نسخه چاپی

ائتلاف اعراب وتركیه برای كودتا درسوریه

حقوقدان و فعال سیاسی سوری از تحركات ائتلاف اعراب و تركیه برای كودتای معكوس در سوریه و منحرف كردن خیزش سوری از روند دموكراتیك خبر داد.

به گزارش نمانیوز به نقل از مشرق، "هيثم مناع" رييس انجمن هماهنگي ملي در خارج از كشور روز پنجشنبه در گفت و گو با العالم، با اشاره به مخالفت اتحاديه اروپا با موضوع مسلح كردن مخالفان نظام سوريه و تاكيد بر اين كه نبايد هيچ جنگجوي غير سوري در سوريه باشد، افزود: اروپا همچنين با تلاش براي هدايت مخالفان سوريه از سوي تركيه مخالفت كرد.

مناع در باره دلايل مخالفت اروپا با اقدام تركيه در خصوص سوريه گفت: تركيه روند نشست اخير استانبول را تغيير داد و مساله به رسميت شناختن شوراي ملي به عنوان تنها نماينده قانوني سوريه را مطرح كرد.

اين حقوقدان و فعال سياسي سوري افزود: اروپا همچنين از اهميت موضوع كردهاي تركيه كاست و سطح نمايندگان خود را در نشست استانبول كاهش داد به طوري كه كاترين اشتون مسوول سياست خارجي اين اتحاديه در اين اجلاس حضور نيافت.

مناع در ادامه گفت: آمريكا موضعي مردد اتخاذ كرده است به طوري كه گاه به موضع اروپا در قبال سوريه نزديك و گاهي به موضع هم پيمانان عرب خود شامل قطر، عربستان و تركيه نزديك مي شود.

وي افزود: همچنين گاهي اظهارات تند از مسوولان آمريكايي شنيده مي شود و گاهي نيز مواضعي سرد اتخاذ مي كنند. در واقع سه كشور هستند (قطر،عربستان و تركيه) كه همچنان ايفاگر نقش عقاب ها ضد منافع ملت سوريه هستند.

مناع اظهار داشت: آن ها نمي توانند از چارچوب سناريوي ليبي خارج شوند و مي خواهند آن طرح را در سوريه نيز تكرار كنند به طوري كه ابتدا شوراي ملي تشيكل دهند ، آن گاه پرچم سوريه را تغيير داده و شوراي ملي را مسلح كنند سپس با حمايت رسانه اي از اين شورا ؛ طرح خود را دنبال كنند. در واقع آن ها انقلابي معكوس را در سوريه در دستور كار خود قرار داده اند.

وي تاكيد كرد: فعاليت هاي مخالفان در سوريه بر اساس محوريت دموكراسي و مباره با فساد و تاكيد بر تغيير و رهايي از حاكميت تك حزبي است اما هواداران كودتاي معكوس از جنگ مذهبي و مسائل ديگري سخن به ميان مي آورند كه از رشد سياسي به دور است و اين كار زمام سوريه را در مسيري نادرست هدايت خواهد كرد كه هدف ملت سوريه نيست.

مناع، طرح كوفي عنان نماينده سازمان ملل در امور سوريه را كه مورد پذيرش دمشق نيز قرار گرفته است، كم هزينه ترين راه حل براي كشورش دانست.

وي اظهار داشت: طرح كوفي عنان در مقايسه با ديگر طرح ها نكات منفي كمتري دارد و سبب جلوگيري از خونريزي در سوريه مي شود و كمترين هزينه انساني و زيرساختي را براي دولت و ملت سوريه در بر خواهد داشت.

مناع گفت: از سوي ديگر سوريه يك كشور نفتي نيست كه بتواند از طريق درآمد نفت خسارت ها را جبران كند بنابراين راه حل مسالمت آميز، منطقي و معقول است.

وي افزود: در اين ميان مانعي تحت عنوان به كارگيري رسانه ها براي تبديل موضوع مسلح كردن مخالفان نظام سوري به مساله اي محوري ؛ وجود دارد به گونه اي كه گويي مخالفان نيرويي بازدارنده در اختيار دارند. اما واقعيت آن است كه هيچ كس نمي تواند در مدت 40 روز با ارتش عظيمي كه سوريه در مدت 40 سال سازمان دهي كرده است ، برابري كند.

مناع گفت: راه حل مسالمت جويانه داخلي ، سازوكاري براي انتقال به دموكراسي و نه ديكتاتوري جديد است.

۱۳۹۱/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...