نسخه چاپی

تله ی احمدی نژاد برای روحانی !

به گزارش نما، ترند نوشت: دو هفته پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، نرخ دلار 20 درصد کاهش پیدا کرد اما طی چندین روز گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

دیوان محاسبات ایران 19 ژوئن گزارشی منتشر ساخت که نشان می داد، بانک مرکزی از طریق فروش ارز به قیمتی بالاتر از قیمت رسمی، ارزش پول ملی را کاهش داده است.

دولت ایران کسری بودجه را تا حدی از طریق فروش دلار با نرخ بالا جبران کرد.

در دوران احمدی نژاد نقدینگی 6.7 برابر افزایش یافت. دولت ایران 5 تریلیون ریال بدهی دارد و از طرفی بانک مرکزی در حال تزریق ذخایر ارزی خود به بازار آزاد در جهت پرداخت بدهی ها است.

اگر احمدی نژاد بخواهد دولت را با دلار ارزان قیمت به روحانی تحویل دهد، مشخص نیست که رئیس جمهور منتخب ایران، چگونه کسری بودجه ناشی از میراث ناگوار احمدی نژاد یعنی دلار ارزان را جبران خواهد کرد.

روحانی طی چند هفته آینده رسما رئیس جمهور ایران می شود.

براساس بودجه سالانه، صادرات 1.3 میلیون بشکه نفت خام در روز بر روی 97 دلار در هر بشکه تنظیم شده است.

این درحالیست که به گفته ی آژانس انرژی، صادرات نفت در 5 ماه نخست سال 2013 یک میلیون بشکه در روز بود و قیمت نفت هم بین 100 تا 107 دلار در هر بشکه است.

از سوی دیگر، ایران قادر به انتقال دلارهای نفتی به داخل کشور نیست.

بانک مرکزی احتمالا تزریق دلار به بازار آزاد را پس از پیروزی روحانی افزایش داده تا نشان دهد که کاهش 40 درصدی ارزش ریال به خاطر سوءمدیریت نبوده بلکه ناشی از مسائل سیاسی بوده است.

زمانی که روحانی رسما ردای ریاست جمهوری بر تن کند، قادر به حفظ تزریق دلار به بازار آزاد، آن هم به آن مقدار زیاد نخواهد بود. بنابراین پس از دو ماه قیمت دلار مجددا افزایش پیدا می کند.

به گزارش انتخاب ؛ ترند در پایان می نویسد: مخالفین روحانی به دنبال آن هستند که بگویند تفاوتی میان مدیریت روحانی و احمدی نژاد نیست و امیدها به عملکرد خوب اقتصادی تنها یک رویا است.

۱۳۹۲/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...