نسخه چاپی

برای اولین بار كنكور سراسری و آزاد با هم

امسال تعداد داوطلبان شركت كننده در آزمون سراسری ۱۸ هزار نفر بیشتر شده است. ورود به دانشگاه اعم از دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد با یك آزمون انجام می گیرد.

به گزارش نما، دکتر ابراهیم خدایی امروز نشست خبری در سازمان سنجش آموزش کشور برگزار کرد و اعلام کرد چهل و سومین کنکور سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در روزهای ۶، ۷ و ۸ تیرماه با حضور یک میلیون و ۸۳ هزار و ۵۷۱ نفر در ۳۵۰ شهر و ۱۴ کشور خارجی و ۵ گروه آزمایشی برگزار می شود.

وی افزود: توزیع کارت داوطلبان کنکور سراسری به صورت اینترنتی از دوم تیرماه آغاز می شود و داوطلبان گروه های آزمایشی ریاضی - فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی می توانند برحسب شرکت در گروه های آزمایشی خود کارت مربوطه را پرینت کنند. همچنین داوطلبانی که در گروه های هنر و زبان نیز شرکت کرده اند باید دو یا سه کارت پرینت کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت داوطلب در صورتی که در کارت آزمون خود در بخش های جنس، دین، زبان، معلولیت و بهیاری مغایرت مشاهده کرد باید به باجه های رفع نقص سازمان سنجش که در اطلاعیه های سازمان اعلام شده است، مراجعه کند اما برای سایر موارد می تواند با ورود به بخش ویرایش، کارت خود را اصلاح کند.

اعلام نتایج اولیه آزمون در روز ۱۲ مردادماه و نتایج نهایی کنکور سراسری در روز ۲۱ شهریورماه
وی گفت: نتایج اولیه آزمون سراسری در روز ۱۲ مردادماه به صورت کارنامه منتشر می شود و ۱۷ مردادماه انتخاب رشته آزمون آغاز می شود. نتایج نهایی کنکور سراسری در روز ۲۱ شهریورماه اعلام می شود.
خدایی گفت یک میلیون و ۲۲۳ هزار و ۴۴۴ کارت ورود به جلسه آزمون سراسری توزیع می شود که این موضوع به دلیل شرکت برخی از داوطلبان در دو یا سه گروه آزمایشی است.

برای اولین بار کنکور سراسری و آزاد با هم
وی با اشاره به نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد گفت: امسال تعداد داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری ۱۸ هزار نفر بیشتر شده است. ورود به دانشگاه اعم از دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد با یک آزمون انجام می گیرد اما انتخاب رشته با استفاده از نتایج آزمون سراسری در دانشگاه آزاد، راسا از سوی این دانشگاه صورت می گیرد و دو فرم انتخاب رشته در زمان انتخاب رشته منتشر خواهد شد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به افزایش و کاهش میزان داوطلبان در گروه های آزمایشی مختلف خاطرنشان کرد: به غیر از گروه علوم تجربی در سایر گروه های آزمایشی شاهد کاهش تعداد داوطلب بوده ایم. تعداد داوطلبان گروه علوم تجربی ۵۷ هزار نفر بیشتر از از سال گذشته بوده است و گروه علوم انسانی با بیشترین کاهش ۲۸ هزار نفر از سال گذشته کمتر داوطلب دارد.
وی اضافه کرد: ۵۹.۴۲درصد شرکت کنندگان در آزمون سراسری را زنان و ۴۰.۵۸ درصد شرکت کنندگان را در آزمون سراسری مردان تشکیل می دهند.

خدایی گفت: آزمون سراسری گروه ریاضی با حضور ۲۵۱ هزار و ۹۵۶ نفر در صبح پنجشنبه ۶ تیر ماه برگزار می شود و ۳۹.۴۱ درصد زن و ۶۰.۵۹ درصد مرد هستند. آزمون سراسری گروه هنر ۱۵۴ هزار و ۷۷ داوطلب در بعدازظهر پنجشنبه برگزار می شود و ۱۵/۷۳ درصد زن و ۸۵/۲۶ درصد مرد هستند.

وی اضافه کرد: آزمون سراسری گروه علوم تجربی با حضور ۵۰۷ هزار و ۵۷۵ نفر شرکت کننده در صبح جمعه ۷ تیر برگزار می شود که ۶۶.۸۰ درصد زن و ۳۳.۲۰ درصد مرد هستند. آزمون زبان خارجی در بعدازظهر جمعه با حضور ۱۰۹ هزار و ۸ نفر داوطلب برگزار می شود که از این تعداد ۷۷.۱۴ درصد زن و ۲۲.۸۶ درصد مرد هستند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: تعداد ۲۹۷ هزار و ۶۵۵ داوطلب در گروه علوم انسانی در صبح شنبه ۸ تیر شرکت می کنند که از این تعداد ۶۲.۴۰ درصد زن و ۳۷.۶۰ درصد مرد هستند.
خدایی درباره ظرفیت پذیرش در دانشگاه های سراسری گفت: تاکنون ظرفیت ۶۷۷ هزار و ۹۶۰ نفر برای پذیرش در دانشگاه های سراسری اعلام شده است که امکان افزایش آن نیز وجود دارد.

وی با اشاره به درصد ظرفیت پذیرش در گروه های آزمایشی مختلف گفت: گروه آزمایشی ریاضی - فنی با ۸۷ درصد پذیرش بالاترین میزان پذیرش را داراست. گروه انسانی با ۸۳ درصد پذیرش، گروه هنر با ۴۳ درصد پذیرش و گروه زبان با ۳۲ درصد پذیرش در رتبه های بعدی قرار دارند. گروه علوم تجربی با ۳۱ درصد پذیرش کمترین میزان پذیرش را داراست.

وی افزود: در صورتی که رشته های چند گروهی مانند مدیریت را از گروه علوم تجربی حذف کنیم شانس قبولی در گروه علوم تجربی ۱۷ درصد خواهد بود و از هر ۱۰۰ نفر ۱۷ نفر وارد دانشگاه می شوند. در گروه تجربی کمترین ظرفیت سازی صورت گرفته و امیدواریم با کمک وزارت بهداشت و علوم ظرفیت سازی صورت گیرد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اضافه کرد: ظرفیت پذیرش ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته اضافه شده است.

۱۳۹۲/۴/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...