نسخه چاپی

پكن اتهامات واشنگتن را درباره كمك به اسنودن رد كرد

عکس خبري -پکن اتهامات واشنگتن را درباره کمک به اسنودن رد کرد

چین اعلام كرد: اتهامات آمریكا به پكن درباره كمك به خارج شدن ادوارد اسنودن از هنگ كنگ بی پایه و اساس و غیر قابل قبول است.

به گزارش نما، واحد مرکزی خبر به نقل از رویترز نوشت ، هوآ چونینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانسی خبری گفت: همه طرف ها باید بپذیرند دولت هنگ کنگ درباره پرونده اسنودن بر اساس قانون عمل کرده است.

کاخ سفید اعلام کرد: تصمیم هنگ کنگ در خارج کردن اسنودن از این جزیره « انتخابی آگاهانه و عمدی از سوی دولت برای آزادی این فراری با وجود صادر شدن حکم دستگیری اش بود و این تصمیم مسلما تأثیری منفی در روابط چین و آمریکا خواهد داشت.» اما چین این اتهامات را رد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت:« طرف آمریکایی دلیلی برای زیر سوال بردن تصمیم دولت هنگ کنگ که بر اساس قانون بوده است، ندارد و انتقاد آمریکا از دولت مرکزی چین بی اساس است و مطمئنا چین نمی تواند این اتهامات را بپذیرد.

هوآ همچنین از تصمیم دولت هنگ کنگ برای صدور مجوز خارج شدن اسنودن از آن دفاع کرد و گفت: هنگ کنگ در این پرونده کاملا بر اساس قانون عمل کرده است.

او گفت: جای منازعه وجود ندارد و همه طرف ها باید به این تصمیم احترام بگذارند.

این در حالی است که کارشناسان دو کشور می گویند این مشاجره لفظی باید سریعا پایان یابد و هیچ یک از این دو کشور درست چند هفته پس از دیدار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ همتای چینی اش خواهان وخامت روابط دو کشور نیست.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چین و گزارش های اوایل این ماه رسانه های چینی نشانه ای از تیره شدن روابط بین چین وآمریکا از زمان فرار اسنودن از هنگ کنگ در روز یکشنبه است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درخواست آمریکا را برای استرداد ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا رد کرد .

گفته می شود اسنودن - که اطلاعاتی را درباره اقدامات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا فاش کرد - در تلاش برای گریختن از مجازات قضایی آمریکا وارد مسکو شده است.

لاوروف گفت: اسنودن از خاک روسیه عبور نکرده است و مسکو نه با او ، نه روابطش با نهادهای قضایی آمریکا و نه برنامه های سفر اسنودن ارتباطی ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در کنفرانسی خبری با عصبانیت درخواست آمریکا را برای استرداد اسنودن رد کرد و درباره عواقب منفی این موضوع هشدار داد.

لاوروف گفت: متهم کردن روسیه به « نقض قوانین آمریکا و حتی نوعی توطئه چینی » در ارتباط با اسنودن « کاملا بی اساس و غیر قابل قبول است.»

او به مکان مخفی شدن اسنودن اشاره نکرد، فردی که گفته می شد در پروازی از مسکو به مقصد هاوانا حضور داشت، اما نشانه ای از رفتن اسنودن به هاوانا دیده نمی شود.

۱۳۹۲/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...