نسخه چاپی

حسين مظفر عنوان كرد

قالیباف آماده حضور در كابینه روحانی است

حسین مظفر معتقد است كه زمان تشكیل دولت آشتی ملی فرارسیده و قالیباف آماده حضور در كابینه روحانی است.

به گزارش نما، حسین مظفر، نماینده تهران در مجلس گرچه عناوینی چون عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام یا وزارت آموزش و پرورش دولت اصلاحات را در کارنامه خود دارد اما نام او پس از تشکیل ائتلاف سه‌گانه موسوم به پیشرفت در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ در رسانه‌ها پررنگ‌تر و او به عنوان رئیس این ستاد برگزیده شد.

وی پس از اطلاع از این که محمدباقر قالیباف نسبت به دیگر نامزدها در نظرسنجی ها بالاتر است با توجه به اصول اولیه ای که برای این ائتلاف مشخص شده بود از ریاست ستاد آن استعفا کرد و ریاست ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف را به عهده گرفت.

حضور فعال مظفر در انتخابات ۹۲ بهانه ای شد تا برای پرداختن به مسائل انتخابات ریاست جمهوری و عملکرد ائتلاف با وی به گفت وگو بنشیند.

مظفر معتقد است که برگ برنده روحانی در انتخابات عدم بلوغ سیاسی اصولگرایان و تفرقه میان آنان بود. وی پیمان شکنی در میثاق ائتلاف سه گانه را موجب شکست این ائتلاف می داند و معتقد است سهم خواهی باعث می شود که فعالیت های ائتلافی ناکام بماند.

مظفر همچنین معتقد است که زمان تشکیل دولت آشتی ملی فرارسیده و قالیباف آماده حضور در کابینه روحانی است. آنچه در پی می آید حاصل این گفت وگوست.

تحلیل شما از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ مصداق بارز خلق حماسه سیاسی بود که ملت بزرگ ایران برنده آن است. مردم ایران در این انتخابات هوشیاری و بلوغ سیاسی خود را در برابر بیگانگان و معاندان نشان دادند و در اوج مشکلاتی که داشتند توانستند اقتدار ملی را رقم بزنند که این امر جای تبریک به ملت ایران دارد. باید از رهبری فرزانه انقلاب تشکر کرد که با بیاناتشان ظرفیت های مردمی را احیا کردند و چه یاران انقلاب و چه منتقدان، همه را به صحنه آوردند. در عین حال به نظر می رسد رای به روحانی هم رای به عقلانیت، اعتدال، آرامش و اخلاق بود و شعارامید و تدبیر توانست جای خود را در میان مردم باز کند. این رای در تقابل با بی اخلاقی ها و رواج تهمت ها و بی آبرو کردن شخصیت های کشور و نیاز به تغییر گفتمان بداخلاقی به گفتمان اخلاقی و اعتدال به دست آمد.

به نظرم در برابر این انتخاب همه وظیفه دارند از رئیس جمهور منتخب حمایت کنند. حمایت از رئیس جمهور منتخب در حقیقت حمایت از تکریم و حرمت گذاری به آرای مردم و تسلیم در برابر خواست و اراده عمومی است. ضمن این که بافت و شخصیت فکری آقای روحانی هم از درون و همراه نظام است و بوی‍ژه بیانات اخیر ایشان چه در قالب بیانیه چه در قالب کنفرانس مطبوعاتی مایه افتخار نظام به شمار می رود و تائید همان شعار تدبیر و امید است.در عین حال در این میان باید افراطیونی که به اسم اصولگرایان همچنان بر طبل اختلاف و یاس می کوبند به خود بیایند و با ژرف نگری بیشتری به مصالح ملی نگاه کنند.

ملت ما تحمل بازگشت به فضای بسته و متحجر را ندارد و خود حق پنداری های عده ای افراط گر را نمی پذیرد. از آن سو نیز افراط گرایان اصلاح طلب هم باید از سهم خواهی دست بردارند. چون اصلاح طلبان تندور از همان اول بر طبل یاس و تردید کوبیدند و حتی روحانی را نماینده اصلاح طلبان ندانستند و او را تحقیر کرده و از او حمایت نکردند.

روحانی با تیزبینی و ژرف اندیشی در بیانیه و مصاحبه خود گفت که خود را منتخب یک جناح نمی داند و رئیس جمهور کل جامعه، همه جناح ها و مردم است. مشی اعتدال و تدبیر رئیس جمهور منتخب فضای جامعه ما را تلطیف کرده و امیدهایی در جامعه به وجود آورده که به نظر می رسد باید همین منوال ادامه پیدا کند.

در نهایت تشکیل دولت و کابینه ای از انسان های شایسته، اصیل و توانمند از سلایق مختلف که اولا در چارچوب نظام قرار دارند و بعد سیاست های آقای روحانی را قبول دارند و حاضرند با او همکاری کنند می تواند تحقق بخش همان دولت آشتی ملی به شیوه صحیح باشد.

زمانی که تشکیل دولت آشتی ملی مطرح بود برداشت های غلطی وجود داشت که فکر می کردند همه جناح ها و اپوزیسیون و مخالفان هم باید در این مجموعه وارد شوند. وجود آقای روحانی در مسئولیت ریاست جمهوری این زمینه را پیش آورده که ایشان در چارچوب نظام از توانمندی های خود استفاده کند و پایه گذار دولت آشتی ملی باشد.

به نظر شما آقای روحانی چه برگ برنده ای داشت که توانست رای مردم را به خود جلب کند؟

ایشان علاوه بر مزایایی که داشت، گفتمانی را نیز مطرح کرد که توانست حمایت بخشی از جامعه را جلب کند و بر مسائلی که نیازهای جامعه بود تاکید کرد. اینها نکات ایجابی ایشان بود، اما نکته دیگر نیز این بود که ایشان از عدم بلوغ سیاسی اصولگرایان بهره برد. وقتی تشتت و تفرقه میان اصولگرایان وجود داشت و آنها حتی به یک میثاقی که بسته بودند وفادار نماندند بدنه جامعه اعتماد خودش را از دست داد و آرا به سمت روحانی جلب شد. به نظرم اصولگرایان امتحان بدی را در انتخابات پس دادند در حالی که می توانستند انسجام و امیدی را که همان موقع تشکیل ائتلاف اولیه وجود داشت حفظ کرده و ادامه دهند، اما منافع شخصی و نفسانی در این امر دخالت کرد، تشتت ایجاد شد و به وعده ها عمل نشد و به دنبال آن گروه های موازی تشکیل شد و هر کس دنبال منافع حزبی خودش رفت. آقای روحانی از این فرصت استفاده کرد و در فضای سیاسی جامعه یک انسجام و وحدتی را به نمایش گذاشت. طبیعی است جامعه از این فضا که آرامش و اعتدال بر آن حاکم و خارج از افراط بود استقبال کرد و خواستار مقابله با بداخلاقی ها و نوید ایجاد فضای اخلاقی و اعتدال بود که ایشان توانست از این امر بهره ببرد.

شما از وزارت در دولت اصلاحات به محور ائتلاف اصولگرایان پیوستید. توضیح شما درباره این انتقال چیست؟

من وقتی وارد این ائتلاف شدم برای دفاع از یک نفر نیامدم بلکه گفتند مجموعه ای می خواهد شکل بگیرد که در انسجام اصولگریان تاثیرگذار باشد. هر سه نفر گفتند که روی انتخاب من به وفاق رسیده اند و نسبت به من اظهار لطف کردند. من در آن زمان وقتی دیدم مورد قبول هر سه نفر هستم گفتم اگر بتوانم در این زمینه خدمتی کنم و آبرویی هم بگذارم ارزش دارد که مجموعه اصولگرایان را به یک سامانی برسانم و یک فرد قوی و مورد قبول مردم از آن بیرون بیاید، اما متاسفانه روندی که طی شد روند رضایت بخشی نبود و نتیجه معکوس داد و مجبور شدم از ائتلاف کناره گیری کنم.

حضور شما برای ستاد ائتلاف پیشرفت پیشنهاد چه کسی بود و چرا شما را برای این ستاد انتخاب کردند؟

هر سه عضو ائتلاف این پیشنهاد را دادند. اولین پیشنهاد را آقای ولایتی داد و دوستان دیگر هم پذیرفتند و گفتند که افراد مختلف در این زمینه مطرح شده اند که روی شما وفاق حاصل شده است. دلیلی که آنها در این رابطه داشتند این بود که به نظرشان من چهره مقبولی به شمار می رفتم که شاید می توانستم در جامعه فضای مثبت تری را ایجاد کنم.

بعضی سایت ها از انتصاب فرزند شما میثم مظفر به سمت ریاست تاکسیرانی تهران ـ که وابسته به شهرداری است ـ همزمان با حضور شما در ائتلاف پیشرفت خبر دادند. آیا این دو موضوع با یکدیگر مرتبط بود؟

این انتصاب همزمان نبود و این دروغ محض است. اینها همان بداخلاقی هایی است که صورت گرفته و بسیاری از روی بی اطلاعی در این رابطه به گناه می افتند. آنها باید در این رابطه تحقیق کنند و بعد مرا متهم سازند. این انتصاب قبل از ائتلاف صورت گرفت. میثم ما قبل از این معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری بـــود و قبل از آن هم قائم مقام شهردار بود و حتی قبل از آن نیز پست هایی داشته که وزرای ما آن را نداشتند. اتفاقا میثم ما به جرم مظفر بودن از مناصب بالا محروم مانده است ایشان از هجده سالگی در تشکیلات بوده و اداره جلسات ۲۰۰۰ نفری را به عهده داشته است.

وی مشاور منطقه آزاد کیش و مدیرکل اتحادیه دانش آموزان کشور بوده و به عنوان مشاوران جوان رئیس جمهور فعالیت می کرده است. همچنین ایشان عضو هیات مدیره موسسه آی تی و معاون سازمان فرهنگی شهرداری بوده و قرار بود شهردار یکی از مناطق شود، اما تاکسیرانی که جزو حساس ترین وظایف بود و افراد دیگر نمی توانستند در آن فعالیت کنند به ایشان پیشنهاد شد و گفته شد با توجه به توانمندی های ایشان این انتخاب صورت گرفته است.

شما کارنامه سه ماهه ایشان را ملاحظه کنید و ببینید که چه فعالیت موثری داشته است. شایعات مطرح شده جفایی است که در حق ایشان صورت گرفته و هیچ ارتباطی میان فعالیت من و ایشان وجود ندارد. پرسش من این است که چرا ما توانمندی های افراد را به دلایل شایعات بی اساس زیرسوال می بریم. البته این موضوع به دلیل وجود برخی از طایفه گری ها که در بعضی جاها وجود دارد شایعه می شود، اما بچه من برعکس است و توانمندی هایش به حدی است که باید مناصبی بالاتر از این اختیار کند. شما بهتر است به تاکسیرانی سری بزنید و عملکرد او را در آنجا بررسی کنید و خودتان در این باره قضاوت کنید.

شما رئیس ستاد ائتلاف سه گانه بودید که بعدا با استعفا از این ائتلاف ریاست ستاد انتخاباتی آقای قالیباف را عهده دار شدید. چه اختلافاتی باعث شد که ائتلاف سه گانه نتواند به آن هدف خود که معرفی یک نفر از میان سه نفر بود، برسد؟

ائتلاف سه گانه به میثاق خود عمل نکرد البته نه این که آنها بخواهند خلاف شرع کنند بلکه در این زمینه توجیهاتی را مطرح می کردند. یکی از توجیهات این بود که ممکن است هرچه در انتخابات جلو برویم نتیجه آرا تغییر کند. قرار بود هرکس که بعد از تائید شورای نگهبان رای بیشتری داشت او معرفی شود. این کار انجام شد و فرد منتخب قالیباف بود و رای ایشان پنج برابر دیگران بود ولی متاسفانه توجیهات و بعد فشارهای هواداران مانع از این اقدام شد و مشکلاتی به وجود آورد که خود دوستان هم در وضع خاصی قرار گرفتند. قرار نبود که آنها با یکدیگر رقابت کنند، اما رقابت کردند و این تخلف از میثاق بود. چون این تخلفات انجام شد میثاقی که با هم بسته بودند از هم پاشید و وضع ناگواری پیش آمد. البته باید بگویم که این پیمان شکنی از طرف قالیباف نبود چون ایشان هم رای بالایی داشت و هم تاکید داشت که اگر شورا در باره هر یک از افراد ائتلاف تصمیم بگیرد همچنان بر میثاق باقی می ماند و از رقابت کنار می رود.

خیلی از کارشناسان ائتلاف سه گانه را از اساس مشکل دار می دانستند و معتقد بودند که حتی اگر حداد عادل قرار بود در بیانیه انصراف خود از یکی از نامزدهای اصولگرا حمایت کند آن فرد کسی جز دو عضو دیگر ائتلاف یعنی سعید جلیلی بود آیا شما چنین تحلیلی را قبول دارید؟

نه، آقای حداد عادل از آقای جلیلی حمایت نکرد. اما انتظار می رفت وقتی ایشان فرمودند که به نفع ائتلاف کنار می روند بگویند چون ائتلاف نظرش این بود که هرکس رای بالایی داشت او برگزیده شود و چون قالیباف رای بالاتری دارد من به نفع قالیباف کنار می روم و همه نیروهای خود را برای او بسیج می کردند. این بهتر بود البته ایشان در این باره جبران کردند و با بیانیه شان مقداری از مشکلات ائتلاف را ترمیم کردند. مبنای ائتلاف مبانی درستی بود. اوایل که این ائتلاف تشکیل شد گفتند که آنها از چه کسی اجازه گرفته اند و ائتلاف تشکیل داده اند و چطور آنها پیشتاز شده اند؟ ما گفتیم سه نفر تصمیم گرفته اند که به انسجام اصولگرایانه کمک کنند و این اجازه نمی خواهد.. مبانی این اقدام درست بود و بعد انتظار می رفت که افراد دیگر هم بیایند و با آنها همکاری کنند. حسادت ها باعث شد که هر کس برای خودش گروه تشکیل داد و شاهد ائتلاف های گوناگون بودیم که باعث ایجاد تکثر شد.

ملاک ائتلاف فقط نظرسنجی بود یا نظرسنجی به علاوه نظر جامعتین و دیگر نظرات؟

ملاک در درجه اول مشروعیت بود همچنین تجربه که با سوابق مدیریتی که آقایان داشتند براحتی قابل احصا و ارزیابی بود و مقبولیت هم آرای مردمی بود که باید از طریق نهادهای نظرسنجی معتبر کشور به دست می آمد. ما چهار مرکز معتبر نظرسنجی داشتیم که عبارت بودند از نظرسنجی ناجا، بسیج، اطلاعات و صدا و سیما که نظرسنجی های آنها علمی بود. ملاک اصلی این موارد بود و نظرسنجی ها نشان می داد که آقای قالیباف جلوتر از دیگران است و پیشتازی دارد. متاسفانه آقایان دیگر انتظار داشتند که رای قالیباف کم بشود و رای خودشان بالاتر برود. در مورد جامعتین هم هیچ موقع شرط این نبود که ملاک اصلی نظر جامعتین باشد. ملاک این بود کسی را که از این سه نفر انتخاب می کنند جامعتین با او مخالف نباشد که آنها هم با هیچ یک از آقایان مخالف نبودند.

از چالش آقایان قالیباف، ولایتی و حداد عادل بعد از مناظره سوم چه احساسی داشتید و نتیجه را چطور پیش بینی می کردید؟

حداد عادل چالش به وجود نیاورد بلکه معیارهاو مبانی را مطرح کرد. قالیباف هم در مورد ولایتی می خواست به این نکته برسد در زمانی که ولایتی سیاست خارجی را مدیریت می کرد آنچه که تاثیرگذار بود دیپلماسی سیاسی ما نبود که می توانست ارتباطات را با دنیا تنظیم کند و روابط را بالا و پایین کند بلکه فداکاری های رزمندگان و پیروزی های آنها بود که تعادل بین المللی را بهم می زد. این حرف حرف درستی است چرا که در آن زمان تمام فضای سیاسی و دیپلماتیک، فرهنگی و تعاملات بین المللی و داخلی کشور تحت تاثیر پیروزی رزمندگان ما در جبهه ها رقم می خورد. در آن زمان آنچه که فعال ما یشاء بود رزم، جنگ و پیروزی رزمندگان بود و دیگران بهره های خودشان را از آن می گرفتند.

یعنی در این مناظره چالشی پیش نیامد؟

چالشی نبود. باید همه می پذیرفتیم. حالا شاید این گونه مطرح شود که این صحبت برای این بود که ارزش دیپلماسی ولایتی را کاهش دهد ولی این امر بیان یک واقعیت بود که می توانست به زبان دیگر هم مطرح شود که جنبه رقابتی پیدا نکند. ولی از اول این نگرانی وجود داشت که وقتی این سه نفر پای مناظره تلویزیونی بروند رقابت ایجاد می شود. قرار نبود که این امر صورت گیرد وا عضای ائتلاف بر این امر اصرار داشتند. قالیباف می گفت من حاضر نیستم که رقابت کنم و در مناظره ها وارد شوم، اما دوستان دیگر نظرشان این بود که رقابت صورت گیرد و انتظار داشتند که در رقابت ها آرای آنها افزایش یابد که این جزو برنامه نبود.

برخی این اعتقاد را دارند که اگر اجماع نیز صورت می گرفت با توجه به نتیجه انتخابات بازهم این ائتلاف نتیجه ای برای اصولگرایان نداشت. نظر شما در این باره چیست؟

نه من این تحلیل را قبول ندارم. الان که نتیجه نظرسنجی ها ارائه شده و انتخابات صورت گرفته است آنها می توانند این گونه تحلیل کنند که مجموع رای اصولگرایان کمتر از اصلاح طلبان بود یا کمتر از روحانی شده است. البته در نظر داشته باشیم که اصولگرایان نیز به روحانی رای دادند. شما توجه داشته باشید که فضا سازی خیلی مهم است. اگر از همان اول این انسجام در اصولگرایان و وفاق عمومی و پیمان در میثاق پیش می آمد آنقدر فضای امید و نشاط غلبه پیدا می کرد که خود آن رای آفرین بود. آرای اولیه هم حکایت از درستی این نظر دارد. زمانی که ما آرای اولیه را نظرسنجی می کردیم بر محور افراد نبود بلکه می گفتیم اصولگرایان، دولتی ها، ائتلاف سه گانه، ائتلاف پنج گانه و طیف آقای مصباح مورد نظرسنجی قرار گیرد که در راس این نظرسنجی ها ائتلاف سه گانه قرار داشت. بعد از این نظرسنجی ها ما روی افراد نظرسنجی کردیم یعنی فضا در این نظرسنجی ها موثر بود، اما وقتی که مردم دیدند در خود اصولگرایان و ائتلاف تفرقه وجود دارد خوب دیگران امید خود را از این سو برداشتند و به سمت دیگر امید بستند و بر آن موج سوار شدند. بنظرم اگر ائتلاف به انسجام درونی خود عمل می کرد شاید اتفاق دیگری می افتاد و فضا عوض می شد.

شما عضو کمیته مرکزی اجرای انتخابات هم بودید. آیا این سمت با فعالیت شما در ستاد انتخاباتی یکی از نامزدها منافاتی نداشت؟

نه من همان ابتدای امر استعفا دادم. این هم باز شیطنت دیگری بود که انجام گرفت. من جزو ۳۰ معتمدی بودم که برای حضور در کمیته مرکزی اجرایی انتخابات معرفی شده بودم که قرار بود از میان ما ۷ نفر برای عضویت در کمیته انتخاب شوند روزی که برای تعیین اعضای کمیته مرکزی جمع شدیم یکی از دوستان پیشنهاد کرد و نامزد هم شدم، اما در همان زمان یکی از دوستان به من یادآوری کرد که ای کاش تو عضو کمیته مرکزی اجرای انتخابات نمی شدی چرا که رئیس ائتلاف هستی. من پرسیدم که آیا این امر خلاف قانون است گفتند نه اما چون احساس کردم شائبه به وجود می آید نیمه کاره جلسه را ترک کردم به اطرافیان خودم هم گفتم که من عضو کمیته نیستم و از آن خارج شدم، اما آن دو ـ سه نفر این موضوع را به عموم اعلام نکردند و لذا در آن کمیته به من هم رای دادند و رای من با نفر آخر مساوی شد و با قرعه کشی به عنوان عضو رزرو انتخاب شدم. با این حال زمانی که من از این موضوع مطلع شدم نامه ای به وزیر کشور نوشتم و از عضویت خودم انصراف دادم.

یعنی در زمانی هم که ریاست ستاد انتخاباتی قالیباف را داشتید در این کمیته حضور نداشتید؟

اصلا من یک جلسه هم نرفتم و مرا دعوت نیز نکردند. این هم از آن بداخلاقی هاست که روزنامه وابسته به دولت (ایران) آن را به دروغ منتشر کرد. من در همان لحظه اول انصراف دادم و کپی انصراف من موجود است.

تاثیر تشکیل کمیته اجرایی مرکزی انتخابات که برای اولین بار شکل می گرفت در شفاف بودن انتخابات و تمکین همه نامزدها از نتیجه انتخابات را چقدر می دانید؟

هیچ تاثیری در این امر نداشت. اصلا فضای عمومی جامعه ما فضایی بود که همه چیز بر صدق و سلامت پیش رفت. انتخابات بدون تقلب با مدیریت مقام معظم رهبری برگزار شد. ایشان با فضایی که به وجود آوردند جامعه برای شرکت در انتخابات مطمئن شدند و عملکرد و مصاحبه های شورای نگهبان این فضا را مهیاتر کرد و نیازی به تشکیل کمیته مرکزی اجرای انتخابات نبود.

با توجه به این که شما در ستاد انتخاباتی یکی از نامزدها فعال بودید آیا ممکن است به صورت تخمینی برآورد از هزینه تبلیغاتی نامزدها در این دوره ارائه کنید؟

این یک نکته ای است که بازهم بی جهت و خلاف شرع درباره آن صحبت شده است. افراد و رسانه ها زود یک نفر را متهم می کنند، بدون این که اطلاع و آمار دقیقی از عملکرد وی داشته باشند. این امر خلاف اخلاق و خلاف شرع است. من که در متن انتخابات حضور داشتم تأکید می کنم که آقای قالیباف از نظر هزینه انتخابی، پنجمین نامزد است.

میزان این هزینه ها چقدر بود؟

میزان دقیق هزینه ها را من ندارم، چون یک بخشی را ما از مرکز هزینه می کنیم یک بخشی را هم مردم تقبل می کنند، البته عمده تامین هزینه های بخش مرکزی هم به عهده مردم است. در هر جا و هر استانی این کمک ها صورت می گیرد و قابل احصا نیست. ولی من می خواهم بگویم که هر جا عکس قالیباف بوده عکس دوستان دیگر هم بوده است؛ حتی در بسیاری از جاها عکس و تصویر و بنر قالیباف کمتر بود و حتی ایشان عکس رنگی هم نداشت. در حالی که دیگران بسیار بیشتر از ایشان تبلیغ کردند و این سوال مطرح است که چرا درخصوص ایشان قضاوت بد می کنند؟ حتی بعضی از افراد می گویند که هزینه دیگر نامزدها را مردم تهیه کردند، اما ایشان از طرق دیگری بود. چه کسی این حرف را می زند. آیا ایشان می تواند این همه هزینه را از جیب خود تهیه کند؟ آیا دیگر نامزدها نیز از جیب خود هزینه کرده اند؟ مردم این هزینه ها را کمک می کنند و در اختیار نامزدها قرار می دهند و طرح چنین اتهاماتی علیه نامزدها از بداخلاقی هایی است که صورت می گیرد.

یعنی همه هزینه ها از جانب مردم تهیه می شد؟ هیچ سازمان یا نهادی کمک حال نامزدها نبود؟

من یک جمله راجع به پاکدستی قالیباف بگویم که می خواهم حتما آن را بنویسید و آن این است که یک نفر مقداری پول به من داد که به طور شخصی به قالیباف کمک کنم. من می توانستم در درجه اول این پول را به حساب عمومی بریزم، اما به فکرم رسید پول را به خود آقای قالیباف بدهم. بینی و بین الله فقط من درباره این پول خبر داشتم و خود قالیباف. شش صبح رفتم تا پول را تحویل ایشان بدهم با عکس العمل تند وی مواجه شدم. گفت هرگز این پول را نمی پذیرم و من پرسیدم حالا این پول را چه کار کنم که وی در پاسخ گفت آن را به حساب پول عمومی واریز کن. من اصرار کردم که این پول برای مخارج انتخاباتی دست شما باشد، اما قالیباف گفت هرگز نمی خواهم زندگی ام به این پول آلوده شود. باید مردم این موضوع را بدانند که مدیر کارآمد و شایسته چگونه برخورد می کند. من قبلا اصلا با آقای قالیباف کار نکرده بودم و با دوستان دیگر بیشتر همراه بودم؛ اما مدتی که نزد ایشان آمدم علاقه ام به ایشان بیشتر شد.

نامزدهای انتخاباتی هیچ وامی از وزارت کشور یا سازمان دیگر دریافت نمی کنند؟

خیر، تنها کمک های مردمی است. مردم با عشق این کمک ها را در اختیار نامزدها قرار می دهند. به طور مثال یک نفر به من گفت به طور خودجوش پیامکی تنظیم کرده است که وقتی حساب کردم، دیدم هزینه ارسال این پیامک، چند میلیون تومان است. از او پرسیدم تو این پول را از کجا آورده ای، گفت: این عشق من است من کارخانه داشتم دیدم قالیباف انسان شایسته ای است و برداشتم و پیامک ها را برایش تنظیم کردم و زدم. این پول ها قابل برآورد نیست.

تاثیر برنامه های انتخاباتی صدا و سیما را در برگزاری پرشور، تشخیص صحیح و کاهش هزینه تبلیغات چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب بود. باید از صدا و سیما تشکر کرد. در معرفی نامزدها مدیریت خوبی صورت گرفت و جلوی بداخلاقی ها گرفته شد. البته خود نامزدها نیز در این رابطه همکاری خوبی با صدا و سیما داشتند. برخی اتفاقاتی هم که افتاد، حداقل بود و می توانست بهتر شود، اما صدا و سیما عامل تهییج و ترغیب و نشاط جامعه است.

عملکرد صدا و سیما در کاهش هزینه های تبلیغاتی چقدر موثر بود؟

بسیار تاثیرگذار بود و ما بر همین اساس به این نتیجه رسیدیم که با اقدامات صدا و سیما در شهرهای بزرگ اصلا نیازی به هزینه های کلان نیست. حالا در برخی روستاها و مناطق دورافتاده جای تبلیغ بود، اما در شهرهای بزرگ خیر. ما اصلا در تهران بنر زیادی نزدیم. حالا باید به این نکته نیز اشاره کنم، شهرداری تهران هر سال برای مراسم سالگرد رحلت حضرت امام (ره) هزینه و بین مردم خوراکی توزیع می کرد، اما امسال سالی بود که قالیباف جلوی این کار را گرفت و گفت اگر من این کار را بکنم، ممکن است بگویند برای تبلیغات به نفع خودش این اقدام را انجام داده است. نکته دیگر این که گروهی نیز نزد قالیباف آمده بودند تا سهم خواهی کنند. به ما گفتند ما باعث شدیم احمدی نژاد رای آورد و هشت میلیون رای داریم و با شما همکاری می کنیم اما... من پرسیدم این اما یعنی چه مگر شما نیامده اید با ما همکاری کنید؟ کنجکاو شدم و بیشتر بررسی کردم و دیدیم آنها اگرچه نظرشان بر این است که کمک کنند، اما به دنبال سهم در دولت آینده هستند با این حال آقای قالیباف هرگز به من اجازه نداد حتی این موضوع را مطرح کنم. من از طرف ایشان به این افراد گفتم ما از همکاری شما استقبال می کنیم، اما اگر سهم بخواهید هرگز نمی توانیم قبول کنیم. آنها هم نپذیرفتند و گفتند که آبی از شما گرم نمی شود.

به نظر شما چرا نتیجه انتخابات با نتایج نظرسنجی هایی که در روزهای منتهی به انتخابات از سوی برخی سایت ها منتشر می شد، متفاوت بود؟

هر وقت نتیجه انتخابات با نظرسنجی تفاوت پیدا می کند بلافاصله مطرح می شود که نظرسنجی ها غیر علمی است، اما حتمـــا چنین نظری باطل است. نظرسنجی ها علمی، معتبر و بر مبنای ملاک ها و شاخص های دقیق است، اما در کشور ما رای مردم با رویدادهایی که در جامعه اتفاق می افتد، تغییرات ۱۸۰ درجه ای پیدا می کنند. در دنیا چون فعالیت های سیاسی به صورت تشکیلاتی است نتایج نظرسنجی ها با نتیجه انتخابات ۲ تا ۳ درصد اختلاف دارد. اما در ایــران ممکن است نامزدی در یک روز یک رای داشته باشد، اما رویدادی نظر مردم را ۱۸۰ درجه تغییر دهد. این امری استثنایی در ایران است و علت آن نیز این است که ما در ایران حزب و تشکیلات نداریم بلکه فضا، احساسات، غلبه سیاست ها و سخنرانی شخصیت ها در نظر مردم دخیل است. بنابراین اعتبار نظرسنجی ها مشکلی ندارد و خیلی بد است که برخی می گویند دیدید گفتیم که نظرسنجی ها اعتبار ندارد.

شما پیش از روز رای گیری چقدر احتمال می دادید که روحانی در دور اول پیروز شود؟

خود آقای روحانی هم این احتمال را نمی داد. حتی اصلاح طلبان هم می گفتند که ایشان امکان رای ندارد. البته ایشان در مصاحبه ها شایستگی خود را نشان دادند، ولی باور عمومی جامعه این نبود. موجی که آمد به یکبار وضع عمومی را تغییر داد.

به نظر شما اگر روحانی از قالیباف بخواهد تا به عنوان یکی از اعضای کابینه ایشان قبول مسئولیت کند، او حاضر است بپذیرد؟

در جلسه تودیع آقای قالیباف، ایشان گفت: ما باید از ریاست جمهوری روحانی حمایت کنیم و تمام امکانات من در اختیار ایشان است. من معتقدم که اگر آقای روحانی از آقای قالیباف دعوت به کار کند، اگر بهترین زینت کابینه اش نشود کمترین نمی شود.

۱۳۹۲/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...