نسخه چاپی

تظاهرات یونانی‌ها در پی خودكشی یك بازنشسته


هزاران تن از مردم آتن در نزديکي محلي که يک مرد مسن يوناني اخيرا در اعتراض به مشکلات اقتصادي در آن‌جا اقدام به خودکشي کرده بود، تظاهرات برگزار کرده‌اند.

بر اساس اين گزارش، صبح چهارشنبه (۱۶ فروردين، ۴ آوريل) يک داروساز بازنشسته ۷۷ ساله در اعتراض به تدابير رياضتي دولت يونان، در نزديکي پارلمان اين کشور در آتن با شليک گلوله اقدام به خودکشي کرد.

به گفته شاهدان اين حادثه، اين مرد لوله تفنگ را روي سرش قرار داد و پس از گفتن اين جمله که "من بدهکارم، ديگر نمي‌توانم اين وضعيت را تحمل کنم" با شليک گلوله اقدام به خودکشي کرد.

در يادداشتي که در جيب اين مرد پيدا شد، آمده بود:"همه اميد من به زندگي (از سوي دولت) نابود شده است و شاهد عدالت نيز نيستم. پيش از آن‌که مجبور شوم براي يافتن غذا در زباله‌ها جستجو کنم چاره‌اي ندارم مگر اين‌که به يک پايان شرافتمندانه دست بزنم"

هزاران تظاهرکننده يوناني چهارشنبه شب به منظور اعتراض به فقر گسترده و مشکلات اقتصادي کشورشان در ميدان مرکزي سينتاگما تجمع کردند. اين ميدان، محل خودکشي بازنشسته ۷۷ ساله يوناني نيز بود.

آن‌ها در حالي‌که شمع، شاخه‌هاي گل و دست‌نوشته‌هايي به همراه داشتند، ضمن محکوم کردن بحران اقتصادي شعارهايي نظير"اين يک خودکشي نبود بلکه قتلي بود که دولت مرتکب آن شد" سر دادند.

يک معترض ۵۴ ساله در اين خصوص گفت:"اين، جايي است که آن‌ها ما را به آن رسانده‌اند. آيا واقعا انتظار دارند يک مستمري بگير با حقوقي معادل ۳۰۰ يورو در ماه زندگي کند؟"

هم‎زمان با اقدام پليس در شليک گاز اشک‌آور به سوي گروهي از معترضان يوناني، درگيري‌هايي در نزديکي پارلمان اين کشور روي داد. معترضان به سوي پليس کوکتل مولوتوف پرتاب کردند.

لوکاس پاپادموس، نخست وزير يونان با انتشار بيانيه‌اي درباره اين خودکشي ابراز تاسف کرد.

در اين بيانيه آمده است:"اين‌که يک انسان مجبور به خودکشي شود دردناک است. در اين زمان‌هاي دشوار براي اقتصاد ما بايد همگي - دولت و شهروندان- از نزديکاني که در نااميدي به سر مي‌برند، حمايت کنيم."

يونان از سال ۲۰۱۰ در بحران مالي به سر مي‌برد و از همان زمان به استفاده از بسته‌هاي بين‌المللي نجات اقتصادي اتکا کرده است.

آتن براي تضمين اين بسته‌هاي نجات، به اجراي تدابير رياضتي سخت‌گيرانه‌اي از جمله کاهش حقوق بازنشستگي و دستمزدها روي آورده است. اجراي اين تدابير رياضتي با افزايش وخامت اقتصادي موجب از بين رفتن هزاران فرصت شغلي شده است.

دفتر "آمار اتحاديه اروپا" موسوم به "يورواستت"، ميزان بي‎کاري يونان در دسامبر ۲۰۱۱ را ۲۱ درصد اعلام کرد.

۱۳۹۱/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...