نسخه چاپی

پارك دلفین‌های برج میلاد تهران افتتاح شد

اولین دلفیناریوم تهران یا همان پارك دلفین‌ها، عصر روز یكشنبه دوم تیرماه در شب نیمه شعبان در میان ازدحام و بی نظمی‌شدید افتتاح شد؛ آن هم بدون آنكه خبری از دلفین‌ها باشد!

به گزارش نما به نقل از مردم سالاری، پارک دلفين‌هاي برج ميلاد تهران، نخستين دلفيناريوم غيرساحلي خاورميانه و مرتفع ترين دلفيناريوم جهان است که عصر يکشنبه با حضور مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران و سخنان مديرعامل برج ميلاد افتتاح شد؛ مجموعه‌اي که سه هزار و 200 متر مربع وسعت دارد و ظرفيت پذيرايي از بازديدکنندگان آن، روزانه در هر سانس 1200 نفر است. آنگونه که در طول برنامه افتتاحيه اعلام شد، پارک دلفين‌هاي برج ميلاد تهران از طريق تکنولوژي شبيه‌سازي شده آب اقيانوس قابليت نگهداري انواع پستانداران دريايي را فراهم کرده است.

اما آنچه در اين افتتاحيه جلب توجه مي‌کرد، بي نظمي‌و ازدحام حاصل از ضعف سازماندهي ميهماناني بود که چند برابر ظرفيت مجموعه، براي حضور در مراسم افتتاحيه دعوت شده بودند و از آن مهمتر، غيبت دلفينها در پارک دلفينها بود! مراسم قرار بود ساعت هفت و نيم عصر آغاز شود، اما برگزارکنندگان برنامه، حداقل سه برابر ظرفيت پارک دلفين‌ها بليت صادر کرده و به ميهمانان داده بودند؛ بطوري که بسياري از مردم پشت درهاي بسته ماندند و از طرف مسئولان برگزاري برنامه، از يک طرف به طرف ديگر رانده مي‌شدند و کسي به اعتراض‌هاي مردم پاسخگو نبود. همگان، صدور بيش‌از حد ظرفيت بليت را بهانه کرده بودند اما معلوم نبود چه کسي مسوول دعوت از اين همه بازديدکننده براي مراسم افتتاحيه است.

سرانجام، عده‌اي موفق شدند خود را به سکوهاي بالاي محل برگزاري مراسم برسانند و عده‌اي نيز در گوشه‌اي ايستادند و تعداد بيشتري پشت درهاي بسته ماندند.

پس از حدود يک ساعت، اعلام شد که يک سانس ديگر مراسم افتتاحيه تکرار خواهد شد و به همين دليل، کساني که راهي براي ورود به داخل مجموعه پيدا نکرده بودند، يا دو ساعت معطل ماندند، يا اينکه عطاي ديدن برنامه را به لقايش بخشيدند و به خانه‌هاي خود رفتند.

پارک دلفين‌ها، دلفين نداشت!

نکته جالب اين مراسم اين بود که پارک دلفين‌هاي برج ميلاد اصلا دلفين نداشت و کل برنامه شامل حدود 45 دقيقه بازي شيرهاي دريايي بود که معمولا در مجموعه‌هاي مشابه، در حاشيه برنامه دلفين‌ها، هنرنمايي مي‌کنند.

اما در اين برنامه، نه تنها خبري از دلفين نبود، بلکه هيچيک از مسئولان برگزاري برنامه هم خود را موظف به ارائه توضيح يا پاسخگويي درباره اين ابهام ميهمانان نمي‌دانستند که چرا پارک دلفين‌ها دلفين ندارد. کل برنامه نزديک به دو ساعت بود که بيش از نيمي‌از آن هم به هنرنمايي يکي از شومن‌هاي معروف جشن‌ها – حسن ريوندي – سپري شد و کساني که براي تماشاي هنرنمايي دلفين‌ها آمده بودند، نه تنها دلفيني نديدند، بلکه تماشاي هنرنمايي شيرهاي دريايي هم برايشان فقط 45 دقيقه طول کشيد. در اين ميان قيافه پدر و مادرهايي که مجبور بودند به کودکان خود توضيح دهند چرا اين مجموعه دلفين ندارد ديدني بود، چرا که هيچ پاسخ قانع کننده اي براي فرزندانشان نداشتند.

کوهنوردي براي رسيدن به پارکينگ!

نکته جالب ديگر، فاصله طولاني پارکينگ مجموعه با پارک دلفين‌ها بود. ميهمانان مجبور بودند خودروي خود را در يک تپه خاکي که اسم پارکينگ روي آن گذاشته بودند پارک کنند و از سراشيبي طولاني پايين بيايند و پس‌از پايان برنامه، از سربالايي نفس‌گير و طولاني بالا بروند و خودروي خود را بردارند. در اين ميان برخي خودروي خود را در خيابان باريک منتهي به پارکينگ پارک کرده که اين امر در بعضي مواقع موجب ايجاد ترافيک شده بود. دليل اين مساله هم دوري پارکينگ و ارتفاع بسيار زياد آن از محل پارک دلفين‌ها بود که رفت و آمد را با دشواري مواجه مي‌کرد.

يک افتتاحيه پر سر‌و‌صدا و ديگر هيچ

اقدام مسئولان مربوطه براي احداث مجموعه اي براي تفريح مردم قابل تقدير است اما آنچه در مراسم افتتاحيه شاهد بوديم، بي‌نظمي‌و ازدحام شديد حاصل سوء تدبير مسئولان در برنامه‌ريزي مراسم افتتاحيه و دعوت از ميهمانان و همچنين ضعف برنامه‌ريزي در اجراي برنامه بود.

از سوي ديگر عدم احداث پارکينگ مناسب و دوري پارکينگ موجود از محل پارک دلفين‌ها و از آن مهمتر افتتاح پارک دلفين‌ها بدون وجود دلفين‌ها، نشان‌دهنده شتاب‌زدگي در افتتاح مکاني بود که به نظر مي‌رسد به دليل تمايل مسئولان مربوطه براي افتتاح آن در زمان استقرار مديران کنوني بوده است.

۱۳۹۲/۴/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...