نسخه چاپی

در گفتگو با دكتر ميرباقري مطرح شد:

ترویج فرهنگ مهدوی حرز آسیب های آخرالزمان است

عکس خبري -ترويج فرهنگ مهدوي حرز آسيب هاي آخرالزمان است

هیچ زمانی مثل امروز، شیطان دستی در فرهنگ‌سازی نداشته است، بنابراین اگر توجه بیشتری به حضرت داشته باشیم، ایشان ولایت خداست و اگر دست ولایت بر سر ما بگذارد، ان‌شاءالله دیگر حرز نخواهیم رفت

به گزارش نما ، روزهای ماه شعبان منور است به نور وجود امامانی معصوم از سلاله پاک پیامبر گرامی اسلام؛ و نیمه شعبان روز ولادت امام عصر ارواحنا له الفداء است. به همین مناسب با دکتر محسن میرباقری مفسر قرآن به گفتگو پرداختیم.

درباره فضیلت شب نیمه شعبان بفرمایید.

بر اساس آنچه که در روایات ما مطرح شده، ‌در فضیلت شب نیمه شعبان روایت های متعددی ذکر شده است. یعنی فضیلت این شب از این جهت است که آن را به عنوان مقدمه شب‌های قدر تلقی کرده‌اند و از جمله اعمالی که گفته‌اند در این شب انجام بدهید، احیای این شب است و بیدار بودن به عبادت و ذکر خدا.

در باب فضائل شب نیمه شعبان چندین فضیلت را ذکر کرده‌اند چرا که شاید تاثیری در مقدرات شب‌های قدر داشته باشد که به عنوان مقدمه شب‌های قدر ذکر شده است. در عظمت و فضیلت این شب گفته‌اند مهمترین این است که در این شب وجود مقدس حضرت بقیه‌الله «ارواحناله‌الفدا» پا به عرصه دنیا گذاشته و زمین را به نور خود منور کرده‌اند. ما در تمام اوقات مرهون وجود آقا امام زمان(عج) هستیم. او امام حی و زنده ‌ماست و اعمال ما به محضر ایشان عرضه می‌شود، بنابراین همیشه باید برای فرج ایشان دعا کنیم، اما شب نیمه شعبان شبی است که اختصاص به حضرت بقیه‌الله «ارواحنا له‌الفدا» دارد از این رو باید این شب را ان‌شاءالله با یاد خداوند و مناجات برای خود توشه عظیمی بیندوزیم.

درباره مهم‌ترین اعمال این شب هم بفرمایید.

اعمال این شب با دعاهایی که در این شب وارد است در مفاتیح‌الجنان به شکل مفصل آمده است. در المراقبات ملکی هم بخشی را مطرح کرده و از عظمتی که این شب به خاطر ارتباط با وجود مقدس حضرت بقیه‌الله(عج) پدیدار می‌شود، در آنجا بحث مفصلی را مطرح کرده است. هنوز برای انجام سنت‌های حسنه‌ای چون ادعیه‌ و غسل شب احیا و برگزاری سنت‌هائی چون شب‌های قدر در شب نیمه شعبان به اندازه کافی فرهنگ‌سازی نشده است. در این زمینه هم صحبت بفرمائید.

فرهنگ سازی به صورت عام نشده، ولی من شاهد بوده‌ام که در سال‌های گذشته در شمال شرق تهران در دو سال گذشته این شب را احیا گرفته و به مناجات جمعی پرداخته و سحری خورده و قصد روزه برای نیمه شعبان کرده‌اند.

اگر همچنان که در مورد اعتکاف فرهنگ‌سازی شده در این زمینه هم اهتمام کنیم و توجه و تذکر بیشتری داشته باشیم، جوانان ما برای احیای این شب آمادگی خود را نشان خواهند داد.

همگانی شدن احیای این شب چه تأثیری می‌تواند بر فرهنگ جامعه داشته باشد؟

تاثیر آن از دو جهت است. یکی اهمیت خود این شب و یکی هم چون در ارتباط با وجود مقدس امام زمان(عج) است، ترویجی برای نام مقدس حضرت خواهد بود. این ماه هم مثل ماه رمضان ماه انس و خلوت با خداست و هم صحبت خدا در این شب یا سحرگاه این شب متولد می‌شوند و هم ارتباط خود ما هم با وجود مقدس حضرت، صمیمی‌تر و جدی‌تر خواهد شد ان‌‌شاءالله تعالی.

آیا نکته دیگری هم که باید در ارتباط با این شب به آنها توجه شود در نظر دارید؟

فقط می‌خواهم به این نکته هم اشاره کنم که حضرت بقیه‌الله «ارواحنا له‌الفداه» همواره به یاد ما هستند، چون پرونده اعمال ما مرتباً به ایشان عرضه می‌شود و نیز مقدرات در شب قدر به ایشان عرضه می‌شود و دعا می‌کنند. مرحوم شیخ مفید فرموده‌اند: «انا غیر مهملین لمراعاتکم و لاناسین لذکرکم» ما در مراعات حال شما اهمال نمی‌کنیم، به شما بی‌توجه نیستیم و شما را فراموش نمی‌کنیم، بنابراین سزوار نیست که امام زمان(عج) به یاد ما باشند و ما بیگانه از ایشان.

من با این دو سه بیت بحثم را به پایان می‌برم:

حالا بیا که آمدنت آرزوی ماست/ بغض هزار جمعه میان گلوی ماست

شرمنده‌ایم این همه یادت نبوده‌ایم/ عکس‌ات غروب جمعه فقط روبه‌روی ماست/ ما فکر می‌کنیم که او گم شده، ولی/ هر لحظه اوست که در جستجوی ماست/ یا صاحب‌الزمان به خدا ذکر ما توئی/ وقتی که «یا حسین» همه‌ های و هوی ماست.

به عنوان آخرین سؤال نزدیکی به امام زمان(عج) در این عصر چه تأثیری روی تک تک ما به‌خصوص جوان‌ها می‌تواند داشته باشد؟

نه در این عصر که در هر عصری، ارتباط با نور وجود ولی‌الاعظم الهی طبیعتاً قلب انسان را متوجه به خدا و مسائل الهی می‌کند، ولی در این زمان اهمیت بیشتری دارد، چون عوامل بسیاری جوانان ما را به مسائلی غیر از مسائل معرفتی دینی سوق می‌دهند.

هیچ زمانی مثل امروز، شیطان دستی در فرهنگ‌سازی نداشته است، بنابراین اگر توجه بیشتری به حضرت داشته باشیم، ایشان ولایت خداست و اگر دست ولایت بر سر ما بگذارد، ان‌شاءالله دیگر حرز نخواهیم رفت و بخصوص جوان‌ها که بیشتر در معرض خطر و آسیب‌های زمان هستند، باید به آقا امام زمان(عج) توجه کنند که ان‌‌شاءالله حضرت، دست عنایت و ولایت بر سرشان بگذارند و انسان باید این را بخواهد. اگر تحت ولایت و عنایت یاشان باشیم. ان‌شاءالله از آسیب‌ها در امان خواهیم بود.
منبع هفته نامه شما

۱۳۹۲/۴/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...