نسخه چاپی

افشاگر آمریكایی از اكوادور پناهندگی خواست

وزیر امور خارجه اكوادور اعلام كرد، ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریكا، از این كشور تقاضای پناهندگی كرده است.

به گزارش نما به نقل از آیسنا، ادوارد اسنودن روز یکشنبه با پروازی مستقیم از مقصد هنگ‌کنگ وارد شهر مسکو در روسیه شده است و گفته می‌شود که امروز (دوشنبه) به کوبا پرواز خواهد کرد و پس از آن به اکوادور می‌رود.

هواپیمای ادوارد اسنودن ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت محلی در مسکو به زمین نشست اما به گزارش خبرگزاری‌ها وی وارد ترمینال اصلی، جایی که شمار زیادی از خبرنگاران انتظارش را می‌کشیدند، نشد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات فرودگاه مسکو نوشته است که ادوارد اسنودن از محوطه ترانزیت خارج نشده و تا زمان سوار شدن به پرواز بعدی خود در هتلی مستقر در بخش خروجی فرودگاه مسکو اقامت خواهد داشت.

رسانه‌های روسیه به نقل از منابع آگاه در شرکت هواپیمایی "ایروفلات" گزارش داده‌اند که پروازی به نام ادوارد اسنودن برای روز دوشنبه به مقصد هاوانا، پایتخت کوبا رزرو شده است. تاکنون گفته می‌شد وی قرار است به کاراکاس، پایتخت ونزوئلا پرواز کند اما ریکاردو پاتینو، وزیر امور خارجه اکوادور از طریق سایت توئیتر اعلام کرد، اسنودن از این کشور تقاضای پناهندگی کرده است.

یک منبع آگاه به خبرگزاری فرانسه گفته است از آنجایی که ادوارد اسنودن هیچ‌ نوع ویزای عادی یا دیپلماتیک ندارد، مجاز به ترک فرودگاه نیست. بر اساس گزارش‌ها سفیر اکوادور در مسکو برای ملاقات با ادوارد اسنودن به فرودگاه رفته است.

کمک ویکی‌لیکس به ادوارد اسنودن

سایت ویکی‌لیکس بدون اشاره به جزئیات بیشتر نوشته است که به اسنودن در جستجو برای دریافت پناهندگی سیاسی در "یک کشور دموکرات"، تهیه مدارک لازم برای سفر و ترک هنگ‌کنگ کمک شده است. ویکی لیکس همچنین تأیید کرده است که یک تبعه انگلیس به نام سارا هریسون، ادوارد اسنودن را همراهی می‌کند. به نوشته ویکی‌لیکس این شهروند انگلیسی خبرنگار و پژوهشگر حقوقی است که با تیم ویکی‌لیکس همکاری می‌کند.

ادوارد اسنودن٬ متخصص شبکه‌های کامپیوتری و همکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، اوایل ماه ژوئن اطلاعات مربوط به شبکه عظیم جاسوسی دیجیتال آمریکا را در اختیار روزنامه‌های گاردین و واشنگتن ‌پست قرار داده بود.

دادگستری آمریکا به تازگی اسنودن را رسما به جاسوسی متهم کرده و دستور بازداشت وی را صادر کرد.

جولیان آسانژ، موسس سایت ویکی‌لیکس نیز ژوئن سال گذشته با ورود به سفارت اکوادور در لندن از این کشور تقاضای پناهندگی کرد. وی از آن زمان تاکنون از بیم دستگیری توسط پلیس و استرداد به سوئد در این سفارتخانه به سر می‌برد.

پیشتر آمریکا از دولت هنگ‌کنگ خواسته بود وی را به این کشور استرداد کند، اما هنک‌کنگ از انجام این کار خودداری کرده و گفته بود که مدارک کافی برای دستگیری وی در اختیار ندارد.

هشدار آمریکا به کشورها علیه سفر اسنودن

آمریکا اکنون خواهان منع سفر ادوارد اسنودن شده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد، آمریکا با کشورهایی "در نیم کره غربی"، مکان‌هایی که ممکن است اسنودن به آنها سفر کند، تماس گرفته است.

وی گفت: "دولت آمریکا به این کشورها اعلام کرده است که اسنودن یک مجرم است و به همین دلیل نباید به وی اجازه سفرهای بین‌المللی، به غیر از بازگشت به آمریکا، داده شود."

وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای نوشته است ادوارد اسنودن "از طریق یک مسیر امن و برای دریافت پناهندگی به جمهوری اکوادور در سفر است و دیپلمات‌ها و مشاوران حقوقی ویکی‌لیکس وی را همراهی می‌کنند."

این وب‌سایت می‌گوید، درخواست اسنودن زمانی که به این کشور برسد، به صورت رسمی بررسی خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید پاسپورت ادوارد اسنودن از وی بازگرفته شده، موضوعی که گفته شده "مطابق با قوانین آمریکا و روند معمول" است.

بر اساس اطلاعاتی که اسنودن منتشر کرد، سازمان امنیت ملی آمریکا از شرکت مخابراتی ورایزن خواسته بود تا مکالمات تلفنی و فعالیت‌های اینترنتی شهروندان را در اختیارش بگذارد.

دولت آمریکا از دریافت این اطلاعات دفاع کرده و این کار را برای افزایش امنیت شهروندان دانسته است.

۱۳۹۲/۴/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...