نسخه چاپی

مهمان پرست : انتخابات ایران فرصتی برای نمایش صداقت غربی ها

مهمان پرست انتخابات ریاست جمهوری را فرصتی برای نمایش صداقت غربی ها در قبال ملت ایران خواند و گفت: امیدواریم مقامات غربی و آمریكا به جای دشمنی با ملت ما راه دوستی و احترام متقابل را در پیش بگیرند.

به گزارش نما به نقل از فارس ، رامین مهمان‌پرست معاون وزیر و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان که به جاکارتا سفر کرده در گفت‌وگو با روزنامه «تمپو» چاپ اندونزی، به تشریح دیدارها و برنامه‌هایش در این سفر پرداخت و به سوالاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری، روابط تهران و جاکارتا، تحولات سوریه و ... پاسخ داد.

وی در این گفت وگو روابط سیاسی ایران و اندونزی را بسیار خوب برشمرد و گفت: با کمک دیپلماسی عمومی باید این روابط را مستحکم‌تر کنیم.

خبرنگار این روزنامه ضمن تبریک موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرسید آیا پیروزی روحانی منجر به تغییر سیاست خارجی ایران می‌شود؟ که وی با بیان اینکه یکی از بهترین انتخابات را پشت سر گذاشتیم، گفت: مشارکت مردم در این انتخابات حدود 73 درصد بود که آمار قابل توجهی است. آقای روحانی با کسب بیش از 18 میلیون رای در مرحله اول به عنوان رئیس جمهور منتخب برگزیده شد. این انتخابات بسیار باشکوه و با مشارکت فعال مردم و کاندیداها برگزار شد.

سخنگوی سابق وزارت خارجه با بیان اینکه این انتخابات مورد توجه کشورهای مختلف دنیا قرار داشت و بیش از 420 خبرنگار آن را پوشش خبری دادند، افزود: این انتخابات نشان داد ایران یکی از آزادترین کشورهای دنیاست و مردم در تعیین سرنوشت کشور نقش اساسی را دارند.

مهمان‌پرست درباره تغییرات احتمالی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، توضیح داد: ما در اصول سیاست خارجی خود یک رویه مورد نظر همگان را پیگیری می‌کنیم. ما اصول ثابتی در سیاست خارجی داریم ولی برای دسترسی به اهداف با رعایت این اصول می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که با حضور آقای روحانی حتما شاهد تغییرات اساسی در دستیابی به اهداف سیاست خارجی خواهیم بود. این انتخابات فرصت بزرگ دیگری را برای مردم ما ایجاد کرد و امیدواریم باعث توسعه هر چه بیشتر روابط ما با سایر کشورهای دنیا و به ویژه کشورهای غربی شود.

سخنگوی سابق وزارت خارجه ادامه داد: کشورهای غربی با توجه به میزان مشارکت بالای مردم باید به این نتیجه رسیده باشند که راه دوستی با ملت ایران تغییر رویه اشتباه آنهاست.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: ملت ایران ملتی بزرگ با تاریخ چند هزار ساله و اهل منطق و گفت‌وگو است.به دنبال ثبات، امنیت و آرامش در همه جای دنیاست و در دفاع از کشور، استقلال و منافع ملی خود کاملا جدی در صحنه‌ها حضور دارد.

وی گفت: امیدواریم کشورهای غربی به ویژه مقامات ایالات متحده آمریکا به جای دشمنی با ملت ما راه دوستی، احترام متقابل و به رسمیت شناختن حقوق ملت ما را در پیش بگیرند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: این انتخابات فرصت گرانبهایی را ایجاد کرده که مقامات غربی صداقت خود و احترام به ملت ما را به بوته آزمایش بگذارند.

وی در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه در مورد دفاع از منافع ملی همه روسای جمهور و مسئولان کشور وحدت نظر دارند، اظهار داشت: در رابطه با نحوه دسترسی به منافع ملی شیوه‌ها و روش‌های مختلفی توسط کاندیداهای انتخابات مطرح شد. آقای روحانی اعلام کرد که درباره شیوه ورود به مسئله پرونده هسته‌ای و مسائلی که بین ما و کشورهای غربی وجود دارد بر مبنای همکاری سازنده و تعامل با کشورهای غربی براساس احترام متقابل اقدام خواهد کرد.

مهمان‌پرست ادامه داد: این فرصت بسیار خوبی را فراهم می‌کند که اگر کشورهای غربی مایل به همکاری باشند و مشکلات به وجود آمده را برطرف کنند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

مهمان‌پرست در خصوص مسائل داخلی کشور و اینکه آیا روحانی انجام اصلاحات را در دستور کار دارد؟ گفت: قطعا ما تغییرات مهمی در برخورد با شیوه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در داخل کشور خواهیم داشت. آقای روحانی دیروز کنفرانس مطبوعاتی داشت و دیدگاه‌های خود را درباره موضوعات مختلف مطرح کرد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که به آن اشاره کرد توجه به جوانان و ایجاد اشتغال برای آنهاست و تأکید کرد که در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از انجمن‌های صنفی حمایت خواهد کرد و کارها را به خود مردم واگذار و کمتر تلاش می‌شود که دولت مستقیما وارد این امور شود.

معاون وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: اینها دیدگاه‌های متفاوتی است که می‌تواند در شیوه‌های اجرایی در داخل کشور تغییرات ایجاد کند. شور و نشاط و انگیزه زیادی در بین مردم و به ویژه جوانان با این انتخابات ایجاد شده و همه بخش های مختلف مردمی و ارگان‌های دولتی آمادگی خود را برای موفقیت هر چه بیشتر آقای روحانی و دولت ایشان اعلام کرده‌اند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تصویر منفی که از ایران در خارج از کشور به نمایش گذاشته می شود، گفت: ایران کشوری بسیار آزاد است که مردم فعالیت اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای دارند و خیلی از موضوعاتی که کشورها و رسانه‌های غربی راجع به مردم ایران مطرح می‌کنند فاصله زیادی با واقعیت دارد.

مهمان‌پرست ادامه داد: مردم ایران علاقه‌مندند با همه کشورها بهترین روابط را داشته باشند. برای ما تنها استثنا رژیم صهیونیستی است که آن را نامشروع می‌دانیم. با سایر کشورها و به ویژه ملت‌ها روابط بسیار گرم و صمیمانه‌ای وجود دارد. حتی روابط بین مردم ما و آمریکا بسیار محترمانه و دوستانه است.

وی گفت: بخشی که مشکل ایجاد می‌کند مربوط به رفتار دولتمردان آمریکایی و بخشی از مسئولان اروپایی است که در جهت خصومت با ملت ما اقدامات زیادی را صورت داده‌اند. چند میلیون نفر از مردم ایران در خارج از کشور زندگی می‌کنند. بیشترین حضور ایرانیان در خارج از کشور در آمریکاست. ایرانیان در هر کشوری حضور دارند جزو بهترین، باسوادترین و فعال‌ترین بخش آن جامعه هستند و رابطه بسیار خوبی با بخش‌های مختلف جامعه خود برقرار کرده اند و مردمی که از سایر کشورها به ایران می‌آیند با مهمان‌نوازی و پذیرایی گرم ایرانیان روبرو می‌شوند. اخیرا مسابقات کشتی در ایران برگزار و تیم ورزشکاران آمریکایی با خاطره خوبی مسابقات را برگزار و ایران را ترک کردند و تیم‌های ایرانی نیز به آمریکا سفر و با استقبال گرم مردم آمریکا روبرو شدند.

سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ملت‌ها با هم مشکلی ندارند اگر مقامات سیاسی کشورهای غربی رفتار اشتباه قبلی خود را کنار گذاشته و رویه جدیدی را برای احترام به ملت ما در پیش بگیرند آنها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: اگر مقامات کشورهای غربی رفتار منطقی داشته و براساس منافع ملی خود اقداماتی را دنبال کنند، رویه و سیاست‌های خود را در قبال کشور و مردم ایران تغییر خواهند داد. ایران کشوری بزرگ و تأثیرگذار در منطقه و در صحنه بین‌الملل است. از طریق همکاری با ایران می‌توان مشکلات زیادی را حل کرد و نمی‌شود ظرفیت بزرگی چون ایران را نادیده گرفت.

مهمان‌پرست اضافه کرد: ما می‌توانیم در زمینه ایجاد ثبات، امنیت، آرامش و توسعه نقش بسیار فعال‌تری نسبت به گذشته داشته باشیم. شرطمان این است که کشورهای غربی مایل باشند از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده و دشمنی با ایران را کنار بگذارند.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار درباره نسل جوان در ایران گفت:‌در ایران یکی از بهترین نمونه‌های مردمسالاری دینی، دموکراسی و مشارکت مردم با رعایت ارزش‌های الهی و اعتقادی اسلامی وجود دارد. مشارکت بالای مردم در انتخابات نشانگر حمایت قاطع اکثریت مردم از نظام است.

مهمان‌پرست افزود: در بالاترین سطح مقامات ارشد ایران رهبری روحانی و محبوب ملت قرار دارد و با توجه به اینکه بدنه اصلی کشور را جوانان تشکیل می‌دهند مشارکت بالای جوانان در انتخابات نشان می‌دهد این جوانان به کشور و نظام خود علاقه‌مندند. در ایران نزدیک به 70 درصد جمعیت کشور زیر 35 سال هستند و این نشانگر آن است که بخش جوان کشور نیروی اصلی تعیین کننده اراده ملت در زمینه‌های مختلف است.

وی در خصوص کاهش خرید نفت ایران توسط هند به خاطر همراهی با تحریم‌ها علیه ایران، با بیان اینکه قطعنامه‌هایی که علیه ایران برای تحریم کشور تصویب یا به صورت یکجانبه توسط آمریکا و اروپا وضع شده هیچ کدام قانونی نیست و منطق جدی ندارد و ظلمی در حق ملت ماست، اظهار داشت: این تحریم‌ها و قطعنامه‌ها به دلیل فعالیت هسته‌ای ما علیه ما وضع شده است. ولی نکته اصلی این است که فعالیت‌های هسته‌ای ما کاملاً صلح‌آمیز و تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود. ما عضو آژانس و امضا کننده معاهده ان پی تی هستیم و مخالف جدی استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های هسته‌ای می باشیم.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: جالب این است کسانی ما را مورد تحریم قرار می‌دهند که خودشان سلاح هسته‌ای دارند و دائم زرادخانه‌های هسته‌ای خود را تجهیز می‌کنند. تنها کشوری که در دنیا از سلاح هسته‌ای استفاده کرده آمریکا بوده و صدها هزار نفر از مردم ژاپن را با سلاح هسته‌ای از بین برده است.

وی گفت: بیش از نیمی از ذخایر هسته‌ای دنیا متعلق به آمریکاست و حدود 10 هزار سلاح هسته‌ای در اختیار آمریکایی‌هاست که با این مقدار سلاح می توان 10 بار کره زمین را نابود کرد. ما کشوری هستیم که با انقلاب اسلامی در ایران می‌خواهیم کشور را بر مبنای ارزش‌های اعتقادی و اسلامی اداره کنیم.

سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در حرام اعلام کردن سلاح هسته ای تصریح کرد: برای ما هیچ چیز بالاتر از فتوای ایشان نیست و ایشان فتوی دادند که استفاده، تولید یا ذخیره کردن سلاح‌های هسته‌ای حرام است و تاکنون اقدامات سیاسی و بین‌المللی زیادی برای از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای در دنیا انجام داده‌ایم.

مهمان‌پرست اضافه کرد: تحریم اقتصادی ایران به ویژه تحریم نفت و گاز کاری است که فقط با اهداف سیاسی، بدون منطق و به شکل غیرعادلانه علیه ملت ایران اعمال می‌شود.

معاون وزیر خارجه گفت: ولی با همه این فشارها پیشرفت‌های اقتصادی بسیار چشمگیری داشتیم. تبلیغات غرب راجع به کشور ما اینقدر منفی بوده که خیلی از مردم دنیا که کشور ما را ندیده‌اند فکر می‌کنند مردم ایران در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند. وقتی وارد ایران می‌شوند باور نمی‌کنند یک کشور علی‌رغم این فشارها به چه پیشرفتی نائل شده است. این در حالی است که ما در خیلی از رشته‌های مربوط به فناوری‌های پیچیده دنیا جزو 10 کشور برتر دنیا هستند.

وی با یادآوری این نکته که ما از هیچ تحریمی استقبال نمی‌کنیم، گفت: به دنبال برطرف شدن تحریم‌ها و افزایش سرعت پیشرفت کشور هستیم. ولی با توجه به نیاز اقتصاد دنیا به منابع انرژی نمی‌شود کشوری با دارا بودن مقام دوم دنیا در ذخایر نفت و گاز را از بازار انرژی حذف کرد.

سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی درباره احساس مردم ایران نسبت به مردم اندونزی گفت: مردم ایران بسیار به اندونزی، مردم و سابقه و تاریخ کشور شما علاقه‌مندند. ما احساس می‌کنیم مشترکات فراوانی با هم داریم. ما ریشه‌های فرهنگی و اعتقادی مشترکی داریم. بهترین روابط سیاسی بین دو کشور حاکم است. روابط اقتصادی 2 کشور به سرعت در حال پیشرفت است و امیدواریم با رفع محدودیت‌هایی که کشورهای غربی برای ایران و اندونزی ایجاد کرده اند روابط اقتصادی ما با سرعت و جهش قابل توجهی افزایش یابد.

وی اندونزی را بزر‌گ‌ترین کشور مسلمان دنیا خواند که جایگاه ویژه‌ای در نظام بین‌الملل داراست و از بنیانگذاران جنبش عدم تعهد است و گفت: ما به عنوان رئیس فعلی این جنبش می‌توانیم با اندونزی فعالیت‌های زیادی را دنبال کنیم و عضویت در دی هشت و سازمان همکاری اسلامی به این ظرفیت‌ها می‌افزاید.

مهمان‌پرست ادامه داد: برای استفاده از همه ظرفیت‌ها معتقدیم اطلاع رسانی به مردم و بخش‌های مختلف باید افزایش یابد.

وی از گروه‌های مختلف رسانه‌ای اندونزی برای سفر به ایران دعوت کرد و افزود: برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلفی را اجرا خواهیم کرد تا مردم با ویژگی‌های هم آشنا شوند. صحبت کرده‌ایم که آژانس‌های مسافرتی 2 کشور در این زمینه فعال شوند. اگر مردم با ویژگی‌های 2 کشور بیشتر آشنا شوند مردم بقیه توسعه روابط را دنبال خواهند کرد. ما مردم اندونزی را خواهران و برادران دوست داشتنی خود می‌دانیم و آمادگی داریم همه تجربیات خود را با هم مبادله کنیم. وقتی در کنار هم باشیم می‌توانیم به توسعه 2 کشور کمک شایانی کنیم و با کمک هم خیلی از مشکلات را در مناطق مختلف دنیا از جمله خاورمیانه و آسیا حل کنیم.

سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی از همه مردم اندونزی دعوت کرد به ایران سفر کنند.

وی درباره تلاش ها برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی با بیان اینکه کسانی که مخالف منافع کشورهای مسلمان هستند درصدد ایجاد اختلاف بین آنها می‌باشند، پرسید: اگر بین گروه‌های مذهبی اسلامی اختلاف ایجاد شود منافع آن به چه کشور و رژیمی خواهد رسید؟ اگر بین مسلمانان اختلاف ایجاد شود کشورهای مخالف اسلام خوشحال می‌شوند. اینها فتنه و توطئه است و ما باید خیلی هوشیار باشیم. آنها از اینکه جهان اسلام قدرتمند شود نگران هستند. وقتی کشورهای قدرتمند اسلامی با هم نزدیک شده و همکاری‌ها را توسعه می‌دهند آنها نگران می‌شوند و سعی می‌کنند اقداماتی را برای ایجاد اختلاف بین مردم صورت دهند.

مهمان پرست اضافه کرد: مردم و مسئولان در کشورهای اسلامی مسئولیت بزرگی دارند ما باید این توطئه‌ها را شناسایی و با آن برخورد کنیم. بهترین راه مقابله با این فتنه‌ها عدم توجه به آن، تأکید بر وحدت جهان اسلام و گسترش روابط است. تنها چیزی که اصلا برای ما هیچ وقت مشکل ایجاد نکرده بحث شیعه و سنی بوده است. ما اعتقادات مشترک داریم و به وحدانیت خدا و پیامبر اسلام و قرآن معتقدیم.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: به هیچ وجه نباید به اختلاف افکنی‌‌هایی که توسط دشمنان جهان اسلام صورت می‌گیرد، توجهی کرد. ما در سیاست خارجی یک اصل ثابتمان حمایت از وحدت جهان اسلام است.

مهمان‌پرست درباره موضع ایران درباره تحولات سوریه و تلاش کشورهای غربی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع با بیان اینکه ما در همه کشورها از حقوق ملت‌ها حمایت می‌کنیم و معتقدیم هر تصمیمی که اکثریت مردم در هر کشوری اتخاذ کنند، همه باید به آن احترام بگذارند، گفت: بحران سوریه به راحتی قابل حل است اگر همه کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس و خارج از منطقه به خصوص کشورهای غربی مایل به حل این بحران هستند راه‌حل خیلی ساده است. معتقدیم در سوریه باید انتخابات برگزار و مردم به آنچه علاقه‌مندند انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: ولی برای برگزاری انتخابات در ابتدا باید درگیری‌ها متوقف شود. باید جلوی ارسال سلاح و دخالت خارجی در داخل سوریه گرفته شود و گفت‌وگوهای ملی بین موافقان و مخالفان در داخل سوریه برگزار و برای اینکه انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه برگزار شود بهتر است یک دولت انتقالی با موافقت گروه‌های موافق و مخالف تشکیل شود و این دولت همه کارهای مربوط به انتخابات را برعهده بگیرد و این انتخابات در کمال آرامش برگزار و اکثریت مردم سوریه هر فردی را انتخاب کردند همه به آن احترام بگذارند.

مهمان پرست خاطرنشان کرد: ولی برای ما سؤالاتی مطرح شده کشورهای غربی مدعی دفاع از مردم سوریه چرا تلاش نمی‌کنند درگیری‌ها متوقف و انتخابات برگزار شود؟ چرا هر وقت زمینه توقف درگیری‌ها فراهم می‌شود سریع سلاح‌های بیشتری به سوریه ارسال و یا منطقه پرواز ممنوع اعلام می‌کنند؟

سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: به نظر می‌آید از نتیجه انتخابات در سوریه نگرانند. وقتی از این کشورهای مداخله کننده در سوریه سوال می‌کنیم چرا برای برگزاری انتخابات شرط می‌گذارید می‌گویند چون گروه‌های مسلح مخالف رژیم سوریه هستند ما نظر آنها را منعکس می‌کنیم.

مهمان‌پرست اظهار داشت: آیا دموکراسی این است که یک گروه 100 هزار نفره به جای 22 میلیون نفر جمعیت سوریه تصمیم بگیرند؟

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: چرا از برگزاری انتخابات در سوریه می‌ترسند؟ حتما نسبت به نتیجه آن تردید دارند. می‌خواهند رویه خطرناکی را در سوریه پایه‌گذاری کنند. اگر قرار باشد در هر کشوری گروه مسلح خطرناکی ایجاد کنند که با دولت درگیر شود و همه کشورهای غربی به آنها پول و سلاح بدهند این گونه می‌توان بقیه کشورها را از پا درآورد.

وی تصریح کرد: ما نباید اجازه دهیم یک رویه نادرست پایه گذاری و کشورهای غربی به این بهانه نظام‌های کشورهای دیگر را از پا در بیاورند. ضمن اینکه موقعیت سوریه به گونه‌ای است که در نزدیکی رژیم صهیونیستی قرار دارد و کشورهای غربی که مدعی اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوریه هستند به دنبال منافع مردم سوریه نیستند بلکه به دنبال تأمین منافع رژیم صهیونیستی هستند. ادامه بی ثباتی در سوریه فقط به نفع اسرائیل است. به همین خاطر کشورهای غربی اصلا تلاش نمی‌کنند که مشکل در سوریه حل شود. کشورهای اسلامی باید با هم همکاری و این مشکل را با کمک همدیگر حل کنند. ما برای حل مسئله سوریه و حل مشکلات در دیگر کشورها آمادگی کامل داریم و معتقدیم اندونزی هم می‌تواند در این زمینه کمک بزرگی باشد.

وی در خصوص ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد در راستای حل بحران سوریه به اجلاس اخیر سران جنبش در تهران و پرداختن به موضوع سوریه در این نشست اشاره کرد و گفت: با حضور همه کشورها چند بند اختصاصی برای سوریه تصویب شد. تأکید بر لزوم توقف درگیری‌ها و مقابله با دخالت کشورهای خارجی از جمله آنها بود.

مهمان‌پرست اضافه کرد: ارسال کمک‌های انساندوستانه برای مردم آسیب دیده جزو مصوبات بود. تأکید بر حقوق مردم برای تعیین سرنوشت و آینده آنها از دیگر بندها بود. در ادامه ما تلاش‌های خود را در این زمینه دنبال کردیم و درصدد تشکیل یک گروه تماس برای پیگیری مسئله سوریه هستیم و در پیشنهادی که آقای مرسی رئیس جمهور مصر داشت در کمیته چهارجانبه با حضور ایران، مصر، ترکیه و عربستان حضور فعالی داریم. ما با آقای کوفی عنان همکاری خوبی شروع کردیم و بعد از استعفای ایشان و تعیین اخضر ابراهیمی این همکاری‌ها به شکل بسیار خوبی ادامه دارد. یک طرح شش ماده ای را برای حل بحران سوریه به همه طرف‌ها ارائه کردیم و به همه تلاش‌ها برای ایجاد ثبات در اسرع وقت در سوریه ادامه خواهیم داد.

سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما می‌توانیم به همدیگر کمک کنیم و کشورهای مسلمان باید فعال باشند. ما باید از ظرفیت‌های دو کشور و دیگر کشورهای مسلمان و قدرتمند استفاده کنیم. معتقدیم آینده از آن کشورهای مستقل است و می‌توانند در مدیریت جهان مشارکت داشته باشند.

به گفته مهمان پرست علت بحران‌ها در جهان به خاطر اشتباهات طرف‌های غربی است. کشورهای مستقل می‌توانند نقش بهتری در جهان ایفا کنند و ساختار جدیدی براساس عدالت و احترام به سایر ملت‌ها ایجاد شود.

۱۳۹۲/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...