نسخه چاپی

BBC: چرا كسی جلوی پیروزی روحانی را نگرفت؟

روحانی برای چرخش سكان این كشتی تمام تلاشش را خواهد كرد، ولی تحت هیچ شرایطی كشتی را غرق نخواهد كرد.

به گزارش نما ، پس از نشست رسانه ای رئیس جمهور منتخب و تبیین مواضع وی بسیاری از رسانه ها تغییری در رویکرد خود ایجاد کردند. شبکه رژیم سلطنتی انگلیس "بی بی سی" نیز از این قاعده مستثنی نیست و طی یادداشتی به قلم همکار خود چهره ای متفاوت از آنچه در گذشته، از آقای روحانی نشان داده بود ترسیم می کند.

بی بی سی می نویسد: «شنبه شب گذشته، میلیون‌ها ایرانی، همین طور که به گوشه بالا وسمت راست تلویزیون هایشان، به عکس سه در چهار حسن روحانی خیره شده بودند، زیر لب سوال مشترکی را زمزمه می کردند: چطور کسی جلوی پیروزی اش را نگرفت؟»

این رسانه انگلیسی اضافه می کند: « چطور و با کدام منطقی، حاکمیتی که از تلاش برای کنترل فاکتورهای موثر در انتخابات فروگذار نمی کند، به کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان و گروه‌هایی از منتقدان اجازه پیروزی می‌دهد؟ چرا باید هزینه سنگین رد صلاحیت هاشمی را به جان بخرد، و بعد به روحانی که سال‌هاست در دفتر نیاوران مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت زیر دست هاشمی کار می کند، مجوز عبور بدهد؟ »

**پس لرزه های مصاحبه مطبوعاتی رئیس جمهور منتخب

بی بی سی که پیش از این آقای روحانی را همراه برخی جریانات معرفی می کرد اما با گذشته یک هفته از انتخابات می نویسد: « حالا که شور و شوق شنبه کم و بیش فرو نشسته، راحت تر می شود به یاد آورد که روحانی، اگرچه مخالف وضع فعلی است، به لحاظ خط مشی با اصلاح طلبانی که این روزها یا در تبعیدند، یا زندان، فاصله دارد؛ که در اعتراضات به انتخابات پیشین در سکوت از جمع معترضان فاصله گرفت.»

این یادداشت اضافه می کند: « روحانی بی شک به دنبال تغییر وضع موجود، مشخصا در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی، است ولی کارنامه اش نشان می دهد اهل معامله و چانه زنی است. روحانی گفتگو، صبر، امتیازدادن و گرفتن و گاهی اوقات سازش را دون شان خود نمی داند. همین عملگرایی، او را در چشم رهبری از دیگر نمایندگان مخالف متمایز می کند. رهبری می داند روحانی برای چرخش سکان این کشتی تمام تلاشش را خواهد کرد، ولی تحت هیچ شرایطی کشتی را غرق نخواهد کرد. و اگرچه خیلی از جوانانی که چهارسال پیش در خیابان های شلوغ شهر از سرمایه جانشان برای پیشبرد اهداف سیاسی خرج می کردند، از این عملگرایی خوشحال نخواهند شد، ولی کسی چه می داند؛ شاید مجموعه همین صفات کلید برون رفت سیاست ایران از این بن بست چهارساله باشد.»

بی بی سی در پایان می نویسد: «در چشم رهبری، روحانی رییس‌جمهوری میانه روست، با همه خوبی های اصلاح طلبان و بدون دردسرهای رایجشان.»

منبع: جام

۱۳۹۲/۴/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...