نسخه چاپی

جزئیات احداث رآكتور هسته‌ای شیراز

این رآكتور در نزدیكی شمال شیراز قرار دارد و می‌تواند این شهر را به قطب مطالعات دانش هسته‌ای تبدیل كند و در صورت تأمین دقیق اعتبار، این پروژه سه تا پنج سال آینده افتتاح می‌شود.

به گزارش نما به نقل از شبکه ایران رییس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: این مکان در نزدیکی شمال شیراز در پهنه ای به وسعت 80 هکتار است و با نزدیکی به مراکز دانشگاهی شیراز و ظرفیت های علمی این شهر می تواند شیراز را به قطب مطالعات دانش هسته ای تبدیل کند.

آقای عباسی نزدیکی به فرودگاه بین المللی ، تامین منابع آب و شرایط مناسب از لحاظ زمین شناسی از جمله دوری از گسل ها را از عوامل مهم برای مکان یابی این راکتور عنوان کرد.

وی افزود : طراحی این راکتور به پایان رسیده و راکتور 10 مگاواتی شیراز ، راکتوری تحقیاتی و از نوع آب سبک استخری است که پس از راکتور تهران دومین راکتور تحقیاتی کشور می شود.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: دانش ساخت راکتورهای استخری در کشور بومی شده و همه تجهیزات ساخت این راکتور از جمله ساخت جرثقیل قطبی، تجهیزات بتن ریزی ، طراحی و ساخت اتاق کنترل در داخل کشور موجود است و هیچگونه احتیاجی به کشورهای دیگر نداریم.

آقای عباسی تولید رادیو داروها ، مطالعات تحقیاتی و آزمایش سوخت تولید شده در اصفهان را از جمله اهداف راه اندازی این راکتور عنوان کرد.

وی گفت : اعتبار ساخت این راکتور از منابع ملی تامین می شود و در صورت تامین اعتبار پیش بینی می شود که در سه تا پنج سال آینده به بهره برداری برسد.

با پایان مکان یابی این راکتور ، قرار است عملیات اجرایی ساخت این راکتور آغاز می شود.

استانداری فارس و سازمان انرژی اتمی کشور 2 ماه پیش تفاهم نامه ای برای همکاری ها و تعاملات هسته ایی از جمله ساخت این راکتور و مرکز پرتو دهی هسته ای منعقد کردند.

فارس قطب کشاورزی هسته ای کشور می شود

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به توافق نامه استان فارس و سازمان انرژی اتمی ایران، گفت: فارس قطب تولید محصولات کشاورزی است و در این راستا با توجه به سیاست های جدید سازمان انرژی اتمی در خصوص استفاده از این انرژی در بخش کشاورزی این توافق نامه به انجام رسید.

عباسی تصریح کرد: سیاست ما استفاده از انرژی اتمی کاربرد پرتو و ترویج کشاورزی هسته ای است تا از این راه بتوانیم به نمونه های مقاوم در برابر خشکی و شوری دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: استان فارس به دلیل اینکه از داشتن دریاچه و یا نزدیک بودن به آب های آزاد محرم است پتانسیل ایجاد نیروگاه برای تولید برق ندارد اما با توجه به سوابق فنی و دانش های موجود در این استان توانایی پذیرش راکتور تحقیقاتی کوچک را دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به زمان راه اندازی راکتور فارس تاکید کرد: باید توجه داشت که کار تجربی نیاز به آزمایش های قوی دارد، امروز طراحی راکتور روبه اتمام است و ما در انتظار نهایی شدن زمین راه اندازی این راکتور هستیم.

عباسی تصریح کرد: چنانچه اعتبارات به موقع تامین شود و اتفاقی خارج از روند عادی روی ندهد حدود سه تا پنج سال دیگر این راکتور قابل بهره برداری است.

تولید 100 دستگاه شتاب دهنده پزشکی در کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توان استان فارس در بخش پزشکی و استفاده هسته ای در این بخش یادآور شد: استان فارس در بحث پزشکی هسته ای از گذشته فعالیت های مختلفی را انجام داده اما در این مباحث اولویت ما ساخت شتاب دهنده های پزشکی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: در حال حاضر 40 دستگاه شتاب دهنده پزشکی در بیمارستان های کشور فعال است که این تعداد باید طی 10 سال آینده به 100 شتاب دهنده پزشکی برسد.

عباسی تصریح کرد: شیراز با توجه به وضعیت جذب توریست می تواند در بخش پرتو درمانی نیز فعالیت های خود را توسعه دهد.

وی با اشاره به میزان هزینه های راه اندازی این راکتور در شیراز افزود: ساخت راکتور کاری ملی است که بودجه آن را دولت پرداخت می کند اما در بخش کشاورزی بیشتر منابع مالی استانی است و مزارع نمونه کشاورزی و مراکز علمی را استان باید با سازمان هماهنگ کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: در بخش تابش دهی گاما نیز بدون دریافت هزینه آن را در اختیار متقاضیان قرار می دهیم.

عباسی تاکید کرد: راکتور در حال طراحی برای تامین سوخت مجتمع صفحه ای از نوع استخری آب سبک با توان 10 مگاوات است و توان تولید رادیو دارو و در صنایع سوخت هسته ای قابل استفاده است.

آغاز عملیات اجرایی در آینده نزدیک

استاندار فارس گفت: محل احداث راکتور هسته‌ای آب سبک شیراز، در حاشیه شهر زرقان، مشخص شده است و امیدواریم در آینده نزدیک، عملیات اجرایی احداث آن آغاز شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، حسین صادق‌عابدین در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان فارس گفت: با تغییر شرایط آب و هوایی و تغییر شرایط کشاورزان، باید تحقیقات در زمینه کشاورزی، نیز تغییر کرده و فعالانه عمل کند تا با ارائه دستاوردهای نوین علمی، باعث پایداری در تولید محصولات کشاورزی شود.

وی با تاکید براینکه باید با استفاده از روش‌های جدید و کاهش هزینه‌هایی مانند مصرف آب و سموم کشاورزی، بهره‌وری کشاورزان افزایش یابد، خاطر نشان کرد: راکتور آب سبک استان فارس به زودی احداث خواهد شد و از تحقیقات بخش کشاورزی پشتیبانی خواهد کرد.

استاندار فارس با تاکید بر این که راکتور هسته‌ای استان فارس باعث سرعت گرفتن تحقیقات در زمینه کشاورزی این استان خواهد شد، افزود: محل احداث راکتور هسته‌ای آب سبک شیراز در حاشیه شهر زرقان مشخص شده است و امیدواریم در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز شود.

صادق‌عابدین با بیان این که مرکز تحقیقات کشاورزی استان نیازهای بخش وسیعی از کشور در زمینه ارقام جدید قابل کشت را تامین می‌کند، خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ رقم جدید بذر قابل کشت به‌زودی در استان فارس برای استفاده کشاورزان کشور معرفی خواهد شد.

۱۳۹۲/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...