نسخه چاپی

لاوروف خواستار تعیین زمان و مكان دور بعدی مذاكرات 1+5 و ایران شد

وزیر امورخارجه روسیه با تاكید بر حق ایران برای بهره‌مندی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی تعیین زمان و مكان دور بعدی گفت‌وگو‌های 1+5 و ایران را خواستارشد.

به گزارش نما به ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه روز سه‌ شنبه در گفت‌وگویی با خبرگزاری کویت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشورهای عضو شورای همکاری‌ خلیج فارس می‌توانند در مذاکرات 1+5 با ایران مشارکت داشته باشند، گفت: "چارچوب فعلی مذاکرات کافی است" اما این کشورها می‌توانند مشارکت جدی در مذاکرات هسته‌یی از طریق کانال‌های دیپلماتیک دوجانبه و جمعی داشته باشند.

وی گفت که علایمی دلگرم کننده بعد از آنکه 1+5 اصولی را برای رفع تحریم‌ها علیه ایران در ازای همکاری‌ در موضوع هسته‌یی پیشنهاد کرد، دیده شده است.

این خبرگزاری به نقل از وزیر امورخارجه روسیه مدعی شد که ایرانی‌ها برای توقف غنی‌سازی 20 درصدی اعلام آمادگی کردند و این پیشرفتی است که می‌تواند به نگرانی‌ها درخصوص «امکان تولید اورانیوم تسلیحاتی در ایران پاسخ دهد.»

لاوروف افزود: البته این موضع مستلزم برداشتن گام‌هایی مشابه از سوی شش کشور (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان) است.

وزیر امورخارجه روسیه گفت: جامعه بین‌المللی باید به گام‌های سازنده ایران با اقداماتی مشابه از جمله توقف قدم به قدم تحریم‌ها و کنارگذاشتن آنها از جمله محدودیت‌های یک جانبه یا محدودیت‌های مصوب شورای امنیت واکنش نشان دهد.

لاوروف از همه طرف‌های مربوطه خواست این تلاش‌ها را متوقف نکنند و افزود که تحریم‌ها علیه ایران نباید بیشتر تشدید شود و باید رفع شود.

وی از ایران و 1+5 خواست در راستای پیشروی، بدون توجه به هرگونه انتخابات و نتایج آن از خود انعطاف نشان دهند.

لاوروف تعیین زمان و مکان دور بعدی گفت‌وگو‌ها را خواستار شد و گفت که ایران حق دارد انرژی هسته‌یی را برای اهداف صلح‌آمیز از جمله غنی‌سازی اورانیوم تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسعه دهد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش مشارکت اعضای دایم شورای امنیت، ترکیه، اردن، عراق، لبنان، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و نماینده سوریه در کنفرانس سوریه را پیشنهاد کرد و همچنین گفت که ایران و عربستان نیز باید در این کنفراسن شرکت کنند.

وی افزود: ما به تماس‌ها و مشورت‌ها با این هدف ادامه خواهیم داد.

۱۳۹۲/۳/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...