نسخه چاپی

توكلي:

انحلال"سازمان مدیریت"غیرقانونی نبود

احمد توكلی نماینده تهران در پی تصمیم مجلس شورای اسلامی مبنی بر احیای "سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی" گفت: انحلال این سازمان وقتی توسط دولت پیشین انجام شد ما در مركز پژوهش‌ها موضوع را بررسی كردیم و دیدیم از نظر حقوقی رئیس‌جمهور حق این كار را داشته و انحلال "سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی" كار غیرقانونی نبوده است.

به گزارش نما به نقل از مشرق، رئيس پيشين مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي افزود: اما همان موقع بررسي کرديم و ديديم به لحاظ کارشناسي اين کار به مصلحت نيست.

وي افزود: "سازمان مديريت و برنامه‌ريزي" يک مخزن فکر و مركز قدرت ارزيابي و ارائه کار كارشناسي و علمي شده بود که انحلال آن مضر بود و بدترين ضربه اين تصميم آن بود که نيروهاي سازمان مديريت را منتقل کردند و آن گنجينه فکري و ظرفيت خلاق و قدرت ارزيابي کارشناسي از بين رفت.

توکلي افزود: در نتيجه اين کار بودجه‌هايي که بعد از انحلال "سازمان مديريت و برنامه‌ريزي" تهيه شد مشکلات بيشتري داشت و قدرت ارزيابي کارشناسي و نشرياتي که مي‌توانستند به بالا بردن سطح کارشناسي کار دولت کمک کنند کاهش يافت.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه اظهار داشت: بازگشت به احياي "سازمان برنامه و بودجه" که بنده نيز طرح آن را امضا کرده‌ام ممکن است به لحاظ قانوني با مشکلاتي روبه‌رو شود.

توکلي افزود: ممکن است طبق اصل 60 قانون اساسي که تصريح مي‌کند "اعمال قوه مجريه جز در مواردي که در اين قانون مستقيما برعهده رهبري گذراده شده از طريق رئيس‌جمهور و وزرا است" و اصل 126 قانون اساسي که تصريح مي‌کند "رئيس‌جمهور مسئوليت امور برنامه و بودجه و امور استخدامي کشور را بر عهده دارد و مي‌تواند اداره آن‌ها را برعهده ديگري بگذارد"،‌ شوراي نگهبان به اين طرح ايراد بگيرد و من احتمال مي‌دهم که چنين باشد.

نماينده تهران در ادامه به رويکرد دولت منتخب درخصوص احياي "سازمان مديريت و برنامه‌ريزي" گفت: طرح مذکور ربطي به انتخابات نداشت چرا که يكي دو ماه پيش در مجلس مطرح و به هيئت‌رئيسه مجلس تقديم شد.

توکلي ادامه داد: ولي الحمدلله رئيس‌جمهور منتخب تصميم براحياي "سازمان مديريت و برنامه‌ريزي" دارد و يک همگرايي بين دولت منتخب و مجلس وجود دارد و فکر مي‌کنم نتيجه مثبت خواهد بود.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات در ادامه اظهار داشت: توجه به ساختارهاي اجرايي کشور نکته مهمي است که مورد توجه جدي قرار نمي‌گيرد.

وي تصريح کرد: اگر ساختارها درست تشکيل نشود، نتايج درست نخواهد بود يعني وقتي يک ساختار مناسبي براي اعمال اختيار رئيس‌جمهور نباشد اعمال سلايق پيدا شده و در نتيجه کار بودجه آسيب مي‌بيند و به شکلي بي‌انضباطي مالي در زندگي مردم اثرمي‌گذارد.

۱۳۹۲/۳/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...