نسخه چاپی

گزارشي از كاهش چشمگير قيمت طلا و ارز

سكه و دلارهای خانگی كه روی دست ماندند

عکس خبري -سکه و دولارهاي خانگي که روي دست ماندند

این داستان یك نفر نیست، این قصه تلخ یك جامعه است، عده زیادی از مردان و زنان جامعه ما كه یك شبه خواستند ره صدساله روند حالا با چالشی بزرگ روبرو شدند. به راستی چه باید كرد؟

به گزارش نما ، چک کردن سایتها و دیدن آمار و ارقام خیلی وقته از برنامه های روزانه اش شده، دقیقا از همون زمانی که با یه حساب سرانگشتی به این نتیجه رسید که پول گذاشتن تو بانک و حساب پس انداز داشتن یعنی کم شدن ارزش پولت یعنی اینکه داره سرت کلاه میره، تو سایتها خواند و از مردم شنید و هر جا رفت و هر کسی رو که دید، فهمید  که الان سود بازارتو طلا و دلاره، هنوز 6 ماهی به عید مانده بود که زمزمه هایی به گوشش رسید که هر چی پول دارید دلار بخرید، شب  عید دلار به 5000 تومان هم می رسه...!!!!
حتی وعده و وعیدهای بهمنی هم نتونست التهاب بازار رو فروکش کند، هر زمان که در مقابل دوربین قرار گرفت دلار و به تبع آن سکه به مرز جنون بالا رفت.
دیگه براش یقین شد کار درست همینه، سرمایه گذاری مطمئن و بدون ضرر، خرید سکه و دلاره؟؟؟!!!
چند سالی بود که اندک اندک حساب بانکی را به رقم قابل توجهی رسانده بود که شاید در آینده مهر مسکنی را به نام خود بکند، تصمیم عاقلانه همین بود با تورمی که نه سالانه و نه ماهانه بلکه روزانه بالا می رود، خرید سکه و طلا یعنی حفظ ارزش پولت.
ارزش پولی که با ناکارآمدی بانک مرکزی در مقابل  دلار سر تعظیم فرود آورد.
نوبهار آمد و رفت، تب انتخابات فروکش کرد ولی نه تنها طلا ودلار گران نشد که همانا با سرعت زیادی تو سراشیبی سقوط قرار گرفت. نگران از دست رفتن سرمایه اش بود، تنها دارایی اش نه تنها حفظ نشد که کماکان در آستانه تلف شدن بودن، سکه ها شدند آیینه دقه اش و هر لحظه عذاب الیمی بودند بر روح و جانش.
صرافی ها و طلا فروشی ها حاضر به خرید سکه و طلا نیستند که به گفته خودشان آنها نیز در کار خود مانده اند.
این داستان یک نفر نیست، این قصه تلخ یک جامعه است، عده زیادی از مردان و زنان جامعه ما که یک شبه خواستند  ره  صدساله روند حالا با چالشی بزرگ روبرو شدند. به راستی چه باید کرد؟
در روزگاری که نون به نرخ روز می خوریم، قیمت امروز یک کالا با فردا متفاوته، هیچ ثباتی در قیمتها وجود نداره، تورم روزانه شده، کره نایاب می شود، مرغ گران می شود، وقتی بهای یک میوه نوبرانه به 10000 تومان می رسد، چه باید کرد؟
عده ای بر این باورند که با روی کار آمدن دولت امید و انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب، شاید "کلید"،  قفل طلا و دلار را نیز باز کند.
اکثریت کسانی که در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند با هجوم به بازارها قصد فروش دلار و سکه خود را دارند، همچنین نگاه مثبتی که جامعه جهانی به انتخابات اخیر ایران نشان داد در کاهش قیمت دلارو سکه بی تاثیر نبوده است و سقوط  قیمت جهانی اونس طلا نیز مزید بر علت گردید.
به هر حال عده ای از روند نزولی کاهش قیمتها خوشحال و گروهی نیز که به امید سود چند برابر پا به این عرصه گذاشته اند مغموم و ناراحت هستند. عموم مردم امیدوارند که با کاهش قیمت طلا و دلار، قیمت مسکن و اجناس مصرفی مردم نیز کاهش یابد و عرصه ای که این روزها سخت بر مردم تنگ گردیده بود کمی آسان شود.
در این میان رئیس کل بانک مرکزی نیز در خصوص روند کاهشی نرخ ارز اظهار امیدواری کرده است. بهمنی معتقد است که اگر برخی مسئولان و دوستان به نظراتش توجه کنند قطعا نرخ ارز بیشتر از این کاهش می یابد.
تحلیل گران اقتصادی نیز نظرات مختلفی را در این زمینه ارایه کرده اند، یکی از تحلیل‌گران درباره آینده بازار سکه و ارز، گفت: در آخرین اظهار نظر برانکه رئیس فدرال رزرو آمریکا این دور سیاست‌های انبساطی آخرین سیاست اعمال شده تلقی شده است و همین اظهار نظر موجب ریزش اونس طلا و بازگشت به کانال 1200 دلاری شده است.
وی در رابطه با قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی معتقد است که این نرخ  1290 دلار کف قیمتی آن است و بازار هم به این رقم واکنش نشان می‌دهد.
با محاسبه قیمت هر اونس طلای جهانی و دلار 3 هزار و 100 تومانی، سکه در بازار هنوز هم حباب دارد. به اعتقاد کارشناسان سکه در روزهای آینده حباب خالی خواهد کرد و به زیر یک‌میلیون و 100 هزار تومان سقوط می‌کند.
در صورت کاهش تنش‌های بین‌المللی و تحریم‌ها یک ثبات پایدار در بازار سکه و ارز کشور، ایجاد می‌شود.
تحلیل گر دیگری نیز با اشاره به انتخابات اخیر اظهار کرد: بعد از اعلام نتایج انتخابات و ایجاد جو روانی مثبت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور شاهد ارزان‌تر شدن دلار و سکه در بازار نقدی و همچنین تمامی سررسیدهای آتی سکه بودیم، سررسید شهریور ماه این هفته کار خود را آغاز کرد و شنیده‌ها حاکی از این است که امکان بازگشایی سررسید چهارم در آینده وجود دارد.ضمن اینکه کاهش وجه تضمین می‌تواند ادامه داشته باشد.
انتشار اخباری مبنی بر این که دادگاه عالی انگلیس تحریم‌های وضع شده دولت انگلیس بر «بانک ملت»  را لغو کرده است، موجب شد تا قیمت‌ها با سرعت بیشتری نزولی شوند و دلار در محدوده قیمتی پایین‌تری معامله شود، بدین ترتیب کف‌های قیمتی پایین‌تری را برای خود ثبت کند.
در بازار جهانی نیز با اظهار نظرهای مشابهی روبرو هستیم، نوریل روبینی استاد دانشگاه نیویورک نیز بر این باور است که قیمت جهانی طلا تا سال 2015 میلادی به کمتر از 1000 دلار در هر اونس خواهد رسید.
موسسه گلدمن ساش نیز پیش بینی کرده است که قیمت طلا به طور موقت به کمتر از 1200 دلار خواهد رسید و در این میان موسسه مالی سوشیت جنرال همچنین پیش‌بینی کرده است که قیمت جهانی طلا در سال 2014 میلادی به کمتر از 1150 دلار خواهد رسید؛ قیمت طلا از دسامبر 2008 میلادی تا کنون 70 درصد رشد داشته که علت اصلی این مساله اجرای سیاست‌های انبساطی پولی در آمریکا بوده است.
در حال تهیه این گزارش قیمت اونس جهانی طلا 1300 ، هر گرم طلای 18 عیار 99700 تومان، یک قطعه سکه تمام بهار آزادی 1120000 تومان، نیم سکه 565000 تومان و ربع سکه 355000 تومان می باشد.
در انتها باید دید که  آیا در دولت یازدهم می توان روی سرمایه گذاری در بازار طلا و دلار حساب باز کرد یا نه؟؟؟

گزارشی از سیده الهام جوادی

۱۳۹۲/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...