نسخه چاپی

ناجي ايران در كره:

نام من هم مثل خداداد ماندگار شد

عکس خبري -نام من هم مثل خداداد ماندگار شد

نامم مانند خداداد عزیزی در تاریخ این بازیها جاودانه شد و مردم هیچگاه این گل را فراموش نخواهند كرد؛ گلی كه باعث شد به عنوان تیم نخست و سرگروه به جام جهانی 2014 برزیل برویم.

به گزارش نما به نقل از روزنامه شما، شاید کمتر کسی فکر می کرد روزی انتخاب کی روش از بازیکنان دورگه شاغل در لیگهای خارج از ایران بتواند روزی منجی ایران و کی روش بشود، اما قوچان نژاد با سه گلی که در سه بازی آخر ایران در دور مقدماتی جام جهانی برزیل زد که از قضا دو گل از این سه گل سه امتیازی بود توانست تمام نگاه های فوتبالدوستان را در این روزهای خوش صعود به جام جهانی به خود معطوف کند. سایت فیفا هم به تمجید از این فوتبالیست خراسانی ایران می پردازد و در تمجید از شوت بسیار زیبای او به دروازه کره ای ها می پزدازد، در شبی که ایرانی ها توانستند تنها یک شوت به سمت دروازه کره ای ها بزنند ، قوچی منجی ایران و کی روش شد و تک شوت ایران به سمت دروازه چشم بادامی ها توسط رضا قوچان نژاد به گل برتری ایران بدل شد، گلی که هم برای او و هم برای کی روش و شاید برای تک تک ایرانی ها خیلی مهم بود.
ما با گل قوچان نژاد توانستیم مسافر برزیل شویم و اکنون قوچان نژاد که به  قول بسیاری از کارشناسان جایگزین مناسبی برای  علی دایی در خط هافبک ایران می باشد فرصت حضور در جام جهانی را پیدا کرده، فرصتی که شاید همه فوتبالیستهای حال حاضر دنیا حسرت آن را می خورند ،برای این منظور با رضا قوچان نژاد هم کلام شدیم تا از کم و کیف همه ماجراهای این روزهای تیم ملی را از زبان خود قوچان نژاد آگاه شویم:

 
گلی که به کره جنوبی زدی از گل های ماندگار تاریخ فوتبال ایران خواهد شد؟
از گلزنی من مهمتر این است که تیم ملی توانست به جام جهانی صعود کند،گرچه به خوبی میدانم با این گل، من هم نامم مانند خداداد عزیزی در تاریخ این بازیها جاودانه شد و مردم هیچگاه این گل را فراموش نخواهند کرد؛ گلی که باعث شد به عنوان تیم نخست و سرگروه به جام جهانی 2014 برزیل برویم.

پس این طور که معلوم است از اخبار فوتبال ایران حتی قبل از پیوستن به این تیم نیز با خبر هستی؟
من به عنوان یک ایرانی از مدت ها قبل تیم کشورم برایم مهم بود و تمام اخبار و جزییات آن را از مدت ها قبل پیگیری می کردم در حال حاضر هم که به تیم ملی کشورم دعوت شدم این اخبار از اهمیت ویژه و به خصوصی برای من برخوردار شده است.
 
حتما مهمترین گل زندگی ات بوده؟
همه گلهایی که زده ام برایم مهم هستند. من همه گلهایم را دوست دارم. وظیفه ام گلزنی است اما اینکه به هدفمان رسیدیم از همه چیز برایم شیرین تر است.
 
شبی که توانستیم کره را در خاک خود شکست دهیم همانند جام جهانی 2006 ایران نخوابید و بسیاری از هم وطنان عزیزمان تا صبح در خیابان ها به جشن و پایکوبی پرداختند، خیلی ها این پیروزی را حاصل زحمات تو می دانند؟
من در کره جنوبی بودم؛ اما شنیدم که مردم بعد از مسابقه برابر کره جنوبی و صعود تیم ملی به جام جهانی تا صبح به شادی پرداختند و از این که دیدم مردم چقدر خوشحال هستند، شاد شدم. انشاءالله این رویه ادامه داشته باشد و ما بتوانیم در جام جهانی نیز نتایج لازم را بگیریم.البته باید بگویم پیروزی های اخیر فوتبال ایران حاصل کار یک نفر نیست و همه اعضای تیم ملی در به دست آوردن این پیروزها نقش داشتند .
اما بعد از کسب نتایج نه چندان مطلوب در دور رفت مرحله گروهی کمتر کسی فکرش را می کرد که به صورت مستقیم به جام جهانی برویم؟
اگر یادتان باشد در هنگامی که ما در بازیهای رفت مقدماتی جام جهانی نتوانستیم نتایج لازم را بگیریم بنده، گفته بودم که همچنان شانس داریم که مستقیم به جام جهانی صعود کنیم؛ اما بسیاری با این حرف من مخالف بودند؛ خدا را شکر توانستیم به جام جهانی برویم.
وقتی برای اولین بار به تیم ملی دعوت شدی خیلی افراد به کی روش انتقاد کردند که چرا یک بازیکنی که سالها در ایران نبوده را به تیم ملی دعوت کرده اما تو در سه بازی آخر تیم ملی سه گل خیلی مهم زدی.
واقعیت این است که من زیاد اهل روزنامه خواندن نیستم و نمی دانم به آن صورت درباره ام چه می گویند. این چیزهایی هم که شما دارید به من می گویید را فقط شما رسانه ایها می دانید و افرادی که روزنامه خوان هستند. هر کس هر چیزی را می تواند بگوید و واقعا برای من فرقی نمی کند که چه چیزهایی درباره من گفته اند یا می گویند. برای من مهمترین نکته موفقیت تیم ملی و خوشحال کردن مردم است. تنها برای این هدف می جنگم. فرمول کارم هم مشخص است، زحمت و تلاش. یعنی کار دیگری نمی توانم انجام بدهم. اگر حرفی درباره من زده می شود، من فقط می توانم با تمرین و زحمت توانایی ام را نشان بدهم.
 
فکر می کنی در جام جهانی همانند سه بار دیگری که به این مسابقات راه پیدا کردیم در حد زنگ تفریح برای دیگر تیم ها باشیم ؟
به صراحت میگویم ما میتوانیم در جام جهانی نیز عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش بگذاریم؛ اما باید از هماکنون برای این رقابتها برنامهریزی کنیم و با هدفگذاری پیش برویم، نباید حتی یک روز را از دست بدهیم، بلکه باید با انجام بازیهای تدارکاتی و اردوهای مناسب پا به این رقابتها بگذاریم . چون در جام جهانی دیگر جای اشتباه نیست، نمیتوان ساده از کنار اتفاقات هر چند به ظاهر کوچک هم گذشت؛ فدراسیون باید هر چه را کرش میخواهد ، فراهم کند .

ایران در سال 1978 با سرمربیگری حشمت مهاجرانی به جام جهانی صعود کرد در جام جهانی 1998 هم با گل خداداد عزیزی به جام جهانی رفت و حالا با گل رضا قوچاننژاد به جام جهانی 2014 برزیل صعود کرد که هر 3 نفر از استان خراسان هستند؛ به نظر خراسانی ها کارگشای فوتبال ایران در روزهای سخت و حساس هستند؟
همه ایرانیها در تمام دنیا از این اتفاق شادند. خانواده ام هم که در هلند هستند خیلی از این برد خوشحال بودند. درست است که من زیاد با خبرنگارها در ارتباط نیستم اما با خانواده ام مدام در تماس هستم. بعد بازی با آنها حرف زدند. گفتند به من افتخار می کنند. البته درباره آن گل هم باید بگویم برایم واقعا اهمیت ندارد که من گل زدم. تلاش همه بازیکنان بود و خدا را شکر ما به جام جهانی رفتیم آن هم با همت همه کسانی که در سفر به کره با ما همراه بودند. این هم قسمت است من خوشحالم و نمیدانم چه بگویم آن دو نفر  افتخار فوتبال خراسان هستند من هم خوشحالم که در کنار آنان هستم و شاید روزی به فوتبال خراسان بازگردم؛ البته فعلاً میخواهم به حضورم در فوتبال اروپا ادامه بدهم؛ اکنون هم در باشگاه استاندارد لیژ وضعیت خوبی دارم و در این تیم خواهم ماند.

پس یعنی در استاندارد لیژ می مانی و فصل آینده هم در این تیم خواهی بود؟
من با استاندارد لیژ قرارداد سه ساله دارم و باید از هفته بعد کارم را دوباره شروع کنم. امیدوارم در فصل آینده بتوانم در لیژ هم موفق باشم.
 
اشکان دژاگه در جشن صعود غایب بود از آنجا که رابطه صمیمانه ای با او داری ناراحت نشدی که او در جشن صعود حضور نداشت؟
واقعا حیف شد. مصدومیت به اشکان اجازه نداد در کره و جشن صعود کنارمان باشد اما حتما این صعود برای او هم شیرین است. اشکان در چند بازی خیلی مهم کنار ما بود و زحمت کشید و امیدوارم در جام جهانی کنار ما باشد و به تیم ایران کمک کند.

تو به عنوان یک بازیکن حرفه ای فوتبال با مربیان زیادی کار کرده ای؛ فکر می کنی کی روش چه چیزی داشت که باعث شد ایران بهترین نتایج تاریخش را در رقابتهای انتخابی جام جهانی کسب کند؟
نمی دانم درباره کی روش چه چیزی می توانم بگویم. اگر کی روش نبود، من هم در کنار تیم ایران نبودم. او خیلی برای تیم زحمت کشید. وقتی صعود کردیم برای بازیکنان، خانواده هایشان و مردم خیلی خوشحال بود اما شادی بزرگ من برای کی روش بود که خیلی زحمت کشید. کی روش خیلی سختی کشید اما نشان داد که چقدر حرفه ای است. در ماهی به این مهمی که پر بود از استرس و هیجان، تیم را به خوبی آماده کرد و این بزرگی کی روش را نشان می دهد.

آن طور که معلوم است قرارداد کی روش تا پایان جام جهانی تمدید شد؛ البته این حرفها به صورت شینده های خبری است و به صورت رسمی چیزی اعلام نشده، فکر می کنی کی روش می تواند در جام جهانی برای ما مفید باشد؟
مطمئن باشید که اگر کی روش برود فوتبال ایران ضرر بزرگی می کند. این اتفاق بدی خواهد بود. کی روش نزدیک به سه سال است که در فوتبال ایران حضور دارد. همه بازیکنان را می شناسد و بازیکنان هم به افکار تاکتیکی او عادت کرده اند. من اصلا نمی توانم باور کنم که کی روش در جام جهانی نباشد. چطور می شود که یک مربی بعد صعود تیم به جام جهانی برود؟! به نظر من اگر این اتفاق بیفتد، مثل این می ماند که خلبانی را در وسط هوا از هواپیما بیرون کنیم! فوتبال ایران به کی روش نیاز دارد.

حرف آخر؟
مثل تمام ایرانی ها از صعود به جام جهانی خوشحال هستم و از این بابت در پوست خود نمی گنجم، امیدوارم بتوانیم در برزیل نتایج قابل قبولی بگیریم و نام و پرچم ایران را در برزیل افراشته نگه داریم و برای کشورمان افتخار آفرین باشیم ، راه بسیار سختی داریم و به نظر کار اصلی ما الان بعد از صعود به جام جهانی آغاز شده است.
گفتگو از علیرضا حاجی میرزابابا

۱۳۹۲/۴/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...