نسخه چاپی

يديعوت آحارانوت فاش كرد

دیدار پنهانی شیخ تمیم با هیئت‌های اسرائیلی/ نارضایتی شیخ حمد از واگذاری قدرت

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت فاش كرد، امیر جدید قطر پیش از به دست گرفتن قدرت با هیئت‌های اسرائیلی در داخل و خارج از قطر دیدار كرده است و تل‌آویو‌ از طرح انتقال قدرت در دوحه اطلاع داشته است.

به گزارش نما به نقل از پایگاه خبری «النشره»، روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت»، فاش کرد که دیدارهای رسمی میان هیئت‌های اسرائیلی و «شیخ تمیم بن حمد» امیر جدید قطر در داخل و خارج از این کشور صورت گرفته است و تل‌آویو پش از اجرای طرح انتقال قدرت در دوحه از این مسئله اطلاع داشته است.

این روزنامه تأکید کرد که آمریکایی‌ها نیز از نبود روح جنگ طلبانه اسلامی در میان قطری‌ها مطمئن شده بودند که این مسئله پروژه انتقال قدرت را تسهیل کرده بود.

این روزنامه به نقل از یک منبع بلند پایه در قطر تأکید کرد که اسرائیل نیز مانند واشنگتن پیشتر از طرح انتقال قدرت در دوحه اطلاع داشته است.

این منبع نزدیک به شیخ حمد افزود: رئیس یک سازمان مهم اسرائیلی پیشتر با شیخ تمیم چندبار دیدار کرده و از دیدگاه‌های امیر جدید اطلاع پیدا کرده است و مطمئن شده که او قصد ندارد وارد ماجراجویی های خطرناک شود.

این منبع تأکید کرد که روش‌های قطری‌ها در میان کشورهای عربی منحصر به خودشان است زیرا پروژه انتقال قدرت از چند سال گذشته به صورت پنهانی پیگیری می‌شود و تنها چند ماه پیش شیخ حمد مسئله انتقال قدرت و کنار گذاشتن پسر عمو و مشاورش از حاکمیت را به اطلاع همپیمانان غربی اش رسانده بود.

این روزنامه به نقل از شیخ حمد تأکید کرد که انتظار تغییر قابل توجهی در سیاست‌های قطر را نباید داشت زیرا مسیر و برنامه‌های این کشور از پیش تعیین شده است.

این روزنامه به نقل از یکی از مشاوران نزدیک شیخ حمد گفت: واشنگتن و مسئولان وزارت دفاع و اطلاعات آمریکا از مسئله انتقال قدرت در دوحه اطلاع داشته اند بنابراین این مسئله برای آنها غیر منتظره نبوده است.

وی افزود: قطر نقش مهمی در خاورمیانه برای آمریکایی‌ها ایفا می‌کند و به نوعی چشم واشنگتن برای مراقبت از ایران در منطقه به شمار می‌آید.

مشاوران دیوان پادشاهی قطر نیز تأکید کردند که اگر شیخ حمد قدرت انتخاب داشت از قدرت کناره گیری نمی‌کرد و دست کم به مدت دو یا سه سال در قدرت باقی می‌ماند تا ولیعهد آماده پذیرفتن مسئولیت شود.

چند روز گذشته شیخ حمد امیر پیشین قطر به گمانه‌ زنی‌ها درباره انتقال قدرت در این کشور پایان داد و به این ترتیب شیخ تمیم ولیعهد 33 ساله قطر قدرت را به دست گرفت.

۱۳۹۲/۴/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...