون متر مربع باشد.براساس آخرين آمار گمرك ايران در سال 1389 بيش از 16 هزار تن پارچه چادر مشكي به ارزش 81 ميليون دلار وارد كشور شد.

برخي محاسبات نشان مي‌دهد كه با در نظر گرفتن قيمت 15 تا 20 هزار تومان براي هر متر پارچه چادر مشكي سالانه سودي معادل يك ميليارد دلار به جيب واردكنندگان پارچه چادر مشكي مي‌رود.

توليد نشدن چادر در کشور نقطه ضعف صنعت و بازرگاني کشور است. گفته مي‌شود بخشي از نياز داخل به چادر مشكي به صورت قاچاق به كشور وارد مي‌شود به همين علت آمار دقيقي از واردات اين كالا وجود ندارد. اما با اين حال از همان تعداد اندك واردات ثبت شده مي‌توان نتيجه گرفت كه سالانه ميليون‌ها دلار بودجه صرف واردات حجاب برتر زنان ايراني مي‌شود. بودجه‌اي كه به راحتي مي‌توان با آن دهها كارخانه ايجاد كرد و به اين وسيله هزاران فرصت شغلي را در اختيار جوانان جوياي كار قرار داد. اما گويا سود‌آور بودن واردات چادر مشكي آن قدر وسوسه كننده است كه دل هر شخص حقيقي و حقوقي را برده است تا آنجا كه هر چه در توان دارند به كار مي‌برند تا بازار توليد داخلي جان نگيرد و حداقل در اين سالها اين اتفاق تلخ بارها صورت گرفته است تا چادر مشكي از سرزمين چشم‌بادامي‌ها به سواحل شيخ نشينان وارد شده تا با دست واسطه‌ها به كشور وارد شود. گويا بازار اين چادر مشكي، سياه‌تر از رنگ اوست.کوتاهي کردن در اين امر بايد مورد توجه قرار گيرد و دليل توليد نشدن آن را بايد از مسئولان پرسيد.

منبع:رسالت

۱۳۹۲/۳/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...