نسخه چاپی

ماموریت نیروهای حافظ صلح در جولان 6 ماه دیگر تمدید شد

شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف تمامی فعالیت‌های نظامی توسط ارتش سوریه و مخالفان دولت دمشق در بلندی‌های جولان و انجام اقدماتی برای حفاظت از نیروهای حافظ صلح در این منطقه شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این قطعنامه با اتفاق نظر تمامی اعضای شورای امنیت به منظور تمدید فعالیت نیروهای ناظر تا 31 دسامبر سال جاری میلادی (10 دی) تصویب شد.

این هیات از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در پی افزایش تیراندازی‌ها و فعالیت‌های نظامی در مرز اسرائیل و سوریه تشکیل شده است.

رژیم صهیونیستی و سوریه از زمان جنگ اعراب با این رژیم در سال 1973 میلادی تنش نظامی نداشتند. اسرائیل در سال 1967 میلادی بلندی‌های جولان را تصرف کرد و سوریه خوهان بازگرداندن این منطقه به جای صلح است.

برای چندین دهه بلندی‌های جولان همچنان آرام و بدون تنش بود اما درگیری‌ها و جنگ داخلی در سوریه بار دیگر ناآرامی را به این منطقه بازگردانده است.

فرمانده این هیات از نیروهای حافظ صلح روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: در سال گذشته ما شاهد رویدادهایی در بلندی‌های جولان بودیم که از جمله آن‌ها می‌توان به آدم ربایی، سرقت خودرو، تخریب اموال سازمان ملل و سرقت اسلحه اشاره کرد.

رژیم صهیونیستی به چندین مورد از اتفاقات واکنش نشان داده و مخالفان دولت دمشق نیز ماه مارس سال جاری میلادی سه گروه از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را ربودند. البته این افراد پس از مذکرات آزاد شدند.

شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که با عقاید بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در مورد این مساله که فعالیت‌ها و اقدامات نظامی در بلندی‌های جولان به تداوم و افزایش بالقوه تنش‌ها و درگیری‌ها میان اسرائیل و سوریه منجر می‌شود، موافق است. علاوه بر این، افزایش تنش‌ها در این منطقه خطری برای جمعیت غیر نظامی و پرسنل سازمان ملل محسوب می‌شود.

سفیر انگلیس در سازمان ملل نیز تاکید کرد، هیات نیروهای حافظ صلح سازمان نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط میان تل‌آویو و دمشق دارد و این همان دلیلی است که شورای امنیت از فعالیت این هیات هرچند محدود، رضایت خاطر دارد.

وی افزود: هیچ مذاکره مستقیمی میان تل‌آویو و دمشق صورت نمی‌گیرد. تمامی پیام‌ها و خواسته‌ها از طریق این هیات به دو طرف ارسال می‌شود.

استرالیا نیز اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد، 377 نیروی حافظ صلح خود را از هیات نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در سوریه که 911 عضو دارد، خارج می‌کند.

سفیر انگلیس در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در ماه ژوئن سال جاری میلادی برعهده دارد، همچنین گفت که 500 نیروی فیجی جایگزین نیروهای استرالیایی و سایر سربازانی که از سوریه خارج می‌شوند، خواهند شد.

وی همچنین اعلام کرد، سازمان ملل همچنان به دنبال کمک کشورهای دیگر در اعزام سربازان بیشتر برای حضور در هیات حافظ صلح سازمان ملل است.

شورای امنیت همچنین بر ضرورت افزایش امنیت و ایمنی نیروهای حافظ صلح تاکید و از اظهارات دبیرکل سازمان ملل در افزایش و تقویت ظرفیت دفاع از خود این نیروها حمایت کرد.

فرمانده این نیروها افزود: ماموریت این نیروها کمتر شده و تنها به گشت‌زنی‌های شبانه محدود شده است. علاوه بر این برخی از پست‌های نظارتی سازمان ملل تعطیل می‌شوند و برخی دیگر تقویت خواهند شد.

۱۳۹۲/۴/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...