نسخه چاپی

نقش ایرانیان خارج از كشور در رقم زدن حماسه سیاسی 24 خرداد

روز جمعه 24 خرداد مطابق با 14 ژوئن 2013،یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مجموع 36 میلیون و 704 هزار و 156 نفر در انتخابات شركت كردند كه نشان دهنده حضور 72.7 درصدی مردم در انتخابات بودوحسن روحانی با كسب اكثریت مطلق آرا به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران،انتخابات رياست جمهوري ايران در حالي برگزار شد که تمام رسانه هاي داخلي و خارجي آن را پوشش مي دادند و مثل هميشه شرکت گسترده ايرانيان در داخل و خارج از کشور و رقم زدن حماسه اي بزرگ به مات شدن رسانه هاي خارجي انجاميد .رسانه هايي چون رويترز،بي بي سي‌‌ ،خبرگزاري فرانسه و ديگر خبر گزاري ها نيز از خلق اين حماسه متعجب بودند.
مصطفي محمد نجاروزیر کشور اعلام کرد: در مجموع 36 میلیون و 704 هزار و 156 نفر در انتخابات شرکت کردند که حاکي از شرکت پرشور و بي سابقه ي ايرانيان است.
همچنين طبق روال هر دوره اين انتخابات در 96 کشور، 128 حوزه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و در حدود 290 صندوق و شعبه اخذ رای براي شرکت ايرانيان خارج از کشور که طبق اعلام «سید‌کاظم سجادی» رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور چيزي حدود 5 ميليون نفر ارزيابي مي شود برگزار شد.

قبل از برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري وزير کشور درباره تمهيداتي که براي ايرانيان خارج از کشور در نظر گرفته شده بود خبرهايي داده بود.

وزیر کشور در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود:تمامي شرايط را براي برگزاري انتخابات در خارج از کشور مهيا کرده ايم و اميدواريم که ایرانیان خارج از کشور با حضور حداکثری خود در انتخابات روز جمعه در تعیین سرنوشت خود مشارکت کرده و نقش موثری در خلق حماسه سیاسی داشته باشند.

همچنين "سید کاظم سجادی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به استقبال ايرانيان مقيم خارج از کشور در انتخابات رياست جمهوري یازدهم، گفت: همگام با حضور پرشور ملت قهرمان ايران در کشورمان در پاي صندوق‌هاي رأي و خلق حماسه سياسي، هموطنانمان در خارج از کشور با شرکت در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نیز حضوري فعالانه و آگاهانه داشتند.

وی در ادامه افزود: ایرانیان مقیم خارج از کشور نشان دادند که شرکت در سرنوشت سياسي کشور شامل همه ايرانيان در اقصی نقاط جهان بوده، لذا بايد این مطلب را دانست که استقبال ايرانيان از انتخابات رياست جمهوري همانند دوره‌هاي گذشته بسيار مطلوب و مسئولانه بوده است.

مدیر کل ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه کشورمان در رابطه با عملکرد برگزارکنندگان انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: با دستور شروع انتخابات توسط وزير کشور از حدود 6 ماه پيش، ستادي در اداره کل امور ايرانيان با مسئوليت بنده تشکيل شد که وظیفه اين ستاد هماهنگي میان نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران و وزارت کشور برای برگزاری هرچه بهتر در فرآیند اجرايی انتخابات بود.

سجادی تصریح کرد: هيئت اجرايي به نمايندگي از جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور وظيفه هماهنگی بر روند اجرایی انتخابات را برعهده داشت که به حول و قوه الهي انتخابات به نحواحسن در شعب اخذ راي در خارج از کشور برگزار شد.

وی با اشاره به اعلام نتایج آراء انتخابات در خارج از کشور، اظهار داشت: با توجه به گستردگي برگزاري انتخابات در سراسر جهان از شرق (نيوزيلند و استراليا) تا غرب (کشورهاي آمريکايي) وزارت خارجه باید براي اخذ رأی يک مسير 24 ساعته را طی می‌کرد که خوشبختانه نتايج آراء به‌موقع اخذ و ارسال شد.

سجادی ادامه داد: طبعا هيچگونه تاخيري در اين زمينه از سوي هيچ يک از نمايندگي‌ها و ستاد انتخابات خارج از کشور صورت نگرفت.

مدیر کل ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه کشورمان با اشاره به تعداد صندوق‌های رأی در خارج از کشور، تصریح کرد: تمهيدات در نظر گرفته شده در 96 کشور جهان شامل 128 حوزه و 280 شعبه اخذ رأي بود.

سجادی اظهار داشت: در برخي از کشورها همچون آلمان، هند، چين، که وزارت خارجه سر کنسولگری داشته این کشورها به‌عنوان حوزه اخذ رأی محسوب شدند و طبعا در هر حوزه که نماينده اصلي سفارت است با وجود مقدورات و هماهنگي که بايد با مقامات محلي انجام می‌شد، شعب اخذ راي با يک صندوق برقرار شد.

مدیر کل ایرانیان خارج از کشور با اشاره به چگونگی برگزاري انتخابات در سوريه، ترکيه و عراق و با توجه به شرايط فعلی در اين کشورها تصریح کرد: انتخابات در سوريه، ترکيه و عراق همانند ساير کشورها برگزار شد و مشکلي در انجام آنها مشاهده نشد.

سجادی تاکید کرد: در ترکيه حوزه‌های صندوق اخذ رأی در شهرهای آنکارا، استانبول، ارضروم و طرابوزان و در سوريه در شهر دمشق مستقر بود.

وی ادامه داد: در کشور عراق با توجه به حضور زوار صندوق اخذ راي به صورت سيار در نظر گرفته شد که هیچ‌گونه مشکلي براي شرکت زائرين در انتخابات به وجود نیامد.

سجادی در تشریح سيستم نظارتي برانتخابات در خارج از کشور افزود: در خارج از کشور نيز همانند ايران براي نظارت بر انتخابات، ناظرين شوراي نگهبان از سوي مرکز تعيين شد.

وی تصریح کرد: در برگزاري انتخابات هيئت نظارتی که از سوي شوراي نگهبان منصوب شده بود در وزارت امور خارجه متشکل از همکاران اين وزارت برای نظارت بر روند اجرایی انتخابات از طريق نمايندگان خود در پاي صندوق‌هاي رأي در خارج از کشور حضور داشتند.

مدیر کل ایرانیان خارج از کشور در پایان با اشاره به شمارش آراء در کشورهای خارجی، خاطر نشان کرد: پس از پايان ساعت رأي‌گيري در شعب اخذ راي در خارج از کشور با نظارت ناظر شوراي نگهبان و هيئت اجرايي شمارش آراء آغاز و پس از تکميل فرم‌هاي مربوطه، نتايج نهایی به مرکز اعلام شد؛ بنابراین هيچ صندوقي به ايران ارسال نشد.

۱۳۹۲/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...