نسخه چاپی

تبدیل رقابت به رفاقت تعارف یا واقعیت؟

محمد مهدی اسلامی

آنچنان كه در ميان متخصصان رشته ارتباطات مشهور است، فرايند ارتباط را شامل بر حداقل 6 عنصر فرستنده، پيام، رسانه، گيرنده، بازخورد و محيط و زمينه مي دانند.

hhklxvic.jpgدر انتخابات ارتباطات اجتماعي دوره متفاوتي را تجربه مي نمايد و هر 6 بخش ارتباط دوره اي متفاوت دارند، به عنوان نمونه رسانه ملي به عنوان يكي از پرمخاطب ترين رسانه ها، فرصت مناسبي را براي به چالش كشيدن مباحث تخصصي نامزدها در اختيار آنها قرار داد كه با توجه محيط و زمينه خاص اين مقطع و نيز با توجه به افزايش تعداد مخاطب (گيرندگان)؛ همه نامزدها (فرستندگان پيام) سعي بر توليد بهترين محتوا را داشتند.

بازخورد مخاطبان به اين پيام ها در رأي آنها تجلي يافت اما نمي توان ناديده گرفت كه در گفته هاي ديگر نامزدها، طرح هاي مفيدي بود كه گاه براي آن چندين دوره كار مطالعاتي شده و از پشتوانه خوبي برخوردار بود. حتي بسياري از بيش از 40 نامزدي كه به مرحله نهايي راه نيافتند نيز راه حل هاي قابل تأملي براي اعتلاي كشور و حل مشلات فعلي داشتند.

يكي از اتفاقات شيرين پس از انتخابات اخير، ديدار نامزدهاي ديگر با نامزد پيروز و اعلام آمادگي براي كمك به وي بود. موضوعي كه در صورت تحقق وجه مميزه نظام جمهوري اسلامي با نظام هاي دموكراتيك ديگر است و نمايشگر آن است كه انتخابات بر اساس مسابقه براي خدمت بوده است و نه عطش قدرت. با اين پيش زمينه ها به نظر مي رسد يك حلقه مفقوده در سلسله توفيقات اخير موجود است. به نظر مي رسد نياز است گروهي به تجميع تمام طرح ها و برنامه هاي ارائه شده به مردم بپردازند و با تنقيح و علمي سازي آن؛ اين مجموعه ارزشمند را در اختيار رييس جمهور منتخب قرار دهند. اصل اين موضوع چندان بي سابقه نيست؛ به عنوان نمونه در سال 1384 از سوي نامزدهاي شكست خورده شعارهايي داده شد كه ريشه طرح هدفمندي يارانه هايي شد كه توسط دكتر احمدي نژاد اجرا شد. اما استفاده كامل از اين مهم نيازمند كاري دقيق و سازمان يافته است.از جمله انتقادات مشترك همه نامزدها به دوره قبل، كاهش سطح مشورت پذيري و گرفتاري در دايره بسته سليقه‌اي خاص بود و از جمله تفاهماتي كه اين روزها از اغلب چهره ها شنيده مي شود اينكه حل مشكلات امروز كشور جز با يك همدلي و شنيدن صداي كارشناسان محقق نخواهد شد.

انتظار مي‌رود براي افزايش كيفيت «تدبير» اين نقيصه با تجميع نظرات رقيب از سوي تيم كارشناسي دولت يازدهم تكميل گردد و شيريني ديدارهاي رقبا پس از انتخابات را با عبور از تعارفات به سوي تدوين نقشه راه اعتلاي كشور تكميل نمايد.

۱۳۹۲/۴/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...