نسخه چاپی

كاركنان پژوهش‌ همشهری: عذر‌همه ما را خواستند

به گزارش نما، روزنامه بهار نوشت:

مدیر‌مسئول روزنامه همشهری گفته خبرنگاری از روزنامه همشهری اخراج نشده است. این سخنان واکنشی به موضوع اخراج جمعی از همکاران طرف قرارداد همشهری پس از انتخابات است که در روزهای اخیر مطرح شد‌.

روز سه‌شنبه در نشست خبری احمد مسجد‌جامعی، یکی از خبرنگاران در پایان نشست خواستار توجه اعضای شورا به وضعیت تعدادی از پژوهشگران و کارمندان شرکت همشهری شد که به گفته او پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به‌طور دسته‌جمعی عذر آن‌ها را خواسته بودند. مسجد‌جامعی در همان نشست به خبرنگاران قول داد که این موضوع را پیگیری می‌کند.

دیروز اما مدیرعامل موسسه همشهری گفته «این موضوع هرگز واقعیت ندارد و متاسفانه باید گفت صرفا یک بداخلاقی رسانه‌ای است.» سخنان ذاکری در حالی است که در روزهای اخیر تعدادی از پژوهشگران و جامعه‌شناسانی که از همکاران همشهری بودند در شبکه‌های اجتماعی و نیز در جمع خبرنگاران اعلام کردند به آن‌ها گفته شده همشهری دیگر به همکاری با آن‌ها ادامه نخواهد داد.

این پژوهشگران طرف قرارداد همشهری بودند و از یک سال پیش تاکنون در زمینه‌های پژوهشی و خبری فعالیت می‌کردند. یکی از آن‌ها که در روزهای اخیر اخراج شده‌است و خواست نامش محفوظ بماند در گفت‌وگو با بهار با تاکید بر این‌که حتما آقای ذاکری از بیکاری و اخراج ما خبر دارند، گفت: «یادآوری می‌کنم که ما در ساختمان مرکزی روزنامه همشهری در خیابان افریقا، کوچه تندیس نبودیم، بلکه در یکی دیگر از ساختمان‌های همشهری واقع در خیابان افریقا خیابان یزدان‌پناه مستقر بودیم و البته طرف قرارداد،‌هم روزنامه همشهری‌بود‌.»

او با بیان این‌که کارکنان همشهری در این ساختمان فعالیت‌های پژوهشی در حوزه شهری، اجتماعی و رسانه انجام می‌دادند، افزود: «پس از انتخابات به ما گفتند همه حق و حقوق شما را تا روزی که در اینجا مشغول کار بودید پرداخت می‌کنیم اما دیگر به همکاری شما در این واحد نیاز نداریم.» او با اشاره به این‌که یک سال طرف قرارداد موسسه همشهری بوده، در ادامه گفت: «در این واحد 15 نفر شامل پژوهشگر، خبرنگار و ‌منشی به‌عنوان کارکنان ثابت مشغول به کار بودند اما همه آن‌ها در این هفته از کار بیکار شدند.»

ساختمان یزدان‌پناه یک سامانه پژوهشی بود که در عرصه رسانه‌ها و در پنج حوزه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی کار می‌کرد. مصداق‌هایی که کارکنان این ساختمان در گفت‌وگو با بهار مطرح کردند نشان می‌دهد که یکی از وظایف مهم کارکنان ساختمان یزدان‌پناه علاوه بر پایش اطلاعات، رصد اخبار مربوط به شهردار تهران بود. اطلاعاتی که به گفته کارکنان این ساختمان در اختیار مدیریت و سردبیر آن روزنامه قرار می‌گرفت.

به گفته یکی از کارکنان واحد پژوهش همشهری به تدریج فعالیت‌های کارکنان مرکز روی اخبار خاصی متمرکز شد. این‌که اظهارات شهردار تهران چه انعکاسی در رسانه‌ها داشته است و سایر جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی چه واکنش‌ها و چه فعالیت‌هایی داشته یا دارند. در این‌باره سرپرست ساختمان یزدان‌پناه نیز به بهار گفت: «وقتی طرح پژوهش مطرح شد روسای همشهری از این طرح بسیار استقبال کردند، قرار بود این طرح در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی انجام شود، اما در حوزه سیاست بیشتر از سایرحوزه‌ها مطرح شد.

او در پاسخ به این پرسش که ظاهرا نقطه ثقل فعالیت‌های شما تنها اطلاع‌رسانی برای شهردار تهران بوده است گفت: در ابتدا قرار نبود فعالیت واحد پژوهش همشهری روی بعضی موضوع‌های خاص متمرکز باشد، در واقع قرار بود مدل کار مانند سیستم مانیتورینگ بی‌بی‌سی باشد، اما نزدیک‌شدن به زمان انتخابات شکل کار را تغییر داد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا از این‌که فعالیت شما به سمت‌وسویی سیاسی کشیده شد و حالا به فعالیت‌هایتان خاتمه داده شده است حس پشیمانی دارید گفت: بسیاری از همکارانم از چنین حسی برخوردار هستند.

یکی دیگر از کارکنان این ساختمان نیز توضیح داد که تصمیم‌گیرندگان فعالیت‌های واحد پژوهش مدیرعامل، سردبیر و معاون فرهنگی همشهری بودند. او گفت ساختمان یزدان‌پناه با حدود
15 کامپیوتر، یک سرور و تشکیلات مربوط به آن تجهیز شده است.

۱۳۹۲/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...