نسخه چاپی

مجلس هشتم در رأس امور بود؟

عکس خبري -مجلس هشتم در رأس امور بود؟

من به عنوان یك شهروند در مجموع از عملكرد مجلس هشتم رضایت ندارم. معتقدم كه مجلس باید در مقابل عدم اجرای قانون و قانون گریزی دولت می ایستاد.

مجلس هشتم در رأس امور بود؟

من به عنوان يك شهروند در مجموع از عملكرد مجلس هشتم رضايت ندارم. معتقدم كه مجلس بايد در مقابل عدم اجراي قانون و قانون گريزي دولت مي ايستاد. من از عملكرد مجلس هشتم هم از حيث تصويب قوانيني كه مشكل مردم را حل كند و هم از نظر نظارتي راضي نيستم. مثلاً در موضوع وزارت ورزش كه مجلس به تشكيل چنين وزارتخانه اي براي پاسخگو كردن متولي ورزش كشور رأي داد چقدر طول كشيد تا رئيس جمهور قبول كرد كه وزير به مجلس معرفي كند. به نظرم مجلس بايد قاطعانه تر با عدم اجراي قانون از سوي شخص رئيس جمهور برخورد مي كرد و اميدوارم مجلس نهم بر بقيه دوره اين رياست جمهوري و رئيس جمهور بعدي هر كس كه باشد نظارت كامل داشته باشد. اينكه رئيس جمهور با اين ادعا كه رأي مستقيم مردم را دارد و براي خودش اختياراتي متصور شود درست نيست. در كشور ما قانون اساسي حاكم است كه در اين قانون رئيس جمهور هرگز نمي تواند مجلس را منحل كند ولي مجلس مي تواند رئيس جمهور را عزل كند. اين خود دليلي است كه مجلس بالاتر از رياست جمهوري است. به همين دليل مردم در انتخابات پيش رو بايد افرادي را براي نمايندگي مجلس انتخاب كنند كه مجلس را در جايگاه مقتدر خود قرار دهد و در رأس امور باشد.

برخي معتقدند ريشه عدم تميكن دولت از مجلس به آقاي هاشمي و دولت ايشان باز مي گردد چنين تحليلي را قبول داريد؟

نه من قبول ندارم.

این به دليل علاقه تان به آقاي هاشمي نيست؟

نه من در عين حالي كه به آقاي هاشمي علاقه مندم، منتقد ايشان هم هستم. من قبل از اينكه به پرسش شما جواب روشني بدهم بايد نكته اي را عرض كنم. معتقدم قانون اساسي ما مترقي ترين قانون امروز است و مترقي ترين اصل آن هم اصل ولايت فقيه است. و با توجه به زندگي سراسر مبارزاتي ام قبل و بعد از انقلاب يعني از 71 سال عمري كه خدا به من داده 59 سال آن مبارز بودم و با توجه به تجربياتم با صراحت مي گويم دوست و دشمن معترفند كسي امروز در جايگاه رهبري قرار گرفته است كه ”حق“ است. خود آقاي هاشمي نيز بارها تأكيد كردند بديلي براي رهبر معظم انقلاب وجود ندارد. لذا ملاك من فرمايشات رهبري است. در پاسخ به پرسش شما بايد بگويم من به چنين تحليلي كه عده اي معتقدند در دولت هاي قبلي از جمله دولت آقاي هاشمي عدم اجراي قانون ديده مي شد قبول ندارم. من شاهدم در هيچ دوره اي از دولت هاي بعد از انقلاب به اندازه اين دولت قانون گريزي و عدم اجراي قانون ديده نمي شود. مي توانيد به آرشيوها مراجعه كنيد و صحت صحبتهاي من را ببينيد. من يادم نمي آید در دوره آقاي هاشمي مجلس قانوني را تصويب كند و اقاي هاشمي علناً آن را اجرا نكند.



راه مقابله با اين قانون گريزي ها چيست؟

آخرين راهي كه رهبر معظم انقلاب تشخيص دادند اين بود كه غير از مجمع تشخيص مصلحت شوراي حل اختلافي براي حكميت بين اختلافات سران قوا تشكيل دادند ولي باز تأكيد مي كنم مردم بايد در انتخابات پيش رو نمايندگان قدرتمندتري به مجلس بفرستند كه جلوي قانون گريزي هاي دولت محكم بايستد و البته در انتخابات رياست جمهوري رئيس جمهوري را انتخاب كنند كه متعهد به قانون اساسي باشد نه چيز ديگري.

تحيل شما از آرايش نيروهاي سياسي در انتخابات پيش رو چگونه است برخي معتقدند رقابت بيشتر در درون جريان اصولگرايان است.

البته حدود 700،800 نفر از اصلاح طلبان ثبت نام كردند و تا آنجا كه اطلاع دارم اكثريت آنها تأييد صلاحيت شدند به همين دليل فضاي رقابت در انتخابات وجود دارد. فضاي رقابتي اين حسن را دارد كه براي مردم فرصت فكر كردن و گزينش اصلح را به وجود مي آورد. مردم بايد در انتخاب افراد به ريشه آنها كه تا چه حد دل در گرو انقلاب و ولايت فقيه دارند چه اصولگرا و چه اصلاح طلب باشند دقت كنند. البته به نظر مي آيد با توجه به برآوردي كه از مردم دارم اصولگرايان ريشه دار رأي بيشتري در انتخابات مجلس كسب مي كنند.

با توجه به حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوري فكر مي كنيد تا چه حد حوادث پيش آمده در شركت مردم در انتخابات تأثير گذار باشد؟

من معتقدم در اين انتخابات حضور خوبي از مردم شاهد خواهيم بود البته طبيعتاً در انتخابات رياست جمهوري حضور مردم بيشتر از انتخابات مجلس است ولي با توجه به شرايط جهاني، منطقه اي و بيداري اسلامي و البته شرايط داخلي كشور حضور پرشوري در انتخابات خواهيم داشت. و تركيب مجلس آينده هم تركيب متنوعي خواهد بود.

سهم حاميان دولت چقدر خواهد بود؟

به طور قطع سهم اكثريتي نخواهد بود. به صراحت به شما بگويم خيلي از سكوت ها، خيلي از مماشات ها خيلي از اطاعت ها به خاطر رهبري و اطاعت از رهبري بود. اينكه عده اي فكر كنند در مقابل رهبري ميان مردم جايي دارند اين فكر اشتباهي است. حتي مردمي كه با سياست هاي به نظر من غلط يارانه اي بهره مند شدند در انتخاب بين طرفداران رهبري و ديگران، طرفداران رهبري را انتخاب مي كنند.

در آستانه انتخابت عده اي معتقدند حاميان دولت دوباره براي رأي آوري به دوگانه احمدي نژاد- هاشمي روي آورده اند تا از اين طريق مجدداً از مردم رأي بگيرند و وارد مجلس شوند. شما تا چه حد اين تحيل را قبول داريد؟

اين حنا ديگر رنگي ندارد.

از چه زماني ديگر رنگي ندارد؟

از وقتي كه رئيس جمهور 11 روز قهر كرد و در خانه نشست و متوجه شد مردم طرفدار چه كسي هستند. من معتقدم ديگر چنين دوگانه اي كارآيي ندارد آن زمان هم كه اتفاق افتاد به اين دليل بود كه حركاتي صورت گرفت كه سابقه نداشت و براي مردم هم نو بود ولي اين روش ديگر رنگ خود را باخته است. الان البته شيوه را تغيير داده اند. شيوه حركت سريع با چراغ خاموش است. ولي مطمئناً نمي توانند با چنين روش هایی اكثريت را بدست بياورند. آقاي هاشمي هم كه اطلاعيه دادند و گفتند در اين انتخابات فعاليت و دخالتي نخواهند داشت. آقاي هاشمي با سابقه اي طولاني كه دارند و يك مجتهد مسلم هستند مطمئناً تكليف خود را بهتر از ديگران مي دانند هر چند به نظر من مي توانستند در بعضي قضايا با رهبري هماهنگي بيشتري داشته باشند تا برخي مشكلات از سر راه انقلاب راحت تر كنار مي رفت.

جبهه پايداري را چگونه مي بينيد؟

من هر چي فكر كردم متوجه نشدم ته اين گروه چه مي شود چون آنها با اصولگرايان بايد يكي مي شدند ولي چون اين اتفاق نيافتاد و اينكه ماندند شايد حركتي است براي استفاده هاي بعدي.

آنها به اصولگرايي ناب و ايده غربالگري معتقدند...

نه، ما معتقد به جذب حداكثري و دفع حداقلي هستيم. من بارها گفتم بين اصلاح طلبان، اصلاح طلبان ولايي كم نداريم و اين عده اجازه فعاليت در جامعه ما را دارند و اگر اين عده از اصلاح طلبان در مجلس آينده حضور داشته باشند اتفاقاً خيلي هم خوب است. مجلس يكدست كه به درد نمي خورد بايد مجلس چند صدايي باشد. به هر حال من با مطالعه اخبار و موضع گيرهاي افراد، آنها(جبهه پايداري) را مبارك نمي دانم هر چند انسان هاي خوبي هم بينشان وجود دارد ولي انتظار ما اين بود كه اگر نقطه نظري دارند، مي آمدند و صحبت مي كردند تا حداقل در اين اقيانوس شنا مي كردند.

جبهه پايداري ها معتقدند خلق 9 دي با آنها بوده و آن را منتسب به خود مي دانند...

به هيچ وجه چنين نيست. خلق حماسه 9 دي به واسطه لبريز شدن كاسه صبر ملت در برابر هنجارشكني هاي عده اي از افراد بود. به خصوص قضيه روز عاشورا كه مردم خودجوش به خيابان ها آمدند و ادامه هنجارشكني را متوقف كردند. البته ممكن است خيلي ها در مسير آب شنا كنند و بگويند شناگر قابلي هستيم ولي 9 دي يك حركت خودجوش مردمي بود كه بعدها بعضي ها سعي كردند آن را به نفع خود مصادره كنند ولي در آن روز هيچ جريان و گروه و فردي ميدان دار اصلي نبود حتي در چند بلندگو شعارهايی عليه برخي افراد مي دادند كه مردم از آنها تبعيت نمي كردند.

منظورتان شعارهايي كه عليه آقاي هاشمي مطرح شده ؟

بله ولي مردم از آن عده تبعيت نكردند. يك عكس رئيس جمهور در دست مردم نبود و اگر هم بود مردم آن را پايين مي آوردند. به تمامی عكس هاي امام و رهبري در دستان مردم بود.مردم نسبت به عاشورا حساس هستند و بي حرمتي به آن را بر نمي تابند.

مماشاتي در برخورد با اين افراد كه در كنار دولت قرار دارند صورت نمي گيرد؟

متأسفانه آن برخورد لازم كه بايد انجام مي گرفت صورت نپذيرفت.
شما از چهره هاي اقتصادي هم محسوب مي شويد با توجه به شرايط اقتصادي فعلي كشور و تحريم هاي صورت گرفته مجلس آينده چه اقداماتي بايد در خصوص اقتصاد كشور انجام دهد؟

يكي از مسائل مهم در زمان حاضر بحث هدفمندي يارانه هاست كه من از همان زمان اول انقلاب طرفدار آن بودم حتي سخنراني در سال 60 در هيأت هاي 7 نفره زمين كه به دعوت مرحوم فاضل هرندي صورت گرفت انجام دادم و گفتم كه چرا ما بنزين را كه متلعلق به 40 ميليون نفر است به 10 میلیون نفر بدهيم. اين چه عدالتي است؟ ولي اجراي قانون هدفمندي يارانه در دولت دهم يك جسارت بود ولي خوب اجرا نشد همه امكانات مملكت صرف پرداخت ماهي 45500 تومان به هر فرد شده است. من در اين چند ماه اخير با بسياري از مديران صنايع كشور جلسه داشتم همه آنها احساس نگراني مي كردند و مي گفتند اگر نفت سالي 100 ميليارد دلاري نبود معلوم نبود تكليف ما چه مي شد و مشخص هم نيست اين درآمد تا چه زماني ادامه خواهد داشت. قطعاً مجلس آينده بايد بر قضيه هدفمندي يارانه نظارت دقيق تري داشته باشد و در خصوص تغيير در شيوه اجراي آن اقدامات لازم را انجام دهد. هدفمندي يارانه ها بايد با يك شيب ملايم و با نگاه به صنعت و كشاورزي و با حفظ توليد انجام گيرد. با هدفمندي نبايد کشور به يك كميته امداد بزرگ تبديل شود.

به جاي آنكه كارخانه هاي ما كار كنند دروازه ها را باز كرده اند و چين مملكت ما را پر كرده است. الان خيلي از كارخانه داران متدين مي گويند ما از رهبر معظم انقلاب خجالت مي كشيم كارخانه مان را تعطيل كنيم وگرنه ديگر برايمان صرف نمي كند فعاليت داشته باشيم. الان به خاطر گراني شير آماري اعلام كردند كه مصرف شير در طبقه كم درآمد 13 درصد كم شده است، آماري كه وزارت بهداشت اعلام كرده است. اين يعني اضافه شدن هزينه بهداشت و درمان به همان خانواده هاي كم درآمد.

برخی از صاحب نظران و رسانه های حامی دولت مي گويند با هدفمندي يارانه، گرسنه اي در ايران وجود ندارد...

البته واقعيت غير از اين است. در همين تلويزيون خودمان نشان دادند كه مردم يك روستا با چه وضعيتي زندگي مي كنند. شما به منطقه نازي آباد تهران كه يك منطقه مذهبي و پر شهيد است برويد و ببينيد خانواده هاي كم درآمد درباره همين پول يارانه 45500 تومان چه مي گويند. مي گويند قيمت ها را به سر جاي اول خود برگردانيد، 45500 را به ما ندهيد همان اندازه هم از ما بگيريد.

همشهری ماه

۱۳۹۰/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...