نسخه چاپی

راهكاری برای بی نیازی از واردات كره

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان این كه شیر گاومیش می تواند كشوررا از واردات كره بی نیازكند،گفت: ۹۵ درصد از جمعیت گاومیش ها درآذربایجان غربی به شیوه سنتی پرورش می شوند كه به علت رعایت نكردن بهداشت نمی توان از آن برای تهیه كره استفاده كرد.

به گزارش نما، محمد علیپور در خصوص پرورش گاومیش در صنعت دامپروری کشور، گفت:استان آذربایجان غربی از دیرباز با دارا بودن مراتع و چمنزارها و چراگاه های مناسب یکی از قطب های مهم پرورش گاومیش در کشور محسوب می شود.

نماینده مردم ماکو،چالداران، پلدشت و شوط در مجلس شورای اسلامی در تشریح ویژگی های منحصر به فرد این دام، افزود: قدرت بالای سازگاری با محیط پرورش، مقاومت در برابر بیماری ها و استفاده از منابع غذایی کم ارزش مانند تفاله های نیشکر و علوفه های خشبی به جای علوفه تازه موجب برتری این دام نسبت به سایر دام ها شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه گاومیش به واسطه تولیدات با ارزش خود می تواند نقش مؤثری دراقتصاد کشور داشته باشد، تصریح کرد: گاومیش به دلیل برخورداری از ویژگی هایی همچون تولید شیر با ارزش غذایی بالا و درصد پروتئین، چربی، لاکتوز،امگا سه بالا نسبت به شیر گاو و تولید گوشت با چربی و کلسترول پایین تر درمقایسه با گاو شیرده می تواند درتوسعه اقتصادی کشور بسیار مؤثر باشد.

علیپور، با تأکید بر این مطلب که شیر گاومیش می تواند کشور را از واردات کره بی نیاز کند، اظهار داشت: میزان چربی شیر مورد نیاز برای کره زنی باید ۳/۵ درصد باشد که در اغلب شیرهای تولیدی کشور این میزان چربی وجود ندارد اما میزان چربی شیر گاومیش حدود ۶ درصد است که این مهم منجربه تولید کره از این شیرمی شود.

وی، در تشریح علت مغفول ماندن پرورش گاومیش در صنعت دامپروری، افزود: ۹۵ درصد از جمعیت گاومیش ها در استان آذربایجان غربی به شیوه سنتی پرورش و نگهداری می شوند که به علت رعایت نکردن بهداشت کیفیت شیرهای تولیدی آن ها کاهش یافته و نمی توان از آن برای تهیه فراورده های لبنی از جمله کره استفاده کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم دراین خصوص، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی درانجام وظایف خود ازجمله صنعتی کردن گاومیش داری های این استان کوتاهی کرده و همچنین آموزش های لازم درجهت ترویج و یافتن مکان های مناسب برای پرورش گاومیش را به روستائیان نداده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه پرورش گاومیش بیشتربه بخش خصوصی مربوط می شود، گفت: متأسفانه بخش خصوصی به دنبال صنعت هایی است که هزینه تولید کمتر و ارزش افزوده بیشتری داشته باشد به همین جهت این صنعت در کشور توسعه و گسترش نیافته است.

۱۳۹۲/۳/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...