نسخه چاپی

واشنگتن پست: سوریه باتلاق ایران نخواهد بود

یك كارشناس مسایل بین الملل ضمن طرح ادعاهایی درباره دخالت ایران در سوریه یه قیاس میزان شرایط آمریكا در جنگ عراق و وضعیت ایران در سوریه پرداخت و در نهایت این نتیجه را مطرح می كند كه برخلاف تصور برخی سوریه باتلاقی برای ایران نخواهد بود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، ونس سرچانک، عضو شورای روابط خارجی هیتاچی، مستقر در توکیو، در گزارشی با عنوان "سوریه باتلاق ایران نخواهد بود" که در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد، نوشت: در دو سال گذشته درگیر شدن سوریه با جنگ داخلی به وحشت واشنگتن منجر شده است. در حالی که مقامات درباره میزان دخالتی که آمریکا می تواند و باید در این موضوع داشته باشد، بحث می کنند، همه توافق دارند که این بحران یک فاجعه انسانی است و منافع آمریکا در سراسر خاورمیانه را تهدید می کند که از جمله این تهدیدها بی‌ثبات شدن متحدینش در منطقه است.

بنا بر این گزارش یک موضوع مطرح دیگر این است که گرفتاری سوریه برای آمریکا مصیبت نیست بلکه می تواند با وارد کردن ایران به ستیز هزینه بر و طولانی مدت با القاعده بعدی ماکیاولیستی داشته باشد. بر اساس این تئوری سوریه می تواند برای ایران همان چیزی باشد که جنگ عراق برای آمریکا بود و برای دولت اوباما که به دلیل نحوه مدیریت این بحران تحت انتقاد است، این تئوری می تواند نظریه ای جذاب و توجیهی عقلانی برای این باشد که مداخله تعیین کننده بیشتری در سوریه نکند.

نویسنده در ادامه به دلایل صحیح نبودن این تئوری می پردازد و مدعی می شود که ایران در مسیر کمک به بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه، در دیگر جاها از جمله در یمن و عراق دردسرهایی برای منافع آمریکا ایجاد کرده است و مدعی می‌شود که بی ثباتی درسوریه برای ایران خوب است و باعث نزدیک تر شدن شیعیان به تهران شده است در حالی که هجوم پناهندگان به سوی متحدین آمریکا نظیر اردن و ترکیه، باعث تضعیف آنها شده است.

این نویسنده ضمن طرح ادعای مداخله ایران در سوریه می افزاید که ایران از این مداخله ضربه ای ندیده بلکه قدرت ایران در چنین شرایطی در منطقه افزایش می‌یابد.

این گزارش می افزاید که درگیری در سوریه برگ برنده ایران یعنی برنامه هسته‌ یی آن را عقب نرانده است و نخواهد راند و در دو سالی که اسد با ناآرامی مواجه بوده ، ایران پیشرفت‌های خوبی در برنامه هسته‌ یی داشته است.

در ادامه این گزارش با این ادعا که در عراق در نهایت آمریکا بود که غالب شد، می افزاید که ممکن است برای ایران در سوریه هم چنین اتفاقی بیفتد.

بنا بر این گزارش ، جنگ عراق هزینه‌های فراوانی برای آمریکا داشت اما ناظران تحولات خاورمیانه چنین دیدگاهی را در خصوص وضعیت ایران در سوریه ندارند.

۱۳۹۲/۴/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...