نسخه چاپی

حسن روحانی و چشم‌انداز سیاست داخلی و خارجی ایران

پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 18 ژوئن 2013 در مقاله‌ای به چشم‌انداز سیاست‌های داخلی و خارجی دولت حسن روحانی پرداخت



گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 18 ژوئن 2013 در مقاله‌ای به چشم‌انداز سیاست‌های داخلی و خارجی دولت حسن روحانی پرداخت و نوشت: آیا حسن روحانی یک اصلاح‌طلب است؟ چرا محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران، نامزدی حسن روحانی را تأیید کرد؟ حسن روحانی در درجه اول یک روحانی با دیدگاه‌های اسلامی است. وی به دستگاه سیاسی و مذهبی ایران تعلق دارد و چند دهه عضو دستگاه‌های مهم قدرت بوده است. روحانی علاوه بر عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، سال‌های 1989 تا 2005 ریاست شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشته است. بنابراین، روحانی در میان مذهبی‌ها محبوبیت دارد و حتی از اعتماد و اطمینان رهبر ایران نیز برخوردار است و می‌تواند طیف‌های مختلف را به هم نزدیک کند و همگرایی سیاسی به وجود آورد.

در ادامه مقاله آمده است: روحانی، سیاستمداری ماهر است که خود را با تغییرات و شرایط در طول انقلاب اسلامی هماهنگ و متناسب کرده است. این ویژگی، وی را قادر کرد موقعیت کلیدی خود را به‌عنوان مشاور امنیتی در زمان هاشمی و خاتمی حفظ کند و در عین حال، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی بماند. دستور کار روحانی چندلایه است. نخست، دستور کار روحانی دربرگیرنده تمام بخش‌های جامعه ایران (شهری، روستایی، طبقه متوسط، روحانیان، بازار و...) است. این دستور کار به‌ویژه به دلیل رویارویی ایران با خطرات داخلی و خارجی اهمیت دارد و شکاف و چندپارگی و دو قطبی شدن ایران می‌تواند خطرساز باشد. رأی‌دهندگان ایرانی همواره اهمیت ویژه‌ای به نقش رئیس‌جمهور در مدیریت اقتصاد داده‌اند. البته دستور کار احمدی‌نژاد نیز آوردن نفت بر سر سفره‌های مردم بود. مردم ایران خواهان پایان فشارهای اقتصادی، تورم و بیکاری هستند.

در پایان مقاله آمده است: ذکر این نکته مهم است که مردم با دادن آرای خود به آقای روحانی و پس از آن، آقای قالیباف نشان دادند به نامزدهایی تمایل دارند که کمتر ایده‌پرداز باشند و بیشتر به‌عنوان مدیران کارآمد نقش‌آفرینی کنند. تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه ایران، چالش‌های اقتصادی جدی برای این کشور به وجود آورده است. اگرچه مردم، این تحریم‌ها را به دلیل دشمنی قدرت‌های غربی با جمهوری اسلامی می‌دانند و در عین حال، آگاهند که لغو تحریم‌ها در توان رئیس‌جمهور نیست؛ اما تشخیص می‌دهند که یک سیاست خارجی فعال و خلاقانه می‌تواند از اثرگذاری تحریم‌ها بکاهد یا حتی این تحریم‌ها را بی‌اثر کند. اما مطمئناً دستور کار روحانی، تعامل سازنده با همسایگان ایران و جامعه بین‌الملل بر اساس نیازهای اقتصاد ایران است؛ به‌ویژه آنکه انتخاب روحانی مورد استقبال گرم کشورهای خلیج‌فارس و غربی‌ها قرار گرفت.

۱۳۹۲/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...