نسخه چاپی

بیش از نیمی از افراد مشكل اضافه وزن دارند

عکس خبري -بيش از نيمي از افراد مشکل اضافه وزن دارند

یك متخصص تغذیه گفت: مشكل اضافه وزن در بیش از نیمی از افراد كشور وجود دارد.

به گزارش نما سید مرتضی صفوی در گفتگو با مهر گفت:معیار سنجش BMI یا نمایه ی توده ی بدن، به صورت یک فرمول ساده است که از تقسیم کردن وزن بدن (برحسب کیلوگرم) بر قد فرد به توان 2 (بر حسب متر) به دست می آید.

صفوی اعداد به دست آمده از این فرمول را به 3 دسته تقسیم بندی کرد :افرادی که دارای عدد زیر 5/18 باشند بسیار لاغر ، بین 5/22-5/18 نرمال ، 30-25 دارای اضافه وزن ، 35-30 چاقی درجه یک ، 40-35 چاقی درجه 2 و بیش از 40 چاقی درجه سه که بدترین نوع چاقی به حساب می آید.

وی عدد ایده آل به دست آمده از این فرمول را 5/22 دانست و گفت :رژیم غذایی مناسب و ورزش های روزانه راه های دستیابی به این عدد طلایی هستند.

صفوی گفت: بیش از نیمی از افراد مشکل اضافه وزن دارندکه می توانندبا ورزش هایی مانندپیاده روی ، دویدن ، کوهنوردی ، بوکس و کشتی این مشکل را برطرف و سلامتی و آرامش را به خود هدیه کنند .

صفوی از بهترین رژیم غذایی برای افراد دارای اضافه وزن را استفاده از سبزی ، کاهو، هویج ، سوپ سبزی ، مواد غذایی کم فیبر ، میوه های فصل تابستان (به استثنای میوه های خیلی شیرین و رسیده) بر شمرد.

وی در ادامه به نقرص ، دیابت، پر فشاری ، بالا رفتن چربی خون ، مشکلات قلبی ، انواع سرطان ، واریس ، صافی کف پا ، بیماری های استخوانی و کبد چرب به عنوان مهم ترین بیماری های مرتبط با چاقی و اضافه وزن اشاره کرد.

صفوی عواملی چون ژنتیکی و ارثی ، پرخوری ، ورزش نکردن و زندگی ماشینی را علل اضافه وزن دانست و اضافه کرد : انجام ورزش های مناسب روزانه می تواند در هر دقیقه 5 تا 10 کیلو کالری در بدن بسوزاند.

وی استفاده از غذاهای آماده و فست فود ها را از مهم ترین علل اضافه وزن دانست و گفت :این گونه غذاها اشتها آور بوده و دارای چربی ترانس ذخیره شده است که چربی های ترانس 10 برابر چربی های اشباع شده خطرناک بوده و حالت کشندگی دارد .

۱۳۹۲/۴/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...